رویترز:

سازمان ملل کره شمالی را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرد

سازمان ملل کره شمالی را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرد
شنبه 13 مرداد 1397 - 12:32

طبق گزارش ادعایی یک رسانه غربی، گزارش ۶ ماهه محرمانه بازرسان سازمان ملل درباره کره شمالی حاکی از آن است که پیونگ‌یانگ برنامه اتمی و موشک بالستیک خود را متوقف نکرده و این برنامه‌ها همچنان ادامه دارد.

العالم _ آسیا

خبرگزاری «رویترز» روز شنبه مدعی شد به یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد درباره کره شمالی دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد برنامه موشکی و اتمی پیونگ‌یانگ همچنان فعال است.

به نوشته رویترز، گزارش شش ماهه و محرمانه بازرسان مستقل سازمان ملل که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی هستند، روز جمعه (دیروز) به شورای امنیت این سازمان ارائه شده است.

در بخشی از این گزارش محرمانه ۱۴۹ صفحه‌ای که «به رویت رویترز رسیده»، آمده است: «کره شمالی برنامه‌های اتمی و موشکی خود را متوقف نکرده است و در سال ۲۰۱۸ هم همچنان با اقداماتی از قبیل افزایش شدید انتقال غیرقانونی دریایی محصولات پتروشیمی و دیگر محصولات از قبیل زغال سنگ به بی‌توجهی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، ادامه داده است».

بازرسان سازمان ملل همچنین کره شمالی را به همکاری نظامی با دولت سوریه و تلاش برای فروش تسلیحات به انقلابیون یمنی متهم کرده است. ادعای ارتباط پیونگ‌یانگ با یمن بر اساس اظهارات یک کشور ناشناس، در این گزارش گنجانده شده است.

بنا بر این گزارش، کره شمالی در فاصله اکتبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پارچه و محصولات نساجی به چین، هند، مکزیک، سریلانکا، تایلند، ترکیه و اروگوئه صادر و تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

در بخشی از این گزارش ادعایی آمده که کره شمالی برای دور زدن تحریم‌های محصولات پتروشیمی و زغال سنگ سازمان ملل، از کشتی‌های کوچک استفاده کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ کره شمالی را به دلیل پیشبرد برنامه اتمی و موشکی تحریم کرده است. این تحریم‌ها از آن زمان به مرور افزایش یافته و پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، بیش از پیش تشدید شده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم دیروز مدعی شد که کره شمالی با وجود تعهد به اتمی‌زدایی از شبه جزیره کره، همچنان به کار بر روی موشک‌های بالستیک ادامه داده است. ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دو ماه پیش با دیدار در سنگاپور، به اولین سران آمریکا و کره شمالی بدل شدند که با هم دیدار کرده‌اند. پس از آن دیدار، طرفین به تلاش برای «اتمی‌زدایی کامل شبه جزیره کره» و حرکت به سمت عادی‌سازی کامل روابط متعهد شدند. با این وجود، واشنگتن می‌گوید تا زمان خلع سلاح کامل کره شمالی، تحریم‌های پیونگ‌یانگ را حفظ می‌کند.

پربیننده ترین خبرها