مقام ارشد سازمان ملل:

ترامپ جهان را به سمت اوضاع «قرون وسطی» پیش می‌برد

ترامپ جهان را به سمت اوضاع «قرون وسطی» پیش می‌برد
يکشنبه 7 مرداد 1397 - 16:57

یک مقام آلمانی در گفت‌وگو با یکی از نشریات معتبر این کشور گفت رئیس‌جمهور آمریکا با سیاست‌هایی که در پیش گرفته است جهان را به سمت سیطره قدرت بر قانون و بازگشت به دوران قرون‌ وسطی سوق می‌دهد.

العالم - اروپا

«آخین اشتاینر» مقام ارشد آلمان در یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که وی جهان را به سمت گذشته و به دوران قرون وسطی باز می‌گرداند.

وی که ریاست برنامه توسعه ملل متحد را بر عهده دارد، درباره نتایج نشست‌هایی که با حضور ترامپ برگزار شده‌اند  از جمله نشست پر حاشیه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نشست گروه ۷، گفت: «جهان غرب که آمریکا سردمدار قدرت در آن است با تحولات این چند هفته و چند ماه اخیر دیگر شباهت چندانی به گذشته ندارد. چرا که در ۳۰ سال گذشته کشورهای دموکراتیک غربی با جایگاه اقتصادی آنها در جهان شناخته می‌شدند و گروه ۷ هم نمادی از این نظم جهانی بود.»

اشتاینر گفت که بدون شک، غرب به عنوان قدرتی ژئوپلیتیک قدرت عمل و اعمال نفوذ خود را از دست می‌دهد. به گفته وی، اختلافاتی وجود دارند که به شرکا اجازه نمی‌دهند تا در زمینه مسایلی مانند تغییرات آب‌و‌هوا و یا تجارت با آمریکا به جمع‌بندی مشترک برسند.

 وی همچنین گفت که اکنون دوران خوبی برای سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد نیست، چراکه آمریکا اعلام کرده که تصمیم دارد بودجه خود برای سازمان ملل را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

اشناینر درباره چشم‌انداز وضعیت جهان با بروز بحران‌های روز افزون، گفت: «در این صورت جهان به سمت قرون وسطی باز می‌گردد.»

اشتاینر با بیان اینکه منظور از قرون وسطی این است که «جایگاه قدرت از قانون بالاتر باشد»، گفت در چنین شرایطی «قانون در سطح جهانی وجود دارد که مورد توافق همه رسیده است، اما تعدادی از کشورها از آن پیروی نمی‌کنند و یا اینکه آن را نادیده می‌گیرند. باید مراقب باشیم که همه‌ نظمی را که پس از رنج‌های فراوان به دست آورده‌ایم را نابود نکنیم چرا که ایده ایجاد سازمان ملل متحد بر مبنای حفظ صلح به وسیله اقدام مشترک است.»

این سیاستمدار ۵۷ ساله، رئیس یکی از بزرگترین مجموعه‌های سازمان ملل با عنوان برنامه توسعه سازمان ملل است که ۶ هزار نفر در آن فعالیت دارند و بودجه سالانه آن بیش از پنج میلیارد دلار برآورد می‌شود. وی پیشتر منصب مشابهی در شرق آفریقا داشته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها