واکنش های رسانه ها و سیاستمداران به اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران

واکنش های رسانه ها و سیاستمداران به اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران
سه شنبه 9 مرداد 1397 - 15:09

چرخش موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و اعلام آمادگی مجدد برای گفت وگو با مقام‌های ارشد ایران، واکنش‌های متفاوتی را در میان رسانه ها و سیاستمداران داخلی و خارجی را به همراه داشت.

العالم - ایران / سیاسی

دونالد ترامپ، که به همراه جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا در یک کنفرانس خبری در واشنگتن شرکت کرده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری در این‌باره که آیا حاضر است با رئیس جمهوری ایران ملاقات کند گفت: «حاضرم با رهبران ایران هر زمان که بخواهند بدون پیش‌شرط دیدار کنم... من با همه دیدار می‌کنم. من به ملاقات رودررو اعتقاد دارم.... اگر آنها بخواهند با هم دیدار می‌کنیم. »

دونالد ترامپ تاکید کرد که به «چنین دیداری نه از موضع قدرت و نه از موضع ضعف صورت می‌گیرد، بلکه اگر حاصل آن، دست یافتن به توافقی هدفمند باشد، اقدام بسیار مناسبی است»

چرخش موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و اعلام آمادگی مجدد برای گفت وگو با مقام‌های ارشد ایران، واکنش‌های متفاوتی را در میان رسانه ها و سیاستمداران داخلی و خارجی را به همراه داشت؛ منتقدان وی را گرفتار در «بحران خودساخته» خواندند و هوادارانش موضع سیاسی او را ستودند.


این اظهارات واکنش‌های متفاوتی را در میان سیاستمداران آمریکایی به دنبال داشت

«جان گارمندی» نماینده مجلس آمریکا ازحزب دمکرات درگفت وگو با شبکه تلویزیونی«سی ان ان» گفت که اختلاف ها باایران را«بحران خودساخته» ترامپ می داند.

وی در این رابطه تصریح کرد:رئیس جمهوری احتمالا خودش را زرنگ می‌پندارد و گمان می‌کند که می‌تواند بدون هرگونه گفت وگوی قبلی، نشستی با رهبران ایران تدارک ببیند.

این نماینده با انتقاد از خروج آمریکا از برجام، آن را مسبب ایجاد مشکلات جدی دیپلماتیک دانست وافزود: ما پیش از این توافق هسته‌ای را داشتیم که نظارت‌ شدیدی روی فعالیت‌های ایران ایجاد کرده بود. اکنون این‌‌ نظارت ها به شدت مختل شده است.

شاید مهم ترین بخش اظهارات روز دوشنبه ترامپ که مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت، پیشنهاد او برای دیدار «بدون هرگونه پیش شرط» با سران ایران بود؛ رویکردی که ساعتی بعد «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا آن را زیر سوال برد.

پمپئو در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» باز هم شرط‌هایی برای دیدار سیاستمداران ایران و آمریکا گذاشت و گفت: اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می توان برای گفت وگو آماده شد.

این اظهارات از دید رسانه‌هایی چون«بلومبرگ» و «آسوشیتدپرس» به عقب نشینی ضمنی کاخ سفید و ارسال سیگنال‌های متناقض تعبیر شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، با وجود اظهارات ترامپ، «گَرت مارکوس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعای «گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط» را نقض کرد و گفت رفع تحریم‌های ایران به «تغییرات ملموس و پایدار» مواضع جمهوری اسلامی بستگی دارد.

«باب منندز»سناتور ارشد دمکرات ازجمله مقام هایی بود که به این موضوع توجه نشان داد و اظهارات ترامپ را به «یک نسخه ضررآفرین دیگر» تعبیر کرد.
منندز به خبرنگاران گفت: این هم مانند کره شمالی است؛ بدون پیش‌شرط و بدون آمادگی. نتیجه چه شد؟

سخنان ترامپ اما موافقانی هم داشت

«باب کورکر»رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و «داین فاینستاین» سناتور قدیمی دمکرات از جمله افرادی بودند که در گفت وگو با رسانه ها، موضع ترامپ را ستودند.

در همین رابطه، «تام روگان» تحلیلگر علوم سیاسی در یادداشتی در تارنمای خبری «واشنگتن اگزمینر»نوشت: رئیس جمهور ترامپ به خاطر اعلام آمادگی برای دیدار با همتای ایرانی خود مستحق تشویق است. 

وی گفت که معتقد است «اگر ترامپ مهره‌ها را خوب بچیند، ممکن است بتواند به توافق جدیدی با ایران برسد».

در میان مقام‌های ایرانی اما یکی از نخستین واکنش‌ها را «حمید ابوطالبی» مشاور رئیس جمهوری داشت

ابوطالبی در صفحه توئیتر خود نوشت: کسانی که به گفت وگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند. احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.

وی ادامه داد: گفت وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور در سازمان ملل متحد در 1392 بر این باور استوار بود که می توان با التزام به ابزار گفت وگو، در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت وگو است؛ باید آن را پذیرفت.

"علاءالدين بروجردی" عضو كميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ايران در گفتگو با شبکه العالم درباره سخنان ترامپ مبنی بر آمادگی برای  مذاکره با ایران اظهارداشت: دولت امریکا با عهد شكنی های بسیار مخصوصا پس از خروج از برجام و زیر پا گذاشتن تعهدات بين المللی و رسمی، نشان داده است که قابل اعتماد نيست.   

وی افزود: نقش آمريكا در دنيا حمايت از تروريست ها و مقابله با مظلومان دنيا است و این کشور با حمايت از كشتار مردم مظلوم فلسطين و يمن نشان داده است که ما هيچ وجه مشتركی برای مذاكره با آن ها نداریم. 

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات شب گذشته دونالد ترامپ گفت:در راستای تحقق این موضوع ابتدا باید ترامپ تکلیف خود را با تندروهای کاخ سفید از جمله جان بولتون و پمپئو مشخص کند؛پیش از این از آمریکا در مورد ایران صداهای مختلفی می‌شنیدیم چنان‌که دموکرات‌ها یک موضع می‌گرفتند و جمهوری‌خواه‌ها موضع دیگری و در واقع صدای واحدی از آمریکا بیرون نمی‌آمد.ترامپ باید بتواند تعهد دهد که اگر با ایران توافقی کرد به آن توافق متعهد باشد.

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:شخص ترامپ می داند بزرگ ترین ضربه را به دیپلماسی زده چرا که تابوی مذاکره میان آمریکا و ایران در جریان مذاکرات هسته ای که در سطح وزرای خارجه بود، شکسته شده بود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کشورهای ثالث دشمنی میان ایران و آمریکا را شکل داده و بهره آن را می برند، اظهار داشت: ایران و آمریکا دو قدرت منطقه ای و جهانی هستند که حداقل موضوع مهم این است که نیازمند یک خط قرمز برای مذاکره هستند که مانع تصاعد بحران میان آنها شود.

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی قوه مقننه و در جمع خبرنگاران درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران، اظهار داشت: وضعیت فعلی برای وارد شدن به مذاکره با آمریکا مناسب نیست، زیرا توام با ذلت و خواری است.

وی ادامه داد: اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌ها را علیه ایران برقرار نکرده بود، به نظر من وارد مذاکره شدن با آمریکا اشکالی نداشت همانطور که بهتر بود در زمان اوباما با آمریکا رابطه برقرار می‌کردیم و حتی وارد مذاکره هم می‌شدیم ولی آن فرصت را از دست دادیم.

وی گفت: اصل مذاکره را قبول دارم زیرا اصل مذاکره در شرایط مناسب و عادلانه می‌تواند مفید باشد.البته مذاکره غیر از رابطه است، ممکن است رابطه برقرار کنیم برای اینکه تسهیلاتی برای اتباع ایرانی در آمریکا و غیره ایجاد کنیم ولی مذاکره یعنی اینکه می‌خواهیم در رابطه با مسائل مختلفی توافق کنیم، اینها دو مسئله است که باید در جای خودش بررسی شود.

برخی از تحلیلگران و رسانه های غربی اعتقاد دارند اتخاذ رویکردهای یکسان از سوی «دونالد ترامپ» در قبال ایران و کره شمالی، اشتباه راهبردی کاخ سفید است که امکان دارد موجب بی اعتباری هر چه بیشتر رئیس جمهوری آمریکا شود.

خبرگزاری «راشا تودی» در عنوانی متفاوت این اظهارات ترامپ را طوفان قبل از آرامش توصیف کرده و به نقل از «جیم یارتاس» از دیپلمات های پیشین آمریکا آورده است: این فشارها از سوی ترامپ جهت منعطف ساختن ایران برای مصالحه با آمریکا بیان می شود. 

این دیپلمات پیشین آمریکا تصریح کرد: این سخنان تند یادآور همان واژه هایی است که در مورد کره شمالی به کار رفته بود اما شرایط ایران و کره شمالی و زمان این تحولات متفاوت است. 

شبکه خبری ' سی.ان.ان' هم در گزارشی بیان داشت: پیام اخیر ترامپ بازتابی از رویکرد وی در مقابل رهبر کره شمالی بود. دو رهبر پیش از آن دیدار، از انواع تهدیدها و طعنه ها علیه یکدیگر استفاده کردند. از نگاه بسیاری از ناظران در خاورمیانه، اما این سخنان تازه حتی با معیارهای ترامپ تند بود.

«ریک فرانکونا»، تحلیلگر مسائل نظامی نیز به این شبکه خبری اظهار داشت: ترامپ پیش از این سخنان جنجالی زیادی را بیان کرده بود اما توئیت اخیر وی متفاوت و در یک سطح جدید بیان شد. 

 پیشنهاد «دونالد ترامپ» در مورد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران در رسانه‌های عربی زبان انعکاس گسترده داشت

رسانه های عربی زبان به صورت وسیع، تمرکز خود را معطوف به جمله دیدار 'بدون پیش شرط' ترامپ با روحانی کردند.

تارنمای روزنامه 'الشرق الاوسط' چاپ لندن بامداد سه شنبه نوشت: رئیس جمهوری آمریکا با اعلام این که وی آماده است بدون پیش شرط و هر زمانی که مسئولان ایرانی بخواهند، با آنان دیدار کند، روحانی را غافلگیر کرد.

این روزنامه افزود: ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی با ' جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا گفت: ایرانی ها اگر بخواهند با آنان دیدار می کنم. اما نمی دانم که آیا آنان آمادگی این کار را دارند.

این روزنامه که دیدگاه مسئولان سعودی را بازنشر می دهد، افزود: اگر مسئولان ایرانی مایل باشند، بدون پیش شرط در هر زمانی که بخواهند، با آنان دیدار می کنم.

وی افزود: من حاضرم با هر کسی دیدار کنم، به نشست و جلسه ایمان دارم، به ویژه زمانی که خطر جنگ وجود داشته باشد.

** شبکه خبری اسکای نیوز امارات

شبکه خبری اسکای نیوز امارات که معمولا موضع مقام های ابوظبی را بازنشر می دهد، در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با مقام های ایرانی گزارش داد: ترامپ پیام بازدارنده جدیدی برای ایران فرستاد.

اسکای نیوز به نقل از خبرنگاران خود مدعی شد، ترامپ در گفت و گو با جوزپه کونته گفت: من با جناب نخست وزیر بر این مساله توافق کردیم که ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

** شبکه خبری المیادین

شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین گزارش داد: ترامپ آماده است بدون پیش شرط با روحانی دیدار کند، اما تهران خواستار بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای است.

المیادین سخنان مشاور سیاسی رئیس جمهوری را نیز بازنشر داد و نوشت: «حمید ابوطالبی» مشاور رئیس جمهوری ایران در واکنش به سخنان ترامپ از وی خواسته است به توافق هسته ای بازگردد، به ملت ایران احترام بگذارد و از خصومت با تهران دست بردارد.

** پایگاه فلسطینی عرب 48

پایگاه فلسطینی عرب 48 نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت، آمادگی دارد بدون پیش شرط با حسن روحانی همتای ایرانی اش دیدار کند.

عرب 48 به نقل از ترامپ افزود: ایرانی ها در شرایط سختی به سر می برند، وی آمادگی دیدار با آنان در هر زمانی را دارد، این مذاکره برای آنان، برای آمریکا و برای همه خوب خواهد بود و این گفت و گو بدون پیش شرط انجام خواهد شد.

پایگاه مغربی: 'احدث'

پایگاه مغربی 'احدث' نوشت، به نظر می رسد، تنش اخیر میان آمریکا و ایران در هفته های اخیر، نتیجه داد، به گونه ای که دونالد ترامپ اعلام آمادگی کرد که در هر زمان آماده دیدار بدون پیش شرط با ایرانی هاست.

سخنان روز دوشنبۀ آقای ترامپ تنها چند روز پیش از آغاز اولین بخش از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه تهران ایراد شد.

واشنگتن از روز شنبه ۴ اوت فروش طلا، قطعات خودرو و فلزات به ایران را مشمول مجازات خواهد کرد. دور دوم تحریم‌ها که بانک مرکزی و نفت ایران را هدف قرار گرفته نیز از ۴ نوامبر اجرایی خواهند شد.

زهره فارسی

پربیننده ترین خبرها