محاصره دو شهر شیعه نشین در سوریه

محاصره دو شهر شیعه نشین در سوریه
سه شنبه 21 شهريور 1391 - 12:59

عناصر مسلح و گروه هاي تروريستي در سوريه که اکثر آنها داراي تفکرات سلفي وهابي هستند، با محاصره همه جانبه ساکنان دو شهر شيعه نشين در اطراف "حلب"، از رسيدن هرگونه کمکهاي انسان دوستانه به آنها جلوگيري مي کنند.

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد، ساکنان شهرهای "الزهراء" و "نبل" در اطراف حلب به شدت تحت محاصره قرار دارند؛ در ظاهر دلایل این محاصره طایفه ای است، ولی واقعیت آن است که این دوشهر بزرگترین مانع در برابر ایجاد منطقه حائل در مناطق مرزی ترکیه هستند.

بر اساس این گزارش، محاصره همه جانبه و گسترده این دو شهر، ساکنان این مناطق را با نقص شدید مواد غذایی مواجه کرده است.

خبرنگار العالم تأکید کرد: شهرهای الزهراء و نبل، در حومه حلب قرار داشته و با این شهر 20 کیلومتر فاصله دارند.. مسافت این دو شهر تا گذرگاه "بابا السلامه" در مرزهای شمالی با ترکیه نیز حدود 25 کیلومتر است.

در شرق، جنوب و شمال این دو شهر روستاهایی سنی نشین قرار دارند که عناصر مسلح موسوم به ارتش آزاد در این روستاها متمرکز شده اند؛ از جهت غرب نیز، چند روستای کرد نشین هستند که در کنترل حزب کارگران کرد قرار دارند.

مجموع ساکنان این دو شهر حدود 60 هزار نفر است که همگی شیعه اثنی عشری هستند .. در پی ناآرامی‌ها و درگیری ها حدود 15 هزار نفر از ساکنان مناطق مختلف به اجبار و یا داوطلبانه به این دو شهر مهاجرت کردند؛ شماری از ساکنان مناطق سنی نشین اطراف نیز به دلیل نپذیرفتن فرمانها و فشارهای عناصر مسلح، مجبور شده اند از محل سکونت خود مهاجرت کنند و به این دو شهر بروند؛ بدین ترتیب شمار ساکنان این دو شهر به حدود 80 هزار نفر رسید. در این بین حدود 3 هزار نفر از خانواده های مخالفان و به ویژه زنان و کودکان از درگیری های ارتش مخالفان مسلح به این دو شهر گریختند.

خبرنگار العالم با اشاره به دلایل طایفه ای محاصره این دو شهر، تأکید کرد: با آغاز بحران در ادلب، مناطق "الفوعه"، و "کفریا" محاصره شدند، و پس از آن با انتقال بحران به "حلب" شهرهای "نبل" و "الزهراء" نیز اواسط ماه شعبان محاصره شدند، و اینگونه وانمود شد که دلیل این محاصره گسترده، حمایت ساکنان این دوشهر از جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان است.

عناصر و گروه های مسلح با قطع راه ها و جاده های منتهی به شهرهای "الزهرا" و "نبل" مانع از ورود و خروج حتی یک نفر شدند .. در این میان هر کسی که می خواست شانس خود را در این زمینه بیازماید، کشته و یا ربوده می شد. در آغاز این محاصره سودجویان وابسته به عناصر مسلح بیمارانی را که نیاز بسیار زیادی به درمان داشتند، در قبال حدود 400 دلار برای هر نفر، به درمانگاه ها و یا بیمارستانهای حلب می رساندند؛ که البته این ماجرا یک هفته بیشتر طول نکشید.

اکنون ساکنان این دو شهر به شدت تحت محاصره قرار دارند؛ و هر کسی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم قصد ارسال کالا به این دو شهر را داشت، تهدید به مرگ شده است.

محاصره شهرهای "نبل" و "الزهراء" اکنون موجب بحران های بسیاری از جمله بحران نان به دلیل نبود آرد و مواد اولیه شده؛ و علاوه بر این کالاهای اساسی، دارو و مورد نیاز روزانه مردم تقریبا نایاب شده است.  

درکنار نایاب شدن کالاهای اساسی و دارو، ساکنان این دو شهر به صورت روزمره با تهدیدهایی از سوی عناصر و گروه های مسلح مبنی بر تصمیم آنها برای حمله گسترده و پاکسازی کامل این دو شهر از شیعیان مواجه هستند.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها