آنکارا: تهدید آمریکا به تحریم ترکیه غیرقابل قبول است

آنکارا: تهدید آمریکا به تحریم ترکیه غیرقابل قبول است
چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 08:08

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تهدید آمریکا به اعمال تحریم علیه دولت آنکارا را غیرقابل قبول خواند.

العالم - ترکیه

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت 'اندرو برونسون' کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی در ترکیه، این کشور را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

محکومیت حبس این کشیش آمریکایی که به اتهام همکاری با گروه گولن، پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا در ترکیه بازداشت و زندانی شده، چند روز پیش به علت شرایط جسمی وی به حبس خانگی تبدیل شده است.

کالین دیشب در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفت: تهدیدهای ایالات متحده آمریکا علیه ترکیه با بهانه قرار دادن موضوع قضائی مربوط به پرونده این کشیش آمریکایی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وی تاکید کرد: همه باید بدانند که ترکیه کشوری نیست که بتوان به راحتی آن را نادیده گرفت.

وی همچنین با انتقاد از تصمیم مجلس سنای آمریکا درباره لغو تحویل جنگنده های اف 35 خریداری شده از آمریکا به ترکیه گفت: در موضوع جنگنده های اف-35 و یا هر موضوع دیگری، ترکیه بدون جایگزین نیست.

مجلس سنای آمریکا ماه گذشته طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن تحویل تسلیحات نظامی و به خصوص جنگنده اف 35 خریداری شده از آمریکا به دلیل حبس اندور برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه و خرید سامانه دفاع هوایی اس 400 از روسیه متوقف می شود.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین افزود: 'با این حال تنش به وجود آمده در روابط بین ترکیه و آمریکا تاثیری در عملیات مشترک و همکاری دو کشور در منبج سوریه ندارد و انتظار ما نیز این است و اقدامی در این راستا مشاهده نکرده ایم.'

وی بیان کرد: همکاری ترکیه و آمریکا طبق نقشه راه تدوین شده درباره منبج سوریه ادامه دارد.
وی مدعی شد: مبارزه ترکیه با تهدیدهای تروریستی که از سوریه سرچشمه می گیرد، با قاطعیت ادامه خواهد یافت و اقدامات واحدهای نظامی ترکیه از جمله اقدامات هماهنگ با ایالات متحده نتایج عینی خود را در میدان نیز نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت ملی ترکیه نیز دو شب پیش با انتشار بیانیه ای، اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه ترکیه را غیرقابل قبول خوانده و آن را بی حرمتی به روابط دو جانبه و غیرقابل قبول دانست.

در بیانیه نشست شورای امنیت ملی ترکیه تاکید شد: تصمیمات و اظهارات آمریکا برای مشروط ساختن پروژه های مربوط به صنایع دفاعی ترکیه که به تمام تعهدات خود پایبند است، بر خلاف معاهدات بین المللی بوده و به همکاری های استراتژیک و روابط دو کشور آسیب های جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.
 

پربیننده ترین خبرها