عضو تیم آمریکا در مذاکره هسته ای ایران:

حرف های ترامپ و پمپئو درباره ایران متناقض است

حرف های ترامپ و پمپئو درباره ایران متناقض است
چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 08:36

عضو تیم آمریکا در مذاکره هسته ای ایران با ابراز تردید در جدیت پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای گفت وگو با ایران گفت ترامپ و وزیر خارجه وی درباره شرط برای مذاکره با ایران سخنان متناقضی می گویند.

العالم - آمریکا

«ریچارد نفیو» درباره پیشنهاد ترامپ برای دیدار بدون شرط با جمهوری اسلامی افزود: من فکر می کنم این تا حد بسیاری در راستای همان صحبت هایی است که ترامپ از هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده است. 

وی ادامه داد: فکر نمی کنم هیچ وقت قبلا گفته باشد که آماده گفت وگو نیست. در واقع او همیشه فکر کرده که می تواند با همه به یک توافق بهتر برسد. به باور من این صحبت های او نمی تواند تغییری اساسی در سیاست ایالات متحده باشد. 

پژوهشگر مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیای نیویورک با تایید وجود تناقض میان پیشنهاد مذاکره ترامپ و سخنان مایکل پمپئو که برای گفت وگو با تهران شرط قائل شده است، تصریح کرد: وزیر خارجه در کنگره گفته است که هر چیزی که رئیس جمهوری بیان می کند، لزوما سیاست دولت نیست. 

نفیو افزود: پیشنهاد مذاکره ترامپ نمونه ای است که دولت ایالات متحده خواهد گفت، سیاست ما نبود و فقط ترامپ دیدگاه خود را بیان کرده است. چنین وضعیتی واقعا عجیب است اما مشابه آن تاکنون در این دولت خیلی رخ داده است.
وی تاکید کرد: ادامه تضاد میان ترامپ و پمپئو بر سر مذاکره با ایران زیاد نیست و به احتمال بسیار به زودی شاهد تغییر موضع ترامپ خواهیم بود در حالی که مدت ها پیشین از این، میان سخنان و مواضع ترامپ با رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین اختلاف ها و تناقض های بسیاری وجود داشت. 

این دیپلمات دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با یادآوری برکناری تیلرسون اظهار کرد: البته من فکر می کنم در مرحله ای، ترامپ از پمپئو خسته شده و او را هم کنار بگذارد اما بعید است این مساله بر سر گفت وگو با ایران رخ دهد.
نفیو درباره تاثیر تناقض گویی های رئیس جمهوری آمریکا بر تحریم های ضد ایرانی و در کشورهای غربی هم گفت: به نظر نمی رسد رهبران این کشورها خیلی به حرف ترامپ گوش بدهند. آنها به طور فزاینده ای به حرف های عجیب ترامپ بی توجهی می کنند. 

رئیس جمهوری آمریکا که اردیبهشت ماه با خروج از برجام، به جامعه جهانی دهن‌کجی کرده بود؛ روز دوشنبه برای دومین بار طی یک هفته گذشته از آمادگی خود برای دیدار و مذاکره با مقام های ایران سخن گفت.

ترامپ که در یک کنفرانس خبری مشترک با«جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا حاضرشده بود،درپاسخ به سوالی در این رابطه گفت که «در هر زمان» و «بدون هرگونه پیش‌شرطی» حاضر به گفت وگو با مقام‌های ایرانی است.

اما وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که از اظهارات رئیس خود مبنی بر آمادگی برای دیدار و مذاکره بدون پیش شرط با رهبران ایران حمایت کرد؛ برخلاف مقام بالادست خود پیش‌ شرط‌هایی برای انجام این دیدار گذاشت.

پمپئو گفت: اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آن گاه می توان برای گفت وگو آماده شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها