چرا شاه مغرب از میزبانی برخی سران اروپا خودداری می‌کند؟

چرا شاه مغرب از میزبانی برخی سران اروپا خودداری می‌کند؟
دوشنبه 8 مرداد 1397 - 17:19

شاه مغرب طی چند سال اخیر علی رغم تلاش سران برخی کشورهای اروپایی برای دیدار با وی، از ملاقات با آنها خودداری می‌کند.

العالم-مغرب

 «محمد ششم» شاه مغرب (مراکش) به دلیل تلاش اروپایی‌ها برای بهره‌برداری از روابط با این کشور در پرونده‌های امنیتی از جمله مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، از میزبانی برخی سران اروپا به ویژه «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان خودداری می‌کند.

«فیلیپ ششم» شاه اسپانیا نیز از جمله کسانی است که طی یک سال اخیر سه بار درخواست وی برای سفر به مغرب رد شده است و این اتفاق در تاریخ روابط مغرب و اسپانیا بی‌سابقه است با وجود اینکه فیلیپ ششم هفته گذشته نیز روابط دو کشور را استراتژیک توصیف کرد.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» به نقل از یک منبع آلمانی از وجود تلاش‌های برلین در خصوص سفر «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور به رباط و دیدار با «محمد ششم» به منظور بررسی مسائل دوجانبه از جمله قضیه مهاجرت خبر داد و نوشت که مرکل از دو سال پیش تمایل خود برای انجام این سفر را اعلام کرده است.

طبق این گزارش، تحفظ مغرب در خصوص استقبال از مرکل به دلیل آن است که وی روابط دوجانبه با مغرب را تنها در مسائل مربوط به مهاجران منحصر کرده و سخنی از توسعه روابط دو کشور به میان نمی‌آورد تا جائیکه ابراز تمایل مرکل برای سفر به مغرب نیز با ورود هزاران تبعه مغرب به صورت غیرقانونی به آلمان و درخواست پناهندگی این افراد همزمان شده بود در حالیکه پارلمان آلمان نیز مغرب و چند کشور دیگر در بلاد مغرب (شمال آفریقا) را مناطق ناامن معرفی کرد.

به نوشته این روزنامه، کشورهای اروپایی به دلیل روابط خوب فرانسه با مغرب از این کشور خواسته‌اند تا مقامات مغرب را به مبارزه با مهاجرت‌های پنهانی متقاعد سازد به خصوص اینکه در یک سال گذشته در سایه تشدید کنترل سواحل ایتالیا در پی به قدرت رسیدن راست‌گراهای افراطی، سواحل جنوبی اسپانیا به دروازه اصلی مهاجرت پنهانی یا همان مهاجرت غیرقانونی به سمت اروپا تبدیل شده است.  

چند روز پیش نیز «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا چند روز پیش در دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، موضوع مهاجرت غیرقانونی را بررسی کرد.

تلویزیون اسپانیا جمعه گذشته گزارش داد که مغرب شرطی را برای اسپانیا برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی تعیین کرده است مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا بایستی تجهیزات و کمک‌های مالی به ارزش شش میلیون یورو جهت کمک به حفاظت از سواحل به مغرب اعطا کند که تجهیزات نیز عبارت از رادارها، چند دستگاه خودروی دو دیفرانسیل، قایق‌های سریع‌السیر و کمک مالی برای کنترل مهاجران و تعقیب آنها در دریا است.

بنابر این گزارش، مسئولان مغرب معتقدند که مغرب در مقایسه با کشورهایی اروپایی یک کشور فقیر است و لذا با صرف هزینه‌هایی برای حفاظت از مرز اروپا مخالف هستند به خصوص اینکه مرز دریایی آن نیز طولانی است و امتداد زیادی دارد.

مغرب از مشکلات اقتصادی و فاصله طبقاتی محسوس رنج می‌برد و نرخ بیکاری در میان جوانان آن نیز افزایش یافته است و اعتراضات مردمی در شهر الحسیمه و منطقه الریف در شمال این کشور نیز همچنان ادامه دارد.

اعتراضات در منطقه الحسیمه در اکتبر سال قبل به دنبال کشته شدن یک ماهی‌فروش توسط مأموران جمع‌آوری دستفروشان در خیابان، آغاز شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها