آخرین تحولات سوریه محور گفت‌وگوی جابری‌انصاری و لاورنتیف در سوچی

آخرین تحولات سوریه محور گفت‌وگوی جابری‌انصاری و لاورنتیف در سوچی
دوشنبه 8 مرداد 1397 - 20:44

مذاکره کنندگان ارشد ایران و روسیه در روند آستانه عصر امروز (دوشنبه) در سوچی درباره آخرین تحولات سوریه و مذاکرات جاری درباره شکل‌گیری کمیته قانون اساسی به گفت‌وگو پرداختند.

العالم _ سوریه

حسین جابری‌ انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه امروز (دوشنبه) در راستای رایزنی‌ها در دهمین کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه با «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و رئیس هیات مذاکره کننده روسیه در اجلاس سوچی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که «الکساندر ورشنین» معاون وزیر خارجه روسیه و هیأت‌های دو کشور نیز حضور داشتند، جابری انصاری و لاورنتیف، پیرامون آخرین تحولات سوریه، و مذاکرات جاری درباره شکل گیری کمیته قانون اساسی، بازگشت آوارگان سوری و کمیته تبادل بازداشتی‌ها، ربوده شدگان و مفقودان بحران سوریه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه، صبح امروز (دوشنبه) ٨ مرداد 1937 جهت شرکت در دهمین دور کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، در راس هیأتی وارد شهر ساحلی سوچی در روسیه شد. 

جابری انصاری همچنین قرار است با سدات اونال مذاکره کننده ارشد ترکیه در روند آستانه و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت‌وگوهای دو و چندجانبه داشته باشد. 

محور اصلی این دور از گفت‌وگوهای روند آستانه، تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه (مصوب کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی)، بررسی راه های تسهیل بازگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود و برگزاری نشست جدید کمیته تبادل بازداشت شدگان و مفقودان بحران سوریه است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در خصوص این نشست اعلام کرد: «شرکت‌کنندگان به تبادل دیدگاه‌ درباره روند تسهیل گفت‌وگوهای سوری-سوری بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ و قطعنامه شورای امنیت و تصمیم‌‌های ''کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی" خواهند پرداخت.»

در این بیانیه آمده است: «شرکت‌کنندگان به رایزنی‌ها درباره برداشتن گام‌های بیشتر برای آغاز به کار هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی ادامه خواهند داد.»

«استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه و هیأت اردن در نقش ناظر حاضر خواهند بود. از «فیلیپو گراندی»، کمیسیونر ویژه امور پناهندگان سازمان ملل هم برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

نهمین نشست روند آستانه 24 و 25 اردیبهشت ماه سالجاری (1397) در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها