حمله لفظی وزیر کشور لبنان به ایران و حزب‌الله

حمله لفظی وزیر کشور لبنان به ایران و حزب‌الله
جمعه 5 مرداد 1397 - 11:30

وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان که عضو جریان سیاسی مورد حمایت عربستان است، سیاست ایران را تنش‌زا خواند و حزب‌الله را بخش اجرایی این سیاست دانست.

العالم - لبنان

«نهاد المشنوق» وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان وابسته به ائتلاف «14 مارس» (ائتلاف عربستان) در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق‌الاوسط» که امروز جمعه منتشر شد، اتهاماتی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد.

المشنوق در پاسخ به این سوال «الشرق‌الاوسط» که نظرش درباره نامه «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به همتای لبنانی «جبران باسیل» و شکایت از حزب الله در نامه مذکور (مورخه 11 جولای برابر با 20 تیرماه) چیست، ادعا کرد: پس از این همه تحولات بین‌المللی، دیگر صحیح نیست که حزب‌الله بخش اجرایی سیاست ایران در منطقه باشد و پیش‌بینی نمی‌شود که قطعنامه‌ای علیه این جنبش صادر شود.

وی اتهام‌های قبلی برخی کشورهای غربی و عربی علیه حزب‌الله را تکرار کرد و مدعی شد که حزب الله در نیجریه نیرو آموزش می‌دهد و اسلحه ذخیره می‌کند. او ادامه داد: هدف از 10 هزار لباس نظامی که در کویت ضبط شد، چه بود؟ کار به جایی رسیده که همه مردم ادامه این سیاست را رد می‌کنند. موضع یمن نشان‌دهنده آن است که حزب‌الله به همان میزان که برای کشورهای عربی، مشکل است، مشکل واقعی لبنان برای روابط با محیط عربی خود هم هست.

المشنوق سپس مدعی شد: سیاست ایران هیچ زمانی «ثبات‌زدا» نبوده بلکه همیشه تنش‌زا بوده است و حزب‌الله بخشی از این سیاست است، البته این موضوع درباره لبنان صدق نمی‌کند زیرا این کشور، برایش یک پایگاه لجستیک محسوب می‌شود که آمادگی تخریب آن را ندارد.

نهاد المشنوق هفته گذشته در رأس هیأتی وارد عربستان شده بود، با چند مقام این کشور از جمله «عبد العزیز بن سعود بن نایف» همتای سعودی خود دیدار کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «لبنان دیبایت»، در دیدار یک ساعته نهاد المشنوق با عبدالعزیز بن سعود درباره روابط دوجانبه و تحولات سیاسی در لبنان و منطقه صحبت شد. وزیر کشور عربستان  در این دیدار بر آنچه «اصرار ریاض برای ثبات در لبنان و مقابله با افزایش نفوذ ایران در جهان عرب و ‌آفریقا» نامید، تأکید کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها