جزئیات دیدار رئیس پنتاگون با وزیر خارجه عمان

جزئیات دیدار رئیس پنتاگون با وزیر خارجه عمان
شنبه 6 مرداد 1397 - 16:23

طبق اعلام سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، «جیمز متیس» و وزیر خارجه عمان درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه، یمن، آزادی کشتیرانی و مقابله با تروریسم رایزنی کردند.

العالم-آمریکا

 وزیر دفاع آمریکا روز جمعه (دیروز) در ساختمان محل کارش در پنتاگون میزبان وزیر خارجه عمان بود و دو طرف درباره مسائل مختلفی با هم رایزنی کردند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جیمز متیس وزیر دفاع در دیدار با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان تاکید مجددی بر روابط دفاعی بلندمدت دو کشور کرد».

«دانا دبلیو وایت» همچنین خبر داد که دو طرف «درباره مجموعه‌ای از موضوعات امنیتی منطقه شامل جنگ در یمن، آزادی کشتیرانی و همکاری چندجانبه برای مقابله با تروریسم صحبت کردند».

به گفته او، متیس در این دیدار عمان را «یک شریک حیاتی» برای امنیت منطقه خواند و بر لزوم تداوم تقویت همکاری‌های دوجانبه دفاعی بین دو کشور تاکید کرد.

اعلام خبر رایزنی وزیر دفاع آمریکا با میهمان ارشد عمانی خود درباره یمن  در حالی صورت گرفته که عمان از زمان آغاز حملات ائتلاف سعودی و اماراتی به یمن، بر لزوم توسل به راه‌حل سیاسی به منظور پایان دادن به این جنگ تاکید داشته است.

تاکید پنتاگون بر رایزنی متیس با بن علوی درباره «آزادی کشتیرانی» در حالی مطرح شده که عمان به عنوان یک کشور ساحلی در جنوب تنگه هرمز قرار دارد.

در روزهای اخیر و به دنبال تشدید اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره تلاش برای «به صفر رساندن صادرات نفتی ایران»، مقام‌های ایرانی به واشنگتن درباره تبعات چنین اقدامی هشدار داده‌اند.

در همین راستا رئیس‌جمهور ایران گفته بود: «خیال می‌کنند وقتی می‌گوییم اگر نفت ایران صادر نشود، هیچ کس نمی‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است».

فارس

پربیننده ترین خبرها