شکست ائتلاف ضد سوری/ هیات پارلمانی اردن برای تلطیف روابط به دمشق می رود

شکست ائتلاف ضد سوری/ هیات پارلمانی اردن برای تلطیف روابط به دمشق می رود
چهارشنبه 3 مرداد 1397 - 18:53

یکی از حامیان اصلی گروه های تروریستی در سوریه پس از عقب نشینی از مواضع خود درباره دمشق، اعلام کرد که به زودی یک هیات پارلمانی این کشور به منظور تلطیف مناسبات با دولت سوریه و زمینه سازی برای بازگشایی گذرگاه مرزی "نصیب"، عازم دمشق می شود.

العالم ـ اردن

"طارق خوری" عضو پارلمان اردن در مصاحبه با خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" گفته، هدف واقعی از این سفر تلطیف و بهبود مناسبات با دولت سوریه است. نمایندگان کنونی اردن و بخشی از مردم این کشور مخالف رویدادها در سوریه هستند و همگی خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی این کشور می باشند.
اردن که از آغاز جنگ سوریه با قطع روابطش با دمشق، به لحاظ مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی فعال در سوریه حمایت کرده، اکنون با عقب نشینی از مواضع خود و برای حل مشکلات اقتصادی اش، به دولت سوریه رو کرده است.
امان همچنین از آغاز بحران سوریه یکی از گذرگاه های اصلی ورود سلاح و تروریست ها به داخل خاک سوریه بوده، پادگان های آموزشی را برای تروریست ها در خاک خود برپا کرده و اتاق های عملیات برای فرماندهی آنها تشکیل داده بود.
الخوری افزود: بازگشایی گذرگاه مشترک "نصیب" یکی از مهمترین اهداف این سفر است. بازگشایی این گذرگاه و ورود و خروج شهروندان و جابه جایی کامیون های حامل کالا یکی از راه های حل مشکلات داخلی اردن است. 
گذرگاه مرزی نصیب که به تازگی توسط ارتش سوریه از تروریست ها بازپس گیری شده است، در واقع رگ حیاتی اقتصاد اردن محسوب می شود.
در همین راستا، اردن طی ماه های اخیر با مشکلات اقتصادی و معیشتی گسترده ای روبه رو شده که به بروز اعتراض های شدید مردمی انجامیده است.
الخوری که موضوع سفر هیات پارلمانی به سوریه را پیشنهاد داده است، ادامه داد: این سفر بیشتر جنبه اقتصادی دارد، ما می خواهیم شهروندان اردنی و سوری مانند گذشته باشند اما درخصوص مواضع سیاسی، دو طرف نیاز به وقت و تلاش بیشتری دارند.
این نماینده اردنی تصریح کرد: ما از گذشته برنامه سفر به سوریه را داشتیم اما شرایط مساعد نبود و منتظر زمان مناسب تر بودیم، نمی توانستیم به سوریه برویم و درحالی که استان درعا از دست تروریست ها آزاد نشده، از دمشق بخواهیم که گذرگاه مشترک با ما را باز کند.
الخوری بدون اینکه به زمان دقیق این سفر اشاره کند، گفت: نمایندگان به طور اشکار با جسارت بیشتری این بار آمادگی خود را برای دیدار از سوریه اعلام کردند و تعداد آنها تاکنون 12 تن می باشد.
طبق این گزارش، "عاطف الطروانه"رئیس پارلمان اردن سال گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس در شهر سن پترزبورگ روسیه با رئیس پارلمان سوریه دیدار و گفت و گو کرد. 
به گزارش ایرنا، پس از گسترش فعالیت گروه تروریستی داعش و سایر گروهک ها در امتداد مرزهای مشترک اردن با سوریه و عراق، امان گذرگاه مشترک "طریبیل" با عراق و نیز گذرگاه مشترک "نصیب جابر" با سوریه را بست.
در پایان اگوست سال 2017 میلادی، (مرداد /شهریور 96) با بازگشایی گذرگاه طریبیل، میزان صادرات اردن به عراق طبق آمار رسمی امان به حدود 60 تا 70 هزار تن رسید اما بازار صادرات اردن به سوریه به دلیل بسته بودن گذرگاه نصیب -جابر همچنان صفر است.
این معبر در بخش سوری با نام نصیب و در طرف اردن با نام جابر شناخته می شود.
گذرگاه نصیب به دلیل عبور کالاها و محصولات اردن، لبنان، سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از فعال ترین گذرگاه های مرزی سوریه و اردن به شمار می رود.
پیش از آغاز بحران سوریه روزانه حدود 6 هزار و 300 دستگاه کامیون از هر طرف این گذرگاه عبور می کرد.
'عیسی مراد' رئیس اتاق بازرگانی امان نیز چندی پیش در این باره گفت: بازگشایی گذرگاه نصیب به سود اقتصادهای اردن، سوریه و همه کشورهای عربی است.

پربیننده ترین خبرها