فلاحت پیشه در گفتگوی اختصاصی با العالم:

مذاکره را برای مذاکره نمی پذیریم/ آمریکایی‌ها با زبان تهدید حرف از مذاکره می زنند/ اظهارت صریح سردار سلیمانی به تعدیل سیاست های آمریکایی ها منجر شد/ شورای عالی امنیت ملی باید در مورد مذاکره یا عدم مذاکره تصمیم بگیرد/ بودجه دولت متناسب با شرایط تحریمی تعیین شده است/ ایران و آمریکا راهبردی برای جنگ بایکدیگر ندارند/ اگر شرایط امنیتی شود، تنگه هرمز خود به خود بسته می شود/ باید یک کانال دیپلماسی بین ایران و آمریکا وجود داشته باشد/ کشورهای کمی در تحریم علیه ایران به آمریکا پیوستند/ نباید همه مشکلات را گردن تحریم ها گذاشت/ اگر زمانی قرار باشد ضربه ای به ایران وارد شود، ایران از همه ظرفیت های استراتژیک و موشکی خود استفاده خواهد کرد/حل اختلافات بین آمریکا و ایران نیاز به میانجی ندارد

مذاکره را برای مذاکره نمی پذیریم/ آمریکایی‌ها با زبان تهدید حرف از مذاکره می زنند/ اظهارت صریح سردار سلیمانی به  تعدیل سیاست های آمریکایی ها منجر شد/ شورای عالی  امنیت ملی باید در مورد مذاکره یا عدم مذاکره تصمیم بگیرد/ بودجه دولت متناسب با شرایط تحریمی تعیین شده است/ ایران و آمریکا راهبردی برای جنگ بایکدیگر ندارند/ اگر شرایط امنیتی شود، تنگه هرمز خود به خود بسته می شود/ باید یک کانال دیپلماسی بین ایران و آمریکا وجود داشته باشد/ کشورهای کمی در تحریم علیه ایران به آمریکا پیوستند/ نباید همه مشکلات را گردن تحریم ها گذاشت/ اگر زمانی قرار باشد ضربه ای به ایران وارد شود، ایران از همه ظرفیت های استراتژیک و موشکی خود استفاده خواهد کرد/حل اختلافات بین آمریکا و ایران نیاز به میانجی ندارد
پنج‌شنبه 11 مرداد 1397 - 20:00

العالم - ایران / سیاسی

فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه العالم پیرامون شرایط جدید حاکم بر کمیسیون امنیت ملی گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس سال سوم خود را شروع کرده است، ما در این دوره برنامه‌های این کمیسیون را بر اساس سیاست‌های کلی کشور کاربردی‌تر کردیم؛ مناسبات، بازرسی‌ها و نظارت‌های خارجی‌مان را بر اساس سطح معادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و روابط راهبردیمان با سطح دنیا شکل دادیم.

وی تصریح کرد: در کمیسیون امنیت ملی، شرکای اصلی ایران که بالغ بر 50 کشور هستند را شناسایی کردیم و جهت بررسی ظرفیت‌ها و فرصت ها با این 50 کشور، تصمیم براین شد مسئولیت شناسایی ظرفیت های هر دو کشور را به یکی از اعضا واگذار کنیم که به صورت تخصصی مسائل را پیگیری کند این در واقع فرای ارتباطات ماهیانه ای است که با وزرای خارجه، دفاع، اطلاعات و کشور داریم علاوه بر این موارد قرار براین است که کمیسیون امنیت ملی برای افزایش روابط و گسترش مناسبات فی‌مابین کشورها با ایران هر هفته میزبان دو یا سه سفیر خارجی مقیم  تهران باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا اظهار داشت: آمریکایی‌ها مواضعشان ضد و نقیض است، شاید در دنیا کمتر کشوری به اندازه ایران تجربه مشاهده مواضع ضد و نقیض آمریکایی‌ها را داشته باشد، مذاکره را برای مذاکره نمی پذیریم معتقدیم با آمریکایی که بزرگترین عهدشکنی ها را انجام می دهند چه مذاکره ای می شود، کرد ولی ما به هر حال معتقد به دیپلماسی هستیم به شرطی که در وهله اول برجام اجرا شود و پس از آن بر سر سایر مسائلی که وجود داره بصورت متقابل  می توانیم مذاکره کنیم.

وی تصریح کرد: در ایران به هر حال راهبردی برای مذاکره با آمریکا هنوز وجود ندارد یعنی به عبارتی کسانی که طرفدار مذاکره بودند عملا موضعشان در ایران  ضعیف  شده به خصوص از زمانی که آمریکا برجام را زیر پا گذاشته است، از سوی دیگر موضوع های مذاکره از طرف آمریکا هنوز مشخص نشده است، نکته جالب این است که امروز تنها ایرانی‌ها نیستند که شروط برای مذاکره می‌گذارند بلکه بازیگران مختلف دنیا یعنی اروپا، روسیه، چین و البته ناظران بی‌طرف بین المللی  هستند که  برای ترامپ شرط مطرح می‌کنند و اعلام کردند که آقای ترامپ ابتدا برجام را اجرا کن و بعد از آن صحبت از مذاکره کن؛ یعنی به عبارتی اینکه جمهوری اسلامی ایران بخش از رژیم بین المللی و بخشی از رویه بین المللی است که طبق این رویه بین المللی ما یک نظام اشاعه را شکل  دادیم برای اینکه  مقابله کنیم با هر گونه تهدید و البته حسن نیت‌ها را افزایش بدهیم ولی این ترامپ بود که آمد یک نظام عدم اشاعه را زیر پا گذاشت و لذا این شروطی که از طرف ایران مطرح میشود شروط جامعه جهانی است.

فلاحت پیشه در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا در ایران اختلاف نظر وجود دارد با این اوصاف یک واقعیت نیز وجود دارد و آن که ایرانی‌ها براین باور که «آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند» وحدت نظر دارند؛ در اینکه ایرانی‌ها در برجام صادقانه رفتار کردند و تعدیل‌ها ،تاخیرها و البته بازرسی‌های مازاد را پذیرفتند ولی طرف مقابل بدعهدی کرده است هیچ شکی نیست و همین موضوع باعث بی اعتمادی به آمریکا شده است؛ اما این اتحاد نظر در این رابطه به معنای اتحاد نظر بر سرموضوع دیپلماسی و عدم دیپلماسی نیست، در این موضوع برخی از ایرانی‌ها معتقد به مذاکره هستند و برخی اعتقاد به مذاکره ندارند و برخی دیگر معتقدند شروطی همچون اجرای برجام وجود باید باشد ولی به هرحال در نهایت این مجموعه شورای عالی  امنیت ملی است که در مورد مذاکره یا عدم مذاکره تصمیم می‌گیرد.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا پیش از درخواست به شروع روش‌های دیپلماتیک باید چند گام عملی بردارد گفت: زمانی که قرار است روش های دیپلماسی مطرح شود لازم است چند گام اولیه اول برداشته شود تا کشور طرف مذاکره بر صداقت طرف ها اطمینان حاصل کند با این تفاسیر ما گامهای عملی از طرف آمریکایی ندیده ایم بلکه آنها برای تحریم علیه ایران تاریخ مشخص کردند، یعنی به عبارتی آنها  بیشتر تهدید می کنند و همان سیاست چماق و هویج را دنبال می‌کنند، آنها باید بدانند ایرانی‌ها در جهت شناسایی این نوع تهدید و این نوع رابطه نخبه هستند.

فلاحت پیشه در خصوص شرایط حاکم بر اقتصاد ایران اظهار داشت: بخشی از مردم از وضع اقتصادی ناراضی هستند ولی همین بخش از مردم یک نگاه اصلاحی داخلی را دنبال می‌کنند؛ مردم ما می‌دانند که عامل این شرایط باز می گردد به تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها  ناعادلانه تصویب کردند؛ با امضای برجام عملا قطعنامه های ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل برداشته می شود و این خود یک گشایش است ولی بعد از آن دوباره  ترامپ آمد تحریم‌ها علیه ملت ایران را شکل داد.

وی تصریح کرد: آمریکا شرایط فعلی را باعث شده است و نمی تواند حالا با مردم همدردی کند، در هر صورت باید در نظر داشته باشید ایران در مسیر توسعه قرار گرفته بود؛ از 1248 نوع تحریم پیش از امضا برجام، حدود 915 تحریم برداشته شده بود ولی ترامپ سعی می‌کند دوباره این تحریم‌ها را برگرداند لذا آمریکایی‌ها نمی توانند با ملتی که همواره به آنها ظلم کردند ارتباطی را  برقرار کنند    آنچه که در  برخی اعتراضات مردمی شنیده می شود اعتراض داخلی است که راه کار داخلی میخواهد

رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده پیش از کمیسیون امنیت ملی در کمیسیون تلفیق بودجه بودم؛ در آنجا ما بودجه را لایحه بندی بستیم یعنی  برای شرایط تحریمی بودجه را طوری تعریف کردیم که کشور بتواند با یک مدیریت شایسته در مقابل این شرایط ایستادگی کند علاوه بر آن ما 15 همسایه داریم، 25 کشور همجوار داریم مجموعا با حدود چهل کشور ارتباطات مستقیم و غیرقابل انفکاک داریم، اینها شرایطی هست که ایرانی‌ها فعال کردن و من معتقدم مدیران هم فعال شدن و با یک نظام مشخص با فساد برخورد می کنند؛ باید در نظر داشته باشیم دوره افراط گرایی کوتاه است.

فلاحت پیشه افزود: در موضوع ارز برخی سوء مدیریت ها باعث بروز مشکل شد و این موضوع در مجلس هم مورد بررسی قرار گرفت و سیاست های برخوردی لازم تدوین شد، عمده این دست سوء مدیریت ها منجر به مشکلات اقتصادی در کشور شده است، موضوع تحریم ها برای ما اهمیت دارد اما نباید از برخی افراد که می خواهند در سایه تحریم ها کاسبی کنند غافل شویم.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد درآمد ناخالص داخلی ایران بالای یک تریلیون دلار است و ایران جز 20 اقتصاد برتر دنیا از لحاظ درآمد ناخالص داخلی است ولی وقتی صادرات و واردات آن را بررسی میکنیم می بینیم به سختی 30 یا 40 درصد آن را شامل می شود، یعنی چیزی حدود 70 درصد اقتصاد ایران داخلی است، ایران کشوری 82 میلیون نفری است و هر سال به اندازه جمعیت کشوری مثل  قطر به کشور ما جمعیت اضافه می شود و این خود از شاخص های خوب رشد اقتصادی کشور است لذا همه چیز را نباید گردن تحریم گذاشت . اتفاقاً در زمان تحریم مدیران باید قوی تر کار کنند و الآن هم ضعف بعضی مدیران چه در سطح کلان چه در سطح میانی مشخص شده است؛ شرایط کنونی راهکار اقتصادی و داخلی می طلبد؛ در مجلس ما تقریباً هفته ای یک جلسه غیر علنی یا مشورتی داریم برای اینکه این راهکارها را شکل بدهیم. ایران با کشورهای بسیاری خارج از قلمرو آمریکا در حال فعالیت است، این موضوع را فراموش نکنید که برخلاف گفته ترامپ کشورهای کمی در تحریم علیه ایران به آمریکا پیوستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: یک مقایسه اگر بخواهیم بکنیم تا قبل از امضای برجام همه کشورهای دنیا موظف بودند هر سه ماه گزارش به سازمان ملل بدهند که چه تحریم هایی علیه ایران اعمال شده ولی امروز صرفا کشورهایی که یک رابطه پرهزینه با آمریکا دارند این گزارش ها را آماده می کنند و این گزارش ها صرفا به خزانه داری آمریکا ارسال می شود لذا در این شرایط من معتقدم ضمن اینکه باید یک مدیریت سالم و پویا رو شکل دهیم باید مرزها را تقویت کنیم و روابط دوجانبه را دوباره اولویت ببخشیم و در عرصه جهانی کاری کنیم که اجماع جدیدی علیه ما شکل نگیرد.

وی افزود: سعی ما در کمیسیون امنیت ملی جلوگیری از امنیتی شدن شرایط است؛ بخش عمده ای از مسائل و حتی اعتراضات صنفی را مورد پردازش و بررسی قرار می دهیم؛ حتی ما در برخی موارد به شرایط حاکم بر اصناف ورود کردیم؛ مثلاً موضوع اعتراضات و اعتصاب کامیون دارها،  کمیسیون امنیت ملی جلسه گذاشت و  مشکل آنها را حل کرد ولی همه ما بر این عقیده هستیم تا زمانی که موضوعی واقعا اثر امنیتی نداشته باشد نباید امنیتی جلوه داد. ذاتش اقتصادی است ، ذاتش مدیریتی است لذا راهکارهای اقتصادی و مدیریتی می طلبد.

فلاحت پیشه در گفتگو با العالم در خصوص نحوه تعامل با آمریکا گفت: من معتقدم باید با آمریکایی با زبان خودشان صحبت کرد تا زمانی که سیاستمداران ما مثل آقای روحانی و ظریف بودند آمریکایی ها با زبان تند صحبت می کردند ولی از وقتی که حاج قاسم سلیمانی آمد و تهدید کرد آمریکایی ها موضعشان تعدیل شد دلیلش این است که آنها در میدان جنگ توان ایران را دیده اند و توان خودشان را هم دیده اند خودشان می دانند که بارها ایرانی‌ها بودند که به داد آنها رسیدند از مهلکه نجاتشان دادند؛ در قضیه داعش بزرگترین ضربه را ایرانی‌ها به داعش زدند؛ خودشان هم می دانند ایرانی‌ها از لحاظ فناوری‌هایی مثل موشکی 10 سال از فناوری های روز منطقه جلو هستند؛ به همین دلیل آمریکایی ها لحنشان عوض شد و وارد فضای مذاکراتی شدند البته این به این معنا نیست که در آینده ما یک لحن داشته باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی درخصوص بستن تنگه هرمز در صورت بالا گرفتن تنش ها گفت: رویکرد ایران، رویکرد مشارکت جویانه و تنش زدایی است، منظور رئیس جمهور این است که وقتی شرایط امنیتی شود خود به خود تنگه هرمز بسته می شود، باید در نظر داشته باشید چیزی حدود 50 درصد از انرژی دنیا از تنگه هرمز صادر می شود، 60 درصد انرژی دنیا در کشور های همجوار با تنگه هرمز موجود است، اگر قرار باشد یک ساختار امنیتی و سیاسی در این فضا حاکم باشد معادلات تجاری بهم می‌ریزد، منظور آقای روحانی همین بود که آمریکایی ها سعی کردند برداشت افراطی از آن داشته باشند، اگر زمانی قرار باشد ضربه ای به ایران وارد شود، ایران از همه ظرفیت های استراتژیک و موشکی خود برای مقابله استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ایران و آمریکا راهبردی برای جنگ بایکدیگر ندارند، ولی تا زمانی که کانال دیپلماسی بسته است با زبان سخنرانی با یکدیگر صحبت می کنند، در این زمان مخاطبشان همدیگر نیستند، مخاطبشان جمعیتی است که حرف آنها را می شنود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی معتقد است باید بین ایران و آمریکا یک خط ارتباطی برای رفع سو تفاهم ها موجود باشد، وی در گفتگو با العالم در این خصوص اذعان داشت: قدرت منطقه ای مثل ایران، قدرت جهانی مثل آمریکا به هر دلیل با یکدیگر دشمنی دارند ولی با این اوصاف یک خط قرمز [خط تلفن قرمز] باید بین این دو کشور موجود باشد، خط قرمزی که در طول جنگ سرد بین قدرت ها وجود داشت و از تصاعد بحران جلوگیری می کرد، حتی بین ایران و عراق در طول 8 سال جنگ یک خط قرمز ارتباطی برقرار بود که برخی اوقات با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند مثلا برای تخلیه زخمی ها؛ بین ایران و آمریکا نباید همه کانال های دیپلماتیک بسته باشد؛ چون این کانال ارتباطی وجود ندارد اطلاعات ناصحیح بین طرفین منتقل می شود برای نمونه به ترامپ از سمت رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای ارتجاعی منطقه اطلاعات غلط منتقل می شود.

وی تصریح کرد: مذاکره در جهان امروز به معنای پذیرش ضعف نیست، در طول جنگ سرد، شرق و غرب شعار های نابودی بسیار می دادند و حتی بمب هسته ای هم دو طرف برای نابودی همدیگر در اختیار داشتند اما زمانی که پای مذاکره نشستند که نتیجه آن خلع سلاح شد می بینیم که رئیس جمهورها می گویند ما مذاکره پذیرفتیم که دنیا آرام باشد.

فلاحت پیشه در خصوص نقش عمان در روابط مابین ایران و آمریکا اظهار داشت: عمان یک کانال سنتی بین ایران و آمریکاست، در این مدت هم عمانی ها سعی کردند میانجی گری کنند، ولی دو واقعیت وجود دارد، واقعیت اول این است که اختلافات بین آمریکا و ایران به حدی هویداست که نیازمند میانجی نیست اگر طرفین به این نتیجه برسند که می توانند توافق کنند و بر اساس منافع ملی شان می توانند مذاکره کنند این اقدام صورت می گیرد؛ موضوع دیگری که وجود دارد این است که برای اولین بار در تاریخ، تمام دنیا بدنبال تنش زدایی بین ایران و امریکا هستند غیر از محدودی از کشورها مثل رژیم صهیونیستی که بدنبال ایجاد یک فضای امنیتی هستند تا در پی آن سرزمین‌های اشغالی را عبری سازی کند؛ اتحادیه اروپایی چین روسیه و حتی سازمانهای بین المللی معتقدند که دو کشور باید وارد یک فضای دیپلماسی و مذاکره شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص نقش ایران در منطقه گفت: نفوذ ایران در منطقه یک واقعیت است، نفوذ ایران نوعی اقتدار قدرت نیست؛ آن چیزی که امریکایی‌ها داشتند یا فکر می‌کنند دارند قدرت با اعمال نفوذ بدون توجه به کنوانسیون‌های بین‌المللی است آنها صرفاً به دنبال اشغال کشورها هستند، قدرت خودشان را به رخ کشیدند ولی قدرت زمانی که تبدیل به اقتدار نشود از هم می‌پاشد یا اینکه کشورهای اشغال شده حتماً آنها را بیرون می رانند، ولی ایرانی‌ها حضورشان اقتدار بود یعنی مشروع بود در واقع کشور میزبان هنوز خواهان حفظ حضور ایران هست و دیگه اینکه ایرانی‌ها در شرایط سخت کشورهای منطقه را حمایت کردند. ایرانی‌ها به دعوت دولت‌های مختلف مثل عراق و سوریه وارد شدند ولی هیچ وقت به دنبال این نبودند که این دو تا کشور دچار تجزیه شود و اتفاقاً یکسری بحران‌هایی را که هیچ‌وقت در طول تاریخ یک کشوری خارج از قدرت‌های بین المللی نتوانست حل کند ایرانی‌ها حل کردند. امریکایی‌ها به‌طور جد از این قضیه ناراحت هستند موضوعی که مطرح می‌کنند مبنی بر ایجاد مشغله داخلی برای ایرانیها برای تحمیل بازگشت به درون همین است که ایرانی‌ها سنگرهاشان را دران استراتژیک‌ها تخلیه کنند من معتقدم ایرانی‌ها ید طولایی دارند در اینکه حداقل مؤلفه‌های قدرت خودشان را در خارج به مؤلفه‌های قدرت حداکثرشان در داخل پیوند دهند و زنجیره‌وار مقاومت کنند.

پربیننده ترین خبرها