هشدار لاوروف به آمریکا در خصوص فشار به خریداران سلاح روسی

هشدار لاوروف به آمریکا در خصوص فشار به خریداران سلاح روسی
دوشنبه 8 مرداد 1397 - 22:30

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با هشدار به آمریکا در خصوص فشار‌های این کشور به مشتریان تسلیحاتی ساخت روسیه گفت: چنین رویکردی زمینه را برای چالش‌ مهیا می‌کند.

العالم-اروپا

وزیر خارجه روسیه در موضع‌گیری جدید ضمن اشاره به تمایل ترکیه در خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» از مسکو، از تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بر کشورهایی که خواهان خرید تسلیحات نظامی از روسیه هستند، انتقاد کرد.

 به نوشته خبرگزاری «آناتولی» «سرگئی لاوروف» دوشنبه طی سخنرانی در یک گردهمایی با انتقاد از آمریکا گفت،کشورهایی چون اندونزی، ترکیه و هند موافقت نمی‌کنند که حق تجارت خود را در اختیار کسانی بگذارند که به آن‌ها هشدار داده و تهدید می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه  همچنین هشدار داد که چنین درخواست‌هایی از سوی آمریکا زمینه را برای پیش‌بینی‌ناپذیری و ایجاد چالشی بالقوه مهیا می‌کند.

کنگره آمریکا 18 ژوئن (28 خرداد) قانونی را برای منع فروش جنگنده‌های «اف-35» به ترکیه و با وجود توافق منعقد شده بین دو طرف تصویب کرد.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بعد از این ماجرا گفت که «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی اطمینان داده که با وجود تلاش‌های کنگره این معامله تسلیحاتی انجام می‌شود.

این درحالی است که فرمانده نیروی هوایی ناتو به تازگی  گفت که دستیابی ترکیه به سامانه دفاع موشکی «اس-400»، این امکان را به روسیه می‌دهد که از ویژگی‌های جنگنده‌های «اف-35» مطلع شود.

ژنرال «تاد والترز» فرمانده نیروی هوایی ناتو  گفت که این مسئله موردی نگرانی کننده است، اما او فعلا برای حفظ ارتباط‌ نظامی مستحکم با اعضای ناتو تلاش می‌کند.

وی گفت: «هرکاری که اس-400 ‌بتواند انجام دهد و این امر منجر به درک بهتر از  قابلیت‌های اف-35 شود، به یقین به نفع ائتلاف نیست.»

با افزایش شمار اف-35های فعال در اروپا و جا افتادن این جنگنده در قاره سبز، مقام‌های آمریکایی و ناتو تمام تلاش خود را می‌کنند که روسیه را از دسترسی به مشخصات و اطلاعات مربوط به این جنگنده دور نگه دارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها