سفر جابری‌انصاری به سوچی برای شرکت در دهمین کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه

سفر جابری‌انصاری به سوچی برای شرکت در دهمین کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه
دوشنبه 8 مرداد 1397 - 17:42

دستیار ارشد وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات صلح‌ سوریه برای شرکت در دهمین کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه به سوچی سفر کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه، صبح امروز (دوشنبه) ٨ مرداد 1937 جهت شرکت در دهمین دور کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، در راس هیأتی وارد شهر ساحلی سوچی در روسیه شد. 

جابری انصاری عصر امروز (دوشنبه) با الکساندر لاورنتیف و سدات اونال مذاکره کنندگان ارشد دو کشور دیگر ضامن روند آستانه (روسیه و ترکیه) و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت‌وگوهای دو و چندجانبه خواهد داشت. 

محور اصلی این دور از گفت‌وگوهای روند آستانه، تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه (مصوب کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی)، بررسی راه های تسهیل بازگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود و برگزاری نشست جدید کمیته تبادل بازداشت شدگان و مفقودان بحران سوریه است.

نهمین نشست روند آستانه 24 و 25 اردیبهشت ماه سالجاری (1397) در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن روند آستانه (ضامنان رعایت رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه) در پایان نهمین نشست خود در آستانه بیانیه‌ مشترکی را در 9 بند صادر و مجددا بر پایبندی خود بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند.

طرفین در این بیانیه بر عزم خود مبنی بر ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه به منظور نابودی نهایی داعش، جبهة النصره و دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند تأکید کردند.

سه کشور ضامن روند آستانه همچنین تصمیم گرفتند که نشست عالی بین‌المللی بعدی درباره سوریه را در سوچی ژوئیه ۲۰۱۸ در شهر سوچی برگزار کنند.

نمایندگان عالی سه کشور ضامن روند آستانه در این بیانیه با رهنمود گرفتن از مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، بر عزم خود مبنی بر ادامه تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرآیند حل و فصل سیاسی، از طریق تسهیل اجرای توصیه‌های کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی تأکید کردند؛ در همین راستا، ضامنان توافق کردند که رایزنی‌های مشترک نمایندگان بلندپایه خود را با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و با طرف‌های سوری به منظور ایجاد شرایطی برای تسهیل آغاز هر چه زودتر کار کمیته‌ قانون اساسی در ژنو برگزار و این قبیل نشست‌ها را به طور منظم پیگیری کنند.

در همین راستا 28 و 29 خرداد ماه سالجاری (1397) مذاکرات فشرده دو و چندجانبه‌ای با حضور نمایندگان عالی ایران، روسیه و ترکیه و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه برگزار و قرار شددور جدید این گفتگوها و رایزنی‌ها براساس توافق نمایندگان سه کشور ضامن روند آستانه و دی‌میستورا چند هفته دیگر در ژنو برگزار شود. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که نشست چهارجانبه با حضور مذاکره کنندگان ایران، روسیه و ترکیه و دی‌میستورا قرار است ماه آینده در ژنو برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها