اروپا پیشنهاد تجاری لندن را نپذیرفت

اروپا پیشنهاد تجاری لندن را نپذیرفت
جمعه 5 مرداد 1397 - 01:28

نماینده اتحادیه اروپا در امور برگزیت اعلام کرد که این اتحادیه اجازه استفاده از مقررات تجاری خود را به انگلیس در دوره پسا برگزیت محول نخواهد کرد.

العالم - اروپا

'میشل بارنیه' پس از ملاقات با 'دومینیک راب' وزیر برگزیت انگلیس در بروکسل، در نشست خبری مشترک افزود: به‌طورکلی اتحادیه اروپا با طرحی که بر اساس آن‌یک کشور غیر عضو، مقررات تجاری اروپا را اجرا و از جانب این اتحادیه مالیات جمع‌آوری کند، برنمی‌تابد.
اشاره وی به طرح پیشنهادی دولت «ترزا می» موسوم به چکرز است که بر اساس آن انگلیس در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری این اتحادیه درباره کالا پایبند بماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد. انگلیس در این طرح آمادگی خود را برای جمع‌آوری مالیات و هزینه‌های گمرکی از جانب اتحادیه اروپا در این کشور اعلام کرده بود. بااین‌حال بارنیه عنوان کرد که هرگونه توافق در زمینهٔ استفاده از مقررات تجاری اروپا بایستی اصل حاکمیت اروپا را مدنظر قرار دهد.

در رابطه با آینده مرزی ایرلندشمالی، این سیاستمدار اروپایی همچنین عنوان کرد که پیشرفت خاصی صورت نگرفته است. وی افزود: طرح دولت انگلیس تمامیت و یکپارچگی نهادهای تجاری اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده مرزی ایرلند شمالی در کلیات توافق دارند، اما راهبرد اجرایی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. درحالی‌که اتحادیه اروپا خواهان حاکمیت قوانین تجاری اروپایی در ایرلند شمالی است، اما انگلیس این مساله را به‌منزله الحاق این منطقه به خاک اتحادیه اروپا و تعرض به قلمرو خود تلقی می‌کند. همچنین نمایندگان مجلس عوام انگلیس به‌تازگی طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن، پیروی ایرلند شمالی از قوانین تجاری اروپا ممنوع اعلام شد.

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت در بخش دیگری از سخنان خود از موضع لندن درباره صورتحساب برگزیت انتقاد کرد و یادآور شد که دو طرف درباره این مساله آذرماه گذشته به توافق رسیدند. وزیر برگزیت انگلیس به‌تازگی تهدید کرده است که چنانچه اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری‌های تجاری با لندن به توافق نرسد، صورتحساب خروج از اتحادیه اروپا پرداخت نخواهد شد. وی گفته است فعال شدن ماده 50 پیمان لیسبون توسط انگلیس، علاوه بر نظارت بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا، آینده رابطه جدید تجاری میان دو طرف را ضمانت می‌کند. او درحالی‌که لندن را به اجرای کامل تعهداتش پایبند دانست مدعی شد که اتحادیه اروپا 'کم‌کار است' و به تعهداتش عمل نمی‌کند. بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزیری انگلیس این صورتحساب در حدود 39 میلیارد پوند برآورد می‌شود.

اظهارات بارنیه، ضربه دیگری بر پیکر ناتوان راهبرد پیشنهادی لندن برای خروج از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که طی هفته‌های اخیر از سوی جریانات داخل این کشور به‌شدت تحت‌فشار قرار دارد. تاکنون دو تن از وزرای مهم کابینه در اعتراض به این طرح از سمت خود کناره‌گیری کرده و درخواست‌ها برای برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت بالاگرفته است.

به‌تازگی، 38 تن از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از تمام احزاب سیاسی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت این کشور خواستار برگزاری این‌همه پرسی شده‌اند. امضاء کنندگان در این نامه تأکید کرده‌اند که بایستی به مردم فرصت دیگری در خصوص تصمیم‌گیری برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا ارائه شود.

هرچند وزیر برگزیت انگلیس در نشست خبری امروز رویکرد مثبتی را از خود نشان داد و از توافق دو طرف برای ادامه مذاکرات برای انجام هماهنگی‌های بیشتر خبر داد، اما مفسران بعید می‌دانند که تا مهلت خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، دو طرف بتوانند به توافق نهایی برگزیت دست پیدا کنند.

بر اساس برنامه اعلام ‌شده انگلیس رسماً 29 ماه مارس 2019 از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

»ویرندرا شارما» نماینده حزب کارگر مجلس عوام و از طرفداران ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا درباره نشست خبری امروز اظهار داشت: بارنیه به‌طور وحشیانه‌ای طرح دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرارداد و اعلام کرد که این طرح کارایی ندارد. این در حالی است که راب از خود هیچ عکس‌العملی نشان نداد.

این نماینده مجلس انگلیس طرح چکرز دولت «می» را 'نابودشده' خواند و بر لزوم برگزاری مجدد همه‌پرسی مجدد برگزیت، به‌عنوان تنها گزینه برای خروج از بن‌بست کنونی یادکرد.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها