بهانه تهدید تحریمی ترامپ علیه ترکیه چیست؟

بهانه تهدید تحریمی ترامپ علیه ترکیه چیست؟
جمعه 5 مرداد 1397 - 21:36

این روزها تبعه آمریکایی، به یکی دیگر از مسائل تنش‌زا در روابط واشنگتن- آنکارا تبدیل شده است تا جایی که ترامپ با استفاده از همین مسئله تهدید به تحریم را به صورت جدی بیان می‌کند.

العالم- ترکیه

اندرو برانسون در اکتبر سال 2016 به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام 15 جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد.

این کشیش مسیحی اهل کارولینای شمالی که از بیش از ۲۰ سال پیش در ترکیه زندگی می‌کند.

دولت ترکیه، گولن و حامیان او را مسئول کودتای ۲۵ تیر ۱۳۹۵ می‌دانند و افرادی را که به نحوی با او ارتبط دارند تحت پیگرد قرار داد.

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده برای آزاد کردن کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه، معامله پایاپایی را با استفاده از رژیم صهیونیستی طراحی کرد.

روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ترامپ در تماس تلفنی که با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تاریخ 14 جولای داشته، او را تحت فشار گذاشته تا تبعه ترکیه‌ای بازداشت شده در فلسطین اشغالی را آزاد کند.

منابع آمریکایی می‌گویند رئیس‌جمهور این کشور، از نتانیاهو خواسته تا این فعال ترکیه‌ای را رها کند تا او نیز بتواند در ازای این مسئله از آنکارا بخواهد «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کنند.

مقامات صهیونیست در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص ضمن تایید این طرح ترامپ برای تبادل زندانی، گفتند که اسرائیل البته تبعه ترکیه‌ای را اخراج کرد تا به خاطر پذیرش فشارهای ترامپ، شرمسار نشوند.

گفته می‌شود که درخواست ترامپ از نتانیاهو، بخشی از توافق او با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه حین دیدار در حاشیه نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در تاریخ 11 جولای بود.

ترامپ شامگاه گذشته تهدید کرد که اگر برانسون به طور کامل آزاد نشود، تحریم‌های سختی را بر ترکیه اعمال می‌کند. ترکیه اما می‌گوید یکی از شروط آزادی برانسون، استرداد «فتح‌الله گولن» به این کشور است.

یک مقام ارشد ترکیه‌ای (که نامش فاش نشد) امروز (جمعه) اعلام کرد این گزارش مبنی بر توافق آمریکا و ترکیه برای آزادی فعال ترکیه‌ای بازداشتی در فلسطین اشغالی، در ازای آزادی کشیش آمریکایی، کاملا نادرست است.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» این مقام ترکیه‌ای توضیح داد: «ما شاهد گزارش‌هایی بودیم مبنی بر اینکه توافقی بین آمریکا و ترکیه برای آزادی ابرو اوزکان در ازای آزادی اندرو برانسون حاصل شده است. این گزارش‌ها کاملا بی‌اساس و نادرست هستند».

وی همچنین افزود که دولت ترکیه هیچ تمایلی به دخالت در امور دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی ندارد و نقشی هم در آزادی اوزکان نداشته است.

بنابراین گزارش وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره رایزنی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای ترکیه‌ای او درباره وضعیت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه منتشر کرد.

در بیانیه سخنگوی این وزارتخانه اعلام شده که وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، اندرو برانسون را «یک کشیش بی‌گناه» خواند و بر لزوم آزادی او از زندان تاکید کرد.

تماس تلفنی «مایک پامپئو» با «مولود چاووش اوغلو» در حالی انجام شده که در روزهای اخیر مقام‌های آمریکا با لنحی تهدیآمیز علیه ترکیه، به این کشور درباره اعمال تحریم در صورت آزاد نکردن تبعه زندانی آمریکایی هشدار دادند.

وزیر خارجه ترکیه روز گذشته در رد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور و معاون او علیه آنکارا گفته بود: «هیچ کس نمی‌تواند ترکیه را تهدید کند یا به ما دستور بدهد. ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که گفتمان تهدیدی را کنار بگذارد و به گفتمان سازنده بازگردد.»

مقام‌های ترکیه می‌گویند که پرونده «اندرو برانسون» که دو سال قبل به ظن دست داشتن در اقدام تروریستی بازداشت شده، در حال پیگیری است اما واشنگتن به بی گناه بودن برانسون و آزادی او اصرار دارد.

موضوع این تبعه آمریکایی، به یکی دیگر از مسائل تنش‌زا در روابط واشنگتن- آنکارا تبدیل شده است؛ روابطی که پیش از این به خاطر برخی موضوعات از قبیل تاکید ترکیه بر «استرداد فتح‌الله گولن» (واعظ ترکیه‌ای مخالف اردوغان و مظنون اصلی کودتای نافرجام در ترکیه) و طرح آنکارا برای خرید سامانه اس 400 از روسیه متشنج بوده است.

پربیننده ترین خبرها