ظریف در اجلاس وزیران امورخارجه آسه آن شرکت کرد

ظریف در اجلاس وزیران امورخارجه آسه آن شرکت کرد
پنج‌شنبه 11 مرداد 1397 - 07:21

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در پنجاه و یکمین اجلاس وزیران خارجه اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' شرکت کرد.

العالم - ایران / سیاسی

وزیر امورخارجه ایران شامگاه چهارشنبه از طریق فرودگاه چانگی و پس از سفری یکروزه به سریلانکا برای شرکت در پنجاه و یکمین اجلاس وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' و امضای اسناد الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری این اتحادیه وارد سنگاپور شد.

اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) و نشست های مرتبط با آن از روز دوشنبه (هشتم مرداد97) به منظور گفت وگو در مورد موضوعات منطقه و فرامنطقه ای مرتبط به این اتحادیه و پیمان تاک در سنگاپور گرد هم آمدند.

علاوه بر وزیران امورخارجه 10 کشور عضو آسه آن، وزیران خارجه کشورهای ترکیه، روسیه، چین، هند و دیگر شرکای گفت وگویی این اتحادیه در این اجلاس شرکت کردند.

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که از سال 1967 فعالیت خود را با اهداف غیراقتصادی آغاز کرد، در کمتر از یک دهه اقتصاد را محور اصلی همکاری های خود قرار داد و توانست با افزایش تعداد اعضاء اولیه خود به 10 عضو مسیری را در پیش گیرد که اکنون می توان از آن به عنوان معادله ای موفق یاد کرد.

این اتحادیه که سنگ بنای اولیه خود را با حضور تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین بنا نهاد در سال های بعد و تا پیش از پایان یافتن قرن بیستم، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس و ویتنام را نیز با خود همراه کردند تا از ظرفیت های موجود در هر یک از این کشورها به نفع توسعه اقتصادی منطقه بهره ببرند. 

اگرچه هر یک از اعضاء این اتحادیه به تنهایی دارای ظرفیت هایی هستند که می توانند توسعه خود را تضمین کنند، اما آنچه سرعت موتور توسعه این کشورها را به حرکت درآورده، تعامل و همکاری بین آنهاست که از سال 1997 و با مطرح شدن تشکیل جامعه واحد اقتصادی آ.سه.آن در دستور کار دولتمردان منطقه قرار داشته است.

پربیننده ترین خبرها