قاسمی در نشست هفتگی:

از اهداف سفر بن علوی به آمریکا اطلاعی ندارم/ با این آمریکا قطعا امکان گفتگو و تعامل وجود نخواهد داشت

از اهداف سفر بن علوی به آمریکا اطلاعی ندارم/ با این آمریکا قطعا امکان گفتگو و تعامل وجود نخواهد داشت
دوشنبه 8 مرداد 1397 - 11:21

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سفر بوسف بن علوی به واشنگتن برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت: من از محتوای مذاکرات و اهداف سفر ایشان به آمریکا اطلاعی ندارم.

العالم- ایران/ سیاسی 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر بن علوی به واشنگتن برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت: من از محتوای مذاکرات و اهداف سفر ایشان به آمریکا اطلاعی ندارم. 

قاسمی ادامه داد: روابط ما بطور مستمر و متمادی با عمان روابط خوبی است و در تماس دائم هستیم. 

ترامپ قابل اعتماد نیست

وی درباره تمایل آمریکایی ها برای مذاکره با ایران گفت: ممکن است بخشهایی از آمریکا آرزوهایی را مطرح کنند ولی با توجه به شرایط موجود و ادامه سیاستهای خصمانه آمریکا. شرایطی برای چنین بحثی اصلا وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: با این آمریکا و این سیاستها (سیاست های ترامپ) قطعا امکان گفتگو و تعامل وجود نخواهد داشت و آمریکا نشان داده و می دهد که غیرقابل اعتماد است و طرف مطمئنی برای هیچ کاری نیست. 

روند بسته پیشنهادی 1+4 به ایران

قاسمی همچنین درباره بسته پیشنهادی ۱+۴ به ایران عنوان کرد: تماسهای دائمی بین ما و اروپایی ها وجود دارد و خوشبینی هایی وجود دارد و در کلیات علائم مثبتی دیده می شود و گامهای رو به جلو برداشته شده و جزییات باقیمانده در مباحثی که بین هیاتهای کارشناسی مطرح است، دنبال می شود.

وی افزود: امیدواریم شرایط نسبتا مطلوب بتواند در زمان مقتضی به انجام برسد و نهایتا بتوانیم در یک دوره جدید از همکاریها و روابط گامهای بلندتری را برای تعمیق روابط با اروپا برداریم.  

وی همچنین گفت که ظریف قبل از سفرش به سنگاپور فردا (سه شنبه) به سریلانکا سفر خواهد کرد.

قاسمی درباره انتصابش به عنوان سفیر جدید ایران در فرانسه گفت: من به‌عنوان سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در خدمت هستم، آنچه در رسانه ها و برخی زبانها نگارش می شود را نباید جدی تلقی کرد و با توجه به نوع سمت و انجام وظیفه من عمدتا درباره من گمانه زنی و مطالبی گه‌گاه در برخی رسانه ها نوشته می شود. 

آمادگی ایران برای خنثی کردن توطئه های خصمانه آمریکا 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که وقوع جنگ بین ایران و آمریکا را متصور نمی داند و افزود: سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ایران ادامه می یابد و ایران خود را برای این رفتار آماده کرده و با تمام توان سعی می کند این توطئه‌ها و سیاستهای خصمانه را خنثی کند و در این کار، ایران و مردم غیورش پیروز میدان خواهند بود.

 وی ادامه داد: ترامپ باید روزی برگردد و نهایتا خواسته ‌های خود را به شکل دیگری از ایران مطرح کند.

سخنگوی دستگاه دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین که در آلمان در بازداشت به سر می برد، گفت که این پرونده مفتوح است و طرفین در حال گفتگو هستند.

قاسمی افزود: پیگیری‌ها و تماس‌های ما با دولت آلمان و مقامات ذیربط ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر این سوءتفاهم و اتهام برطرف شود.

وی در پاسخ به سوالی هم گفت: ضرب الاجل و زمان مشخصی برای پاین مهلت برای مذاکرات با اروپا نداشتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس ادعای یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان مبنی بر استفاده نیروهای طالبان از سلاح ایرانی را تکذیب کرد و گفت: تسلیح نیروها در افغانستان چه از طالبان و چه گروه های دیگر در برنامه جمهوری اسلامی نیست و ایران تمام تلاشش این است که افغانستان به عنوان کشور همسایه که می تواند مسایل درونی اش در مرزهای ایران و به ایران سرایت کند، علاقه مند است کشوری با ثبات، امن و توسعه یافته باشد و ایران در این جهت رایزنی های زیادی را انجام داده و خواهد داد.

وی افزود: این سیاست کلان ایران در مورد همسایگان برای تثبیت امنیت و ثبات در منطقه است و با توجه به مرز طولانی ایران و افغانستان نیاز دارد هر چه زودتر با تفاهمی که در آنجا می تواند اتفاق بیفتد، شاهد ثبات و امنیت باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان  تصریح کرد: قطعا در پی تسلیح و ایجاد آشوب و مشکل در افغانستان نبوده و نخواهیم بود و هر آنچه مطرح می کنند، باز به توصیه عناصر ثالث و دخالت این عناصر برای تخریب افکار عمومی مردم افغانستان نسبت به ایران است.  

 قاسمی مردم افغانستان را به هوشیاری و هوشمندی هر چه بیشتر در مورد اقدامات خصمانه عناصر ثالث در روابط ایران و افغانستان دعوت کرد.

بهره برداری آمریکا از واژه "ناتوی عربی"
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احیای طرح ناتوی عربی از سوی رییس جمهوری آمریکا اظهارداشت: این موضوع بحث جدیدی نیست و در گذشته هم برخی اندیشکده ها و نهادها آن را مطرح کردند اما امروز این موضوع با صدای بلندتری مطرح می شود.
قاسمی خاطرنشان کرد: ناتو با توجه به وضعیت زمانی و برخی ضرورت ها و ظرفیت ها تشکیل شد اما با مسائلی که در حوزه کشورهای عربی بعنوان واقعیات روشن وجود دارد، استفاده از چنین واژه ای اشتباه است و نمی توان شباهتی بین این مجموعه با کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی برقرار کرد.
وی ادامه داد: آنچه در روابط بین کشورهای عربی دیده ایم، شرایط موجود، عدم انسجام و فاصله ای که بین این کشورها وجود دارد، باید به این موضوع بیشتر در حد شعار توجه کرد. اگر چه ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود نشان داده که تلاش می کند به دلیل ضعف کشورهای عربی و اسلامی از درآمدهای نفتی این کشورها به نفع خود استفاده کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بنابراین نمی توان برای تحقق چنین سازمان یا پیمانی اظهار خوشبینی کرد و به نظر می رسد این اقدام عمدتا برای بهره برداری های خاص در منطقه انجام می شود.

حرف بی ربط سناتور جمهوریخواه آمریکا
وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از سناتورهای جمهوری خواه مبنی بر برنامه ریزی برای فروپاشی ایران همانند آنچه در شوروی سابق اتفاق افتاد، گفت: این حرفی بی ربط و آرزویی خام است که تعبیر نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران طی چهاردهه نشان داده است که چگونه در کنار مردم و با مقاومت مردم مقابل انواع توطئه ها و فشارهای خارجی بایستد و از مراحل دشوار به خوبی عبور کند و این مرحله را هم حتما طی خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اصلاح روابط با عربستان، امارات و بحرین، اظهارداشت: رییس جمهوری سیاست کلی جمهوری اسلامی را مطرح کرده است، هدف ما ارتقای روابط با همه همسایگان و تلاش برای ایجاد محیطی امن در منطقه و تثبیت اوضاع و مبارزه با تروریسم است.
قاسمی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف آمادگی خود را اعلام کرده است اما سخنان رییس جمهوری در سمینار سفرا بر اهمیت موضوع می افزاید.
وی ادامه داد: اما این که چگونه می توان با توجه به کج اندیشی برخی کشورها و نفوذ عناصر ثالثی که منطقه را امن و با ثبات نمی خواهند، چگونه می توان به وضعیت مطلوب تری رسید، بحث پیچیده ای است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما از هر ابزاری برای امنیت و ثبات منطقه استفاده خواهیم کرد و امیدواریم دیگران هم این ضرورت را با توجه به منافع ملی خودشان مدنظر قرار دهند.

