وزير سابق عراقي :

" الهاشمی" در دادگاهی مستقل محاکمه شد

دوشنبه 20 شهريور 1391 - 13:37

وزير و نماينده سابق عراقي با رد ادعاي سياسي بودن محاكمه طارق الهاشمي تاكيد كرد : اين محاكمه در برابر مراجع قانوني ، حقوقي و قضائي متخصص و مستقل برگزار شد.

دكتر " وائل عبداللطيف " در گفت و گو با شبكه خبري العالم ، با تاكيد بر اين كه شماري از كشورهاي عربي از سال 2003 تاكنون در كشتار عراقي ها دست دارند، جناح هاي سياسي عراقي را به وحدت و پايبندي به اصول مشترك به منظور مقابله با تروريسم فراخواند.

وی اظهار داشت : گروه هاي تروريستي اين بار مناطق امني را كانون حملات تروريستي خود قرار داده اند تا حضور خود را در این مناطق ثابت کنند.

عبداللطيف افزود: صدور حكم غيابي دادگاه "طارق الهاشمي" و محكوم كردن وي به اعدام نيز مي تواند يكي از علل اين انفجارها باشد.

وی گفت:شوراي عالي قضايي براي برگزاري اين محاكمه زمينه هاي مختلفي را در نظر گرفته بود و براي نخستين بار در تاريخ عراق،تعداد قضات تحقيق به 9 نفر افزايش يافت. اين دادگاه كه در رسيدگي به پرونده هاي غيابي ديگر تخصص داشت ، نظر خود را با حفظ بی طرفی اعلام كرد.

عبداللطيف در ادامه با انتقاد از عملكرد برخي كشورهاي عربي كه به دنبال ايفاي نقشي بزرگ تر از حجم خود در منطقه هستند " ، خاطر نشان كرد : اين كشورها در فرايند سياسي عراق کارشکنی می کنند.

این کشورها مي خواهند جلوي ايفاي نقش عراق در مجامع بين المللي را بگيرند و نگذارند عراق از شموليت بند هفتم منشور سازمان ملل بيرون بيايد.

نماينده سابق مجلس عراق با اشاره به گسترش انفجارها به سمت مناطق امن جنوبي گفت : مسئولان سياسي بايد با درك اين موضوع اختلافات سياسي خود را كنار بگذارند و تلاش هاي خود را درمقابله با تروريسم همسو كنند.

اين وزير سابق عراقي تاكيد كرد : آمريكا از سال 2003 تاكنون فقط وعده بازسازي توان نظامي عراق را داده اما تاكنون هيچ تغييري در اين زمینه حاصل نشده است.

وي تاكيد كرد : من اسنادي به دست آورده ام كه ثابت مي كند براي از دهه هشتاد قرن گذشته برای بحران سوریه برنامه ريزي شده است و شعار افراد مسلح سوری در ابتدای بحران مبنی بر این که مسيحي به بيروت برود و شيعه در تابوت شود ؛ بیانگر خشم طائفي يك گروه در سوريه است.

نماینده سابق پارلمان عراق با بيان اين كه سلفي ها تلاش دارند زمام امور را در سوريه به دست بگيرند ، خاطر نشان كرد كه سوريه به پايگاه رسمي القاعده تبديل شده است.

دكتر " وائل عبداللطيف " در پايان با تاكيد بر ضرورت حل بحران سوريه به شيوه مسالمت آميز ، كنار گذاشتن سلاح و افكار مذهبي طائفي را خواستار شد.

9/09           20:42 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها