مذاکرات محرمانه تجاری چین و آمریکا شکست خورد

مذاکرات محرمانه تجاری چین و آمریکا شکست خورد
شنبه 13 مرداد 1397 - 07:29

 تازه ترین گزارش ها حاکی است که چین و آمریکا در مذاکرات محرمانه خود به دلیل بی اعتمادی شدید، موفق به حل اختلافات تجاری نشده و این مذاکرات شکست خورده است.

العالم - آمریکا

شبکه خبری آسیا تایمز روز شنبه گزارش داد: شکست در مذاکرات پنهانی و غیر رسمی دو کشور که یک هفته قبل انجام شده است موجب شد تا دامنه جنگ تجاری دو طرف گسترده تر شود.

آمریکا اعلام کرده است که تعرفه 10 درصدی روی 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چین را تا 25 درصد افزایش می دهد و چین هم در مقابل تعرفه هایی بر روی 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی در نظر گرفته است.

ظاهرا این ارتباط محرمانه، گفت و گوی تلفنی بوده که 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری آمریکا با 'لیو خه' معاون نخست وزیر و مقام ارشد اقتصادی چین انجام داده است.

آمریکا در این مذاکرات غیر رسمی، خواستار آن شده بود که چین الگوی اقتصادی خود را بتدریج تغییر دهد و در بحث نیمه هادی ها قدرت بیشتری به شرکت های ذی ربط آمریکایی بدهد که مورد موافقت چین قرار نگرفته است.

گفته شده که در یک سال و نیم گذشته سران دو کشور در مورد مسایل اقتصادی و تجاری 30 بار با یکدیگر ارتباط تلفنی داشته و چهار دیدار مستقیم انجام داده اند که بسیار کم سابقه بوده اما باز هم طرفین موفق به حل اختلافات نشده اند.

آمریکا مدعی است که چین پیش از این جنگ تجاری را شروع کرده و مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری در مقابل این کشور دارد و این برای واشنگتن منصفانه نیست اما چین بر این باور است که ممنوعیت صادرات فناوری پیشرفته از آمریکا باعث شده است تا چنین مازاد تجاری به وجود بیاید.

بر اساس آمار گمرک چین در 6 ماه نخست سال 2018 میلادی میزان کل حجم روابط تجاری چین و آمریکا به یک هزار و 930 میلیارد یوان (هر دلار 6.7 یوان) رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 5.2 درصد رشد یافته و 13.7 درصد مبلغ کل تجاری چین را تشکیل داد.

بر اساس آمار گمرک چین، در 6 ماه اول سال 2018 میلادی، مبلغ صادرات چین به آمریکا به 1 تریلیون و 390 میلیارد یوان رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 5.7 درصد افزایش داشته است در همین مدت میزان واردات چین از آمریکا نیز به 537 میلیارد و 970 میلیون یوان رسیده است که نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها