خبرنگار العالم گزارش داد؛

از سرگیری اعتراضات در بصره؛ اصلاحات به کجا رسید؟ + فیلم

شنبه 6 مرداد 1397 - 15:08

تعدادی از شهرهای عراق شاهد از سرگیری تظاهرات مردمی در اعتراض به کیفیت پایین خدمات و اوضاع معیشتی بودند. در این تظاهرات معترضان خواستار تسریع در اجرای بسته اصلاحاتی شدند که حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور اعلام کرده است.

العالم - عراق

در شهر بصره واقع در جنوب کشور معترضان اعلام کردند که حرکت اعتراض آمیزشان در راستای رهنمودهای مراجع عالی دینی است که از دولت بغداد خواسته اند مفسدان را از بدنه حکومت دور کرده و سطح خدمات را ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار العالم در عراق در راستای ادامه اعتراضات مردمی به اوضاع معیشتی و خدماتی در اغلب استان های عراق، هزاران نفر از شهروندان بصره با تجمع در خیابان های اصلی این شهر، خواستار تسریع در اجرای اصلاحات مورد نظر حیدر العبادی شدند.

"حسن العلی"، از فعالان مدنی عراق گفت: ما، فعالان مدنی در استان بصره امروز به خیابان ها آمده ایم و خواستار ایجاد فرصت های اشتغال و خدمات رسانی در این شهر هستیم؛ آب بصره شور است، زمین های کشاورزی کم هستند، هوا بسیار گرم است و قطعی برق فراوان اتفاق می افتد.

یکی از عوامل برگزاری این تظاهرات به نام "الازیرجاوی" هم گفت: "بسته اصلاحات هنوز اجرا نشده است، هیچ ایستگاهی تأسیس نشده است، هیچ مسئولی معرفی نشده است، خیابان ها آسفالت نشده اند یا خدماتی ارائه نشده اند. بصره هیچ فرقی نکرده است."

معترضان به عملکرد دولت در بخش های مختلف اعتراض دارند. آنها معتقدند که تظاهراتشان در راستای رهنمودهای مراجع دینی عالی است که از دولت بغداد خواسته اند مفسدان را از بدنه دولت دور کنند و سطح اوضاع معیشتی و خدماتی را بالا ببرند.

یک فعال مدنی به نام حسین الحاتم نیز گفت: "هماهنگی و انسجام آشکاری بین مردم و مراجع وجود دارد و تا زمان تحقق اهداف ادامه خواهد یافت".

معترضان خواستار سرعت بخشیدن به روند بازسازی و مبارزه با فساد مالی و اداری در چند نهاد دولتی و برکناری و محاکمه مفسدان شده اند.

مردم بصره در سومین هقته از تظاهرات اعتراض آمیز خود امیدوارند در روزهای آینده شاهد حل ریشه ای و بنیادین مشکلات خدماتی و معیشتی این استان باشند.

پربیننده ترین خبرها