فارین پالیسی: تلاش واشنگتن برای حذف مسأله آوارگان فلسطینی

فارین پالیسی: تلاش واشنگتن برای حذف مسأله آوارگان فلسطینی
شنبه 13 مرداد 1397 - 13:25

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و متحدانش در کنگره سعی می کنند با سلب صفت آواره از فلسطینی های منطقه، موضوع بازگشت آنها را از دستور کار مذاکرات بین فلسطین و رژیم صهیونیستی پاک کند.

العالم - فلسطین اشغالی

این در حالی است که جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ نیز آرام آرام در تلاش برای از بین بردن سازمان امداد و اشتغال فلسطین (آنروا) است.

مجله آمریکایی "فارین پالیسی"، در گزارش اختصاصی خود به این موضوع می پردازد.

در گزارش این مجله آمده است هم اکنون در کنگره دو طرح قانون درباره آنروا و آوارگان فلسطینی در دست تهیه است.

کوشنر در نامه ای برای تعدادی از مقامات عالی رتبه آمریکایی در 11 ژانویه آنروا را سازمانی فاسد و نالایق و ناکارآمد توصیف کرده بود که هیچ کمکی به پیشبرد روند صلح نمی کند.

منتقدان این سازمان نیز آن را بخشی از یک زیرساخت بین المللی می دانند که به ساختگی مسأله آوارگان فلسطینی و امید آنها به بازگشت را زنده نگه می دارد؛ در حالی که "اسرائیل" این قضیه را به کلی منتفی می داند.

در گزارش این مجله آمده است که تلاش برای برچیدن یا منحل کردن آنروا از سوی دولت ترامپ معمولا نشان می دهد که واشنگتن سعی می کند موضوع آوارگان را به نوعی به نفع "اسرائیل" دور بزند؛ همانطور که اصلی ترین مسأله فلسطین را با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت "اسرائیل" دور زد.

گفتنی است این طرح در داخل آمریکا از بیم تشدی خشونت در منطقه با مخالفت وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا رو به رو شده است.

در کنگره طرح قانونی در دست تهیه است با این مضمون که کمک ها فقط به آوارگان اصلی فلسطینی منحصر شود و به این ترتیب بخش عمده کمک های سازمان ملل به آژانس آمریکایی توسعه بین الملل "یو اس اید" انتقال یابد. بر اساس این طرح همچنین وزیر خارجه آمریکا بر این عقیده است که تا سال 2020 سازمان ملل دیگر فرزندان و نوادگان آوارگان فلسطینی را به عنوان آواره به رسمیت نخواهد شناخت.

پربیننده ترین خبرها