توافق وزیران خارجه ترکیه و آمریکا بعد از اعمال تحریم‌ها

توافق وزیران خارجه ترکیه و آمریکا بعد از اعمال تحریم‌ها
جمعه 12 مرداد 1397 - 11:21

وزیران خارجه ترکیه و آمریکا برای اولین بار بعد از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه دو وزیر ترکیه‌ای، در سنگاپور دیدار و برای حل مشکلات توافق کردند.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (جمعه) برای اولین بعد از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه دو وزیر این کشور، با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود دیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» چاووش‌اوغلو طی این دیدار در حاشیه نشست «آ.سه.آن» در سنگاپور، درباره تحریم‌های آمریکا علیه وزیران کشور و دادگستری ترکیه، به پامپئو اعتراض کرد.

این دو همچنین درباره مسائل مورد اختلاف بین دو کشور، از جمله آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، نقشه راه منبج و شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، استرداد «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزسیون آمریکانشین و روابط دوجانبه صحبت کردند.

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای درباره این دیدار، اعلام کرد که چاووش‌اوغلو و پامپئو توافق کردند تا به مذاکرات برای حل اختلافات ادامه دهند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» در این بیانیه آمده است: «این دو درباره مسائل مختلفی بحث کردند و مذاکرات سازنده بود. آنها توافق کردند تا به حل اختلافات بین دو کشور ادامه دهند».

یک منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، افشا کرد که پامپئو در این دیدار به چاووش‌اوغلو گفته که تحریم‌ها علیه دو وزیر ترکیه‌ای نشان دهنده «جدیت آمریکا برای آزادی برانسون» است.

به گزارش فارس، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه اعلام کرده بود که «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت یک کشیش آمریکایی تحریم شدند. 

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد فتح‌الله گولن (طراح ادعایی کودتای نافرجام 15 جولای 2016)، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه و همچنین بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، متشنج شده است.

اندرو برانسون در اکتبر سال 2016 به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام 15 جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. بعد از توافق ترامپ با اردوغان اما برانسون روز گذشته، پس از 21 ماه بازداشت، به حبس خانگی منتقل شد.

پیشتر روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابع آمریکایی نوشته بود رئیس‌جمهور این کشور بعد از توافق با همتای ترکیه‌ای خود، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای آزادی تبعه ترکیه‌ای جهت آزاد شدن کشیش آمریکایی از آنکارا، تحت فشار قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها