دست پاچگی و وحشت مقامات آمریکایی از بسته شدن تنگه هرمز

دست پاچگی و وحشت مقامات آمریکایی از بسته شدن تنگه هرمز
شنبه 6 مرداد 1397 - 21:28

سفر وزیر دفاع آمریکا به عمان و رایرانی با مقامات ارشد این کشور و  تاکید  بر موضوع «آزادی کشتیرانی» خود دلیلی بر نگرانی و وحشت مقامات آمریکا از احتمال بسته شدن تنگه هرمز در آینده نزدیک حکایت دارد.

"دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور آمریکا روز 18 اردیبهشت‌ ماه سال جاری کشورش را از توافق هسته‌ای "برجام" خارج و فرمانی را برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد. تحریم‌های مربوط به محدود کردن فروش نفت ایران، جزئی از تحریم‌هایی هستند که اجرای آنها 180 روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد 

در همین راستا بود که یک مقام وزارت خارجه آمریکا در روز پنجم تیر ماه مدعی شد دولت این کشور به دنبال کاهش صادرات نفت ایران به صفر است و قصد ندارد برای هیچ‌ یک‌ از شرکت‌ها یا کشورهای خریدار نفت ایران، معافیت‌های تحریمی صادر کند.

دو روز بعد یک مقام  دیگر وزارت خارجه آمریکا که شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» بدون اشاره‌ به نام وی، گفت: موضع ما همکاری با کشورهای واردکننده نفت خام ایران است تا بتوانیم میزان واردات آنها را تا 4 نوامبر به صفر برسانیم.

مقامات آمریکایی هدف از این کار تلاش برای تغییر رفتار ایران توجیه کردند !

این اظهارات مقامات آمریکایی برای به صفر رساندن صادارت نفت ایران با واکنش قاطعانه مقامات ارشد کشورمان  مواجه شد که در همین راستا روحانی رئیس جمهور کشورمان در جمع ایرانیان مقیم سوئیس در واکنش به این اظهارات بیان داشت: آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.

 سخنان رئیس جمهور کشورمان با حمایت مقامات عالی نظامی ایران مواجه شد در همین رابطه سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس در نامه ای از موضع قاطعانه رئیس جمهور حمایت کرد و خطاب به دکتر روحانی نوشت: دست شما را برای ایراد این سخنان به موقع، حکیمانه و صحیح می بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم.

سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  نیز در جمع فرماندهان رده‌های مختلف سپاه استان فارس با حمایت از مواضع رئیس جهمور گفت: اینکه دولت آمریکا اعلام می‌کند تا چند ماه آینده اجازه نمی‌دهد قطره‌ای نفت از ایران خارج شود رفتاری کاملا خنده‌دار است و انگار نمی‌دانند تمام گلوگاه‌های جابه‌جایی نفتی در اختیار ایران است و هر لحظه اراده کند صدور نفت دنیا را می‌بندد.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه نیز با حمایت از مواضع رئیس جمهور فرمودند: سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام است؛ وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی اینگونه مواضع رئیس‌جمهور است.

حمایت مقامات و فرماندهان ارشد نظامی از مواضع  دکتر روحانی   با  واکنش مقامات آمریکایی روبه رو شد و آنها برای جلوگیری از احتمال بسته شدن تنگه  هرمز در صورت  قطع صادارت نفت ایران ،موضوع  آزادی کشتیرانی و تضمین تردد آزادی دریایی را مطرح کردند. در همین راستا  بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت نیروهای آمریکایی و متحدان منطقه‌‌ای این کشور آماده تضمین آزادی تردد دریایی و گردش آزاد تجارت حسب مجوزهای قوانین بین‌الملل هستند.

سفر وزیر دفاع آمریکا به عمان و رایرانی با مقامات ارشد این کشور و  تاکید  بر موضوع «آزادی کشتیرانی» خود دلیلی بر نگرانی و وحشت مقامات آمریکا از احتمال بسته شدن تنگه هرمز در آینده نزدیک حکایت دارد و کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت مسدود شدن تنگه هرمز، بازار نفت دنیا با کمبود ۱۶.۵ تا ۲۰ میلیون بشکه‌ای مواجه خواهد شد که در این صورت بهای هر بشکه نفت به حدود ۲.۵ برابر میزان فعلی یعنی به ۲۵۰ دلار خواهد رسید.

تاکید متیس بر آزادی کشتیرانی در حالی مطرح شده که عمان به عنوان یک کشور ساحلی در جنوب تنگه هرمز قرار دارد.

ذبیح الله تجری

پربیننده ترین خبرها