واشنگتن‌پست: ترامپ ظرف ۵۵۸ روز ۴۲۲۹ دروغ گفته است

واشنگتن‌پست: ترامپ ظرف ۵۵۸ روز ۴۲۲۹ دروغ گفته است
چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 23:24

یک روزنامه کثیرالانتشار آمریکایی با شمارش ادعاهای ناروای رانده شده بر زبان رئیس‌جمهور این کشور، از بیرون آمدن روزانه بیش از 7 دروغ یا ادعای ناصحیح از دهان ترامپ خبر داده است.

العالم - آمریکا

پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در گزارشی به قلم گلن کسلر، سالوادور ریزو و مگ کلی نوشت: نویسندگان مقاله به خاطر تعطیلات تابستانی یک ماه از به روز رسانی پایگاه داده ای «حقیقت یاب» که به تحلیل،‌ طبقه بندی و ردگیری بیانیه های شک برانگیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می پردازد عقب افتاده اند.

به نظر می رسد رئیس جمهور درست در همین زمان بر میزان ادعاهای دروغ و گمراه کننده خود افزوده است. او در 558 روزی که در کاخ سفید حضور داشته چهار هزار و 229 «ادعای ترامپ گونه» داشته که 978 مورد آنها تنها مربوط به دو ماه اخیر است.

به عبارت دیگر دونالد ترامپ هر روز معادل هفت و شش دهم (7.6) ادعای دروغ یا گمراه کننده داشته است.

در زمان شروع این طرح که در ابتدا مختص صد روز نخست ریاست جمهوری ترامپ بود، او به طور میانگین هر روز چهار ممیز 9 ادعای ترامپ گونه داشت. اما هر چقدر که از حضور ترامپ در کاخ سفید می گذشت، میانگین ادعاهای او نیز بالا و بالاتر می رفت. رئیس جمهور در ماه های ژوئن و ژوئیه هر روز شانزده ادعای دروغ یا گمراه کننده داشت.

به عبارت دیگر، ترامپ در سال نخست ریاست جمهوری خود تعداد دو هزار 140 ادعای کذب یا گمراه کننده داشت. اما شش ماه بعد، او این رقم را دو برابر کرده است. 

نمایشگر ادعاهای ترامپ که با همکاری لزلی شاپیرو و کاتی هینک از بخش گرافیک واشنگتن پست ایجاد شد، فهرستی از ادعاهای کذب یا گمراه کننده هر روز ترامپ را به نمایش می گذارد. ما نیز این فهرست را بروز رسانی کرده ایم تا خوانندگان بتوانند ادعاهای کذب یا گمراه کننده ترامپ را به شکل روزانه یا ماهانه ببینند.

ترامپ پنجم ژوئن، میزان ادعاهای کذب و گمراه کننده خود را به اوج رساند و تنها در یک روز 79 ادعای ترامپ گونه مطرح کرد. ماه های ژوئن و ژوئیه بر مبنای میزان ادعاهای ماهانه ترامپ به ترتیب با 532 و 446 ادعا از حیث میزان ادعا در رتبه های اول و دوم قرار می گیرند.

ترامپ از سوی دیگر عادت دارد ادعاهای کذب و گمراه کننده خود را بارها و بارها تکرار کند. ما صد و پنجاه ادعای این چنینی را شناسایی کرده ایم که او دست کم سه بار تکرار کرده که برخی از آنها هم به شکل نفس گیری تکرار شده اند.

تقریبا یک سوم ادعاهای کذب و گمراه کننده ترامپ یعنی تعداد 1293 مورد در ارتباط با مسائل اقتصادی، توافق های تجاری یا موضوع اشتغال هستند. ترامپ بارها اعتبار مشاغلی که اصولا پیش از دوره ریاست جمهوری او ایجاد شده اند یا تصمیماتی که قبل از روی کار آمدن ترامپ گرفته شده اند و او هیچ نقشی در آنهال نداشته را به پای خود نوشته است. ترامپ در حالی به موفقیت های غیرقابل وصف خود در اشتغال زایی و رشد اقتصادی می بالد که متوسط مشاغلی که سالانه در دوره ریاست جمهوری او ایجاد شده اند کمتر از پنج سال آخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما است.

ترامپ صرفا در موضوع تجارت تاکنون 432 مورد ادعای کذب یا گمراه کننده داشته است. او بارها آمار و ارقام اشتباهی در مورد میزان کسری تجاری آمریکا ذکر می کند یا همین آمار را به شکل گمراه کننده بیان می کند.

او از طرفی نوعی برداشت اساسا اشتباه از اقتصاد را ارائه می دهد. ترامپ در ماه های ژوئن و ژوئیه بیش از بیست بار این ادعا که آمریکا در کسری های تجاری خود پول از دست می دهد را مطرح کرد. تقریبا می توانیم با اطمینان بگوییم هر اقتصاددانی که این جمله را از زبان یکی از دانشجویان خود بشنود به او یک نمره منفی می دهد.

کسری تجاری صرفا به این معناست که کشور الف در روابط تجاری خود با کشور ب، کالای بیشتری وارد می کند. کسری تجاری تحت تاثیر مولفه های اقتصاد کلان از جمله قدرت نسبی بیشتر ارز، نرخ رشد اقتصادی و میزان پس انداز و نرخ سرمایه گذاری نیز قرار دارد.

جای تعجب نیست که بدانیم مسئله مهاجرت با 538 ادعای کذب یا گمراه کننده در صدر فهرست موضوعاتی است که ترامپ بیشترین ادعای این چنین را در مورد آنها داشته است. به عنوان مثال ترامپ در پنج ماه گذشته سی بار به اشتباه ادعا کرده است دیواری که او مدت ها است وعده می دهد در مرز با مکزیک می سازد، آن هم با وجود آن که کنگره اساسا تامین مالی چنین طرحی را رد کرد، در حال ساخت است. 

در ادامه فهرست، به مجموعه ای از ادعاهای کذب و گمراه کننده در ارتباط با تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و ارتباط افرادی در کارزار تبلیغاتی ترامپ با این موضوع برمی خوریم. ترامپ تاکنون 378 ادعا در مورد پرونده تحقیقات روسیه مطرح کرده است. او اغلب، دمکرات ها را به همدستی با روسیه مطرح می کند هر چند که کمیته ملی دمکرات ها وهیلاری کلینتون نامزد این حزب خود از قربانیان اقدامات روسیه بودند و ایمیل های این حزب هک و سپس به وسیله سایت افشاگر «ویکی لیکس» منتشر شدند. رئیس جمهور آمریکا در مجموع بیش از صد و شصت بار ادعا کرده که تحقیقات در رابطه با دخالت ادعایی روسیه، ساختگی و کلاه برداری است.

ادعاهای گمراه کننده در مورد مالیات ها که اکنون تعداد آنها به 336 مورد رسیده است نیز از ویژگی های رایج سخنرانی های ترامپ است. او هشتاد و هشت بار به اشتباه ادعا کرده که بزرگترین قانون کاهش مالیات ها را در تاریخ آمریکا تصویب کرده است.

ترامپ در بحث سیاست خارجی بارها هزینه های دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به اشتباه بیان کرده است. او بیش از شصت بار به اشتباه گفته است که آمریکا نود درصد هزینه های ائتلاف ناتو را می پردازد و دیگر کشورها از این بابت بدهکار هستند. اما او هزینه های دفاعی ناتو را بزرگتر از چیزی که هست بیان می کند و از طرفی آمریکا بر خلاف بسیاری از اعضای ناتو، مسئولیت هایی جهانی دارد.

پربیننده ترین خبرها