آخرین وضعیت گفت وگوهای ایران و اروپا در باره یمن
قاسمی در خصوص آخرین وضعیت گفت وگوهای ایران و چهار کشور اروپایی در خصوص یمن اظهار داشت: گفت وگو با کشورهای اروپایی در حوزه های مختلف ادامه دارد و بحث یمن هم در دستور کار ما و چهار کشور اروپایی است که در این راستا دو نشست را برگزار کرده ایم.
وی ادامه داد: در زمان مقتضی و در فرصت های آتی می توانیم باوجود تلاش برخی کشورها برای ممانعت از این اجلاس و گفت وگوها کار را ادامه دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بسیار وخیم یمن و نیازهای مردم این کشور، ادامه این گفت وگوها یک ضرورت است.

واکنش تهران به اخراج دیپلمات های ایرانی از سوی هلند
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اخراج دیپلمات های ایرانی از هلند و این که چرا ایران از اقدام متقابل خودداری کرده است، گفت: دستگاه دیپلماسی در پیگیری منافع و مصالح کشور سعی می کند بهترین گزینه ها را انتخاب کند، بعد از اقدام دولت هلند روز بعد سفیر این کشور احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: اما به دلایلی ما خبر احضار را بعد از چند هفته اعلام کردیم و تاریخ احضار را هم قید نکردیم اما بلافاصله بعد از این حادثه سفیر هلند احضار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما با دولت هلند در تماس و در حال گفت وگو هستیم و در عین حال جمهوری اسلامی ا یران این حق را برای خودش قائل است که در شرایط مقتضی اقدام متقابل را انجام دهد.

قاسمی ادامه داد: این اقدام بستگی به بررسی های ما و سیاست هایی که دنبال می کنیم، دارد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه به سنگاپور گفت: وزیر امور خارجه بنا به دعوت دولت سنگاپور برای حضور در پنجاه و یکمین اجلاس وزیران خارجه آ.س.آن به این کشور سفر می کند.

وی تصریح کرد: هدف اصلی این سفر امضای سند پیمان مودت ایران و آ.س.آن است، این سند طی ماه های گذشته در مجلس تصویب و شورای نگهبان هم آن را تایید کرده است و با توجه به آماده شدن این سند و دعوت دولت سنگاپور، وزیر امور خارجه به این کشور سفر می کند.

سخنگوی وزارت امور خاررجه افزود: البته وزیر امور خارجه قبل از سنگاپور به سریلانکا سفر می کند.

قاسمی یادآور شد: در جریان این سفر تعدادی ملاقات با همتایان وزیر امور خارجه تنظیم شده است که در این خصوص بعد از انجام این دیدارهای اطلاع رسانی می شود.

وی همچنین در خصوص برگزاری همایش سفرا و نمایندگی های ایران اظهار داشت: سنت سمینار سراسری سفرا از اوایل دهه 60 انجام می شود و تاکنون بیش از 20 سمینار برگزار شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امسال با توجه به شرایط جهانی و تحولات منطقه و همچنین شرایط ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و جنگ روانی که برخی قدرت ها به راه انداختند این سمینار از اهمیت بالاتری برخوردار است.

قاسمی به برنامه های هفته گذشته این سمینار اشاره کرد و گفت: در این سمینار و نشست هایی که با مقامات کشور برگزار شد، برخی موضوعات با توجه به اهمیت بحث، مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر این وزارت امور خارجه با سفرا هم جلسات مستمر و بسیار جدی در حوزه سیاست های ایران و تبیین شرایط موجود برگزار کرد.
 

قاسمی اضافه کرد: جمع‌بندی‌هایی که در پی برگزاری این نشست‌ها حاصل شد طی روزهای آینده به صورت دستورالعمل‌های لازم با توجه به رهنمودهای مقامات عالی کشور تدوین و در اختیار نمایندگی‌های جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.

* سخنانی که در حد و اندازه وزیر خارجه امارات نیست

وی درباره اظهارات وزیر خارجه امارات که مدعی شده حمله انصارالله به دو نفتکش سعودی در باب المندب با تهدیدات ایران درباره تنگه هرمز ارتباط مستقیم دارد، گفت: علیرغم نگاه سازنده و مثبت جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود دارد متاسفانه ایشان هر از گاهی سخنان بی جا و بی ربطی را مطرح می‌کند که نباید مطرح کند و این نوع سخنان در حد و اندازه ایشان نیست و این کشور در این حد و قامت نیست که مشکلات خودشان را که توسط این کشور و دیگر شریکش درباره یمن رخ داده بخواهد فرافکنی کرده و پای دیگران را به این صحنه باز کند.

قاسمی افزود: امارات و دولت این کشور نقش اساسی و عمده در فاجعه انسانی یمن و تجاوز به این کشور دارد و نهایتا با شکست‌های متمادی و پی در پی و بن بستی که در آن گرفتارند احتمالا فکر می‌کنند با نامیدن کشوری به عنوان دشمن فرضی می‌توانند از بار فجایع خود بکاهند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مردم یمن مردم مقاوم در مبارزه با متجاوزان بودند و از کشور خود دفاع کردند و به سلاح‌های خود متکی هستند و ایران هیچ نقشی در ارسال سلاح و نیرو به یمن نداشته و این اتهامات فرافکنی صرف است و امارات باید هر چه زودتر متوجه رفتار غلط خود باشد.

* در مورد بسته پیشنهادی یا تشویقی روسیه به ایران چیزی نشنیده‌ام

این دیپلمات ارشد کشورمان در  پاسخ به سوالی درباره خبر منتشر شده  مبنی بر اینکه دولت روسیه قرار است در ازای خروج ایران از سوریه بسته تشویقی که شامل برخی امتیازات در حوزه نفت و گاز به ایران ارائه دهد، بیان کرد: روابط ایران و روسیه روابط خوب و رو به رشدی است و دو کشور در مسائل مختلف از جمله مسائل منطقه‌ای همکاری‌های زیادی داشته و خواهند داشت.

وی اضافه کرد: امروز و فردا نیز نمایندگان ایران و روسیه به همراه ترکیه برای برگزاری نشست آستانه در سوچی گرد هم آمده‌اند و ماه آینده نیز نشست ژنو به دعوت استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برگزار خواهد شد و دی میستورا امروز در سوچی حضور دارد که در آن در ارتباط با مباحث سوریه از جمله آوارگان و همچنین کمیسیون قانون اساسی سوریه بحث و گفت‌وگو می‌شود.

قاسمی در عین حال گفت: من در مورد بسته پیشنهادی یا تشویقی و یا هر آنچه که اسمش را بخواهید بگذارید چیزی نشنیدم و مواضع ما و روسیه در مورد سوریه و مسائل منطقه روشن و شفاف است با هم همکاری کرده و امیدوارم این همکار‌ی‌ها ادامه خواهد یافت و همکاری در زمینه انرژی، نفت و حوزه‌های اقتصادی ارتباطی با همکاری‌های منطقه‌ای ما به صورت مستقیم نخواهد داشت.

* اکثر کشورها رفتار آمریکا را سرزنش کردند

خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات وزیر خارجه اتریش که گفته در صورت نابودی برجام اصل حسن نیت در روابط بین‌الملل از بین خواهد رفت و از خروج آمریکا انتقاد کرده، از قاسمی پرسید چقدر این حمایت‌ها موثر است، گفت: اقدام نسنجیده آمریکا بر خلاف موازین بین‌المللی و تعهداتی که پذیرفته بود و مخالف همه نرم‌های قانونی و بین‌المللی تلقی می‌شد در جهان با عکس العمل منفی روبرو شد و کمتر کشوری است که از سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر در منطقه حمایت و ابراز خشنودی کرده باشد.

وی ادامه داد: اکثر کشورهای جهان چه علنی و چه در دیدارها با ما این رفتار آمریکا را سرزنش کرده و تأکید کردند که آمریکا نشان داد کشور قابل اعتمادی نیست و در موافقتنامه پاریس  و... نیز خلف وعده‌هایی را نشان داد و افکار عمومی جهان و فضای بین‌المللی کاملا نگاهی مثبت به ایران دارد که به تعهداتش کماکان پایبند است و براساس گزارش‌های آژانس هیچ تخطی از سوی ایران صورت نگرفته و این آمریکا بود که نهایتا نتوانست شرایط موجود را بپذیرد و با خروج خود در یک وضعیت انزواگونه در جهان قرار گرفت.

*تنها یک صدا از ایران خواهیم شنید

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات اخیر سردار قاسم سلیمانی در ارتباط با مقابله با آمریکا و اینکه این سخنان به چه میزان می‌تواند بر مقوله بازدارندگی در نوع سیاست آمریکا نسبت به ایران تاثیرگذار باشد، بیان کرد: امروز یک اجماع و وحدت نظر در کشور وجود دارد که بخش‌های مختلف کشور نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از نتایج تهدیدات و رفتار خصمانه آمریکا علیه ایران نزدیکی هر چه بیشتر جناح‌های مختلف سیاسی در ایران بود و حتی شاهدیم تعدادی از شخصیت‌هایی که در خارج از کشور به عنوان اپوزیسیون وارد شدند، تلاش می‌کنند از مزایای رفتار ناشیانه ترامپ است.

قاسمی با بیان اینکه ما در وزارت خارجه با بخش‌های دفاعی کشور همکاری خوبی داشته‌ایم و درک مشترکی بین سپاه، ارتش، وزارت خارجه و دیگر نهادها وجود دارد و با این موضوع را با شدت و حدت دنبال می‌کنیم، گفت: ما تنها یک صدا از ایران خواهیم شنید و آن صدای مقاومت و مقابله با سیاست‌های خصمانه و عناصر منفوری است که بدخواه این کشور و ملت است.

* وزارت خارجه به تنهایی کافی نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره برنامه دستگاه دیپلماسی برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به خصوص در عرصه اقتصادی در داخل ایران، گفت: بحث ایرانیان خارج از کشور با توجه به تعداد و کیفیت‌ این عزیزان همواره برای وزارت خارجه بحث مهمی بوده است و ما علاقه‌مند هستیم که ارتباط این عزیزان با ایران به صورت مستمر و پیوسته وجود داشته باشد و به کشور آمد و شد داشته باشند و در همین چارچوب بتوانیم در فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود از ظرفیت‌های آنها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی در داخل کشور استفاده کنیم.

قاسمی اضافه کرد: ولی برای تحقق این مسئله تنها وزارت خارجه کافی نیست و باید ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در این ارتباط ورود کرده و حتی برخی از قواعد، عرف یا قوانین در راستای تسهیل آمد و شد و سرمایه‌گذاری این عزیزان در ایران باشد.

وی بیان کرد: وقتی ما بی دلیل و بدون هیچ پشتوانه جدی و سند مرتب هر روز در بلندگوهای مختلف از بحث افراد دوتابعیتی و برخی حرف‌های ناروا استفاده می‌کنیم، یک وضعیت نامطلوبی را برای اندک افرادی از ایرانیان مقیم خارج ایجاد می‌کنیم .

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اکثر ایرانیان در خارج از کشور با قوانین کشور آشنا هستند، اظهار داشت: باید یک اجماع کلی در کشور وجود داشته باشد که از این فرصت به خوبی و بهینه استفاده کنیم. 

* هر جا سفر می‌کنیم هیأتی از آمریکا به آنجا سفر می‌کنند

قاسمی درباره سفر تیم اقتصادی آمریکا به چند کشور و تذکر به این کشورها برای خرید نفت از ایران  و اقدامات ایران در این زمینه نیز بیان کرد: هر جا ما سفر می‌کنیم چه در وزارت خارجه و چه سایر وزارتخانه‌ها، سریعا در پی آن یک هیأت از آمریکا به آن کشور سفر و سعی می‌کند اگر تفاهمی بین ما و آنها شده، تخریب کند و یا اگر بدانند ما به جایی سفر می‌کنیم در آنجا حضور می‌یابند و با جدیت فراوانی سعی می‌کنند در روابط ایران با سایر دولت‌ها ایجاد خلل کنند.

وی ادامه داد: این کاری است که آمریکایی‌ها مدتی است انجام و با جدیت دنبال می‌کنند و با اندیشه واهی که بتوانند ایران را منزوی کنند و روابط ایران را تحت تاثیر قرار دهند و تنها یک یا دو کشور نیست و نمونه‌های زیادی است. دولت‌های جهان علیرغم اینکه منافع و مصالح خود را دنبال می‌کنند با وضعیت آمریکا و ترامپ و نیاتش آشنا هستند و از روابط کهن با ایران برخوردارند و نهایتا یک تلاشی است که می‌تواند در برخی کشورها موثر باشد ولی در برخی کشورها این موضوع پاسخگوی نیازهای آمریکا نیست.

پربیننده ترین خبرها