واکنش روسیه به اعلامیه وزیر امور خارجه آمریکا در باره کریمه

واکنش روسیه به اعلامیه وزیر امور خارجه آمریکا در باره کریمه
پنج‌شنبه 4 مرداد 1397 - 11:27

سخنگوی وزارت خارجه روسیه «اعلامیه کریمه» منتشره از سوی "مایک پامپئو" را نمونه دیگری از سیاست خارجی دولت آمریکا در باره مسائل مهم جهانی مانند برجام و توافقنامه پاریس نامید که دارای ثبات نیست.

العالم-اروپا

به گزارش خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخاروا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به انتشار «اعلامیه کریمه» از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، این اقدام را با نقض توافق هسته‌ای با ایران و توافقنامه پاریس در مورد آب و هوا که دولت ایالات متحده به طور یک‌جانبه از آنها خارج شده است، مقایسه نموده و آن را نشانه بی ثباتی در سیاست خارجی واشنگتن نامید.

زاخاروا گفت: «خارج شدن یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و توافقنامه پاریس در مورد آب و هوا از جمله دیگر سیاست‌های رسمی اخیر دولت دونالد ترامپ است. رئیس جمهوری سابق آمریکا (باراک اوباما) شخصا تصمیماتی در باره آنها گرفته و سپس دونالد ترامپ این تصمیم را لغو نمود و ما به خوبی با ارزش این "اعلامیه‌های سرنوشت ساز" با اطلاع هستیم.»

"مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا اعلامیه‌ای تحت عنوان «اعلامیه کریمه» منتشر کرد و در این سند رسمی تاکید کرده است که دولت ایالات متحده شبه جزیره کریمه را بعنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت نمی‌شناسند. هدف از انتشار این سند، اعلام رسمی سیاست آمریکا در قبال کریمه است. "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در اوایل ماه می گفته بود که واشنگتن با توجه به شرایط در این رابطه تصمیم خواهد گرفت.

سفارت روسیه در واشنگتن نیز این اعلامیه را تفسیر کرد و یادآور شد اعلامیه‌ها و اظهارات مقامات آمریکایی درباره کریمه هر سه ماه یکبار شنیده می شود و این مسئله تازه‌ای نیست. اکنون دیگر کاملا متقاعد شده‌ایم که شرکای آمریکایی ما در واقعیت متفاوتی از جهان زندگی می کنند. آنها تلاش می‌کنند حقوق بین المللی و محتوای قوانین را بر اساس خواسته‌های خود ارزیابی کنند. در حالی که این بر خلاف نظر و خواست مردم ساکن منطقه کریمه است که در سال 2014 بطور کاملا قانونی تصمیم گرفتند که به ترکیب روسیه بازگردند.

در این بیانیه همچنین یادآوری شده است که به رغم «افسانه تجاوز نظامی و اشغال منطقه کریمه» که از سوی دولت اوکراین و در غرب ساخته و پرداخته شده، سالانه صدها هزار نفر از مردم اوکراینی تعطیلات خود را در این شبه جزیره سپری کرده و گروه‌های موسیقی و ورزشکاران حتی از ایالات متحده نیز به این منطقه سفر می‌کنند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها