مسکو: اروپا شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری را فراهم کند

مسکو: اروپا شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری را فراهم کند
پنج‌شنبه 4 مرداد 1397 - 18:32

معاون وزیر امور خارجه روسیه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کنند.

العالم-سوریه

 «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) از کشورهای اروپایی خواست تا شرایط بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کنند.

بنا بر این گزارش، گروشکو در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» گفت: «روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است تا زمینه و شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری را فراهم کنند.»

وی در ادامه تأکید کرد که مسکو به سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) پیشنهاد داده تا کانال‌های ویژه‌ای برای ارتباط نظامی با روسیه ایجاد کند.

این دیپلمات روس در ادامه گفت که روسیه و کشورهای ناتو توان کافی برای جلوگیری از وقوع رویدادهای نظامی خطرناک را دارند و طرف روس آمادگی دارد تا در این زمینه‌ گفت‌وگوهایی را برنامه‌ریزی کند.

پیش از این و با تشکیل شورایی موسوم به شورای ناتو-روسیه، ارتباطاتی میان دو طرف برقرار بود. شورای ناتو-روسیه در سال 2002 میلادی به عنوان مکانیزمی برای مشورت و همکاری میان کشورهای عضو ناتو و روسیه در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل امنیتی تشکیل شد اما این نهاد در سال 2014 میلادی و همزمان با آغاز درگیری‌ها در اوکراین به حالت تعلیق درآمد.

آمریکا و کشورهای غربی روسیه را به مداخله در امور داخلی اوکراین و تشدید ناآرامی‌ها در شرق این کشور متهم کرده و چندین دور تحریم علیه مسکو وضع کردند. کرملین همواره این اتهامات را رد کرده است.

مدتی است که بازگشت آوارگان سوری از مرز لبنان به سوریه آغاز شده است. پس از آنکه برخی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با ایجاد ارعاب در میان آوارگان سوری سعی کردند روند بازگشت آنها به کشورشان را به تأخیر بیندازند، حزب‌الله وارد عمل شده و روابط عمومی این جنبش 13 تیرماه با صدور بیانیه‌ای، آدرس ۹ مرکز واقع در مناطق مختلف لبنان را منتشر کرد و از آوارگان سوری که خواهان بازگشت به کشورشان هستند، خواست با مراجعه به این مراکز، درخواست خود را به ثبت برسانند.

تا کنون صدها نفر از مردم سوریه از این طریق به کشورشان بازگشته‌اند. علاوه بر این، تعدادی از آوارگان سوری نیز از مرز اردن به سوریه بازگشته‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها