ناتوانی عربستان در پایان دادن به جنایاتش در یمن/ شکست سعودی ها محرز شده است!

ناتوانی عربستان در پایان دادن به جنایاتش در یمن/ شکست سعودی ها محرز شده است!
شنبه 13 مرداد 1397 - 15:10

عربستان سعودی از سال 2015 وارد جنگ با یمن شده است اما کارشناسان نظامی معتقدند با وجود اینکه این کشور بزرگترین خریدار تسلیحات از سایر کشورهاست، توانمندی ارتش آن به اندازه‌ای نیست که بتواند جاه‌طلبی‌های مقامات ریاض را برآورده کند.

العالم - عربستان سعودی

به اعتقاد این کارشناسان، ضعف‌ها و کمبودهای ارتش عربستان به حدی است که هیچ پایان موفقیت‌آمیزی در جنگ یمن نمی‌توان برای این کشور متصور شد.

یکی از نقاط ضعف عمده ارتش عربستان ناتوانی آن در جنگ‌های نامتقارن است که ویژگی بارز جنگ‌های قرن بیست و یکم به شمار می‌روند. در واقع، ارتش عربستان شاید با تکیه بر تسلیحات خود در جنگ‌های متعارف حرفی برای گفتن داشته باشد، اما برای جنگ‌های نیابتی و نامتقارن تربیت نشده است.

ارتش عربستان دو مشکل بزرگ دارد. اول اینکه بیش از حد بزرگ است به حدی که نمی‌توان در آن مسائل کیفی و نظم سازمانی را پیاده کرد و دوم اینکه زرادخانه تسلیحاتی آن به درد جنگ‌های نیابتی نمی‌خورد.

عربستان به لحاظ هزینه‌کرد نظامی در جایگاه چهارم جهان قرار دارد و بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان است .

شکست سعودی ها در یمن محرز شده است

طبق گزارش پایگاه آمریکایی «بیزنس اینسایدر»، عربستان هر تسلیحاتی که نیاز داشته از جنگنده‌های‌ اف-15 و یوروفایتر گرفته تا تانک‌های آبرامز و بالگردهای آپاچی و ناوشکن‌های پیشرفته را از شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی خریداری کرده و به یکی از مجهزترین کشورهای دنیا به لحاظ نظامی تبدیل شده است اما هنوز با این همه تسلیحات پیشرفته نتوانسته است ترسی در دل رقبای خود ایجاد کند.

شواهد مربوط به نقاط ضعف ارتش عربستان را به آسانی می‌توان در مرز جنوبی این کشور با یمن مشاهده کرد. با وجود نزدیک4 سال از تهاجم نظامی عربستان به یمن (که البته سایر کشورها نیز آن را در این تهاجم همراهی کرده‌اند)، انقلابیون یمن همچنان کنترل جنگ را در دست دارند و بارها نشان داده‌اند که می‌توانند حملات مهم و موفقیت‌آمیزی را حتی در داخل خاک عربستان یا مرزهای آبی آن انجام دهند. علاوه بر این، حوثی‌های یمن نشان دادند که حتی ریاض را نیز می‌توانند هدف حملات موشکی خود قرار دهند.

مهمتر از همه اینکه نیویورک تایمز چندی پیش فاش کرد که عربستان علی‌رغم ادعای اولیه خود نتوانسته است موشکی که به سمت فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک شد را در هوا منهدم کند و این می‌تواند برای کشوری که مجهز به انواع سامانه‌های دفاع موشکی است نگران‌کننده باشد.
یکی از ضعف‌های عمده عربستان فقدان تجهیزات لجستیک مورد نیاز و عدم بهره‌مندی از سربازانی است که با جنگ نامتقارن شهری آشنایی داشته باشند. ارتش عربستان فاقد تجربه لازم برای انجام نبردهای زمینی نامتقارن است و در عملیات «طوفان صحرا» علیه عراق که نیروهای سعودی در آن حضور داشتند نیز این آمریکایی‌ها بودند که عملیات زمینی را پیش بردند.

علاوه بر این، به نوشته بیزنس اینسایدر، ارتش عربستان جدا از نداشتن تجربه عملی، حتی آموزش‌های لازم را نیز برای حضور در عملیات‌های زمینی گسترده ندیده است .

به عقیده برخی کارشناسان، عربستان برای آنکه بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد باید به سمت کوچک‌سازی ارتش خود و استخدام و آموزش نیروهای نظامی حرفه‌ای حرکت کند؛ در غیر اینصورت حتی با پیشرفته‌ترین تسلیحات نیز نمی‌تواند در هیچ جنگی پیروز شود.

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در گزارشی تحلیلی به جنگ در یمن پرداخته و نوشته است انتظار می‌رفت که این جنگ عربستان سعودی کوتاه‌مدت و گذرا باشد. عربستان سعودی، که مجهز به پیشرفته‌ترین تسلیحات آمریکایی است و خلبان‌های آن در ایالات متحده آموزش دیده‌اند و از سوی دیگر، واشنگتن در این جنگ به عربستان اطلاعاتی ارزشمندی می‌دهد بایستی جنگ ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها (انصارالله) به سهولت پایان می‌یافت و «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی که به ریاض فرار کرده است، به کشورش بازمی‌گشت.


هاآرتص افزود: به رغم این‌که عربستان سعودی در گامی بی‌سابقه، ماهانه حدود پنج میلیارد دلار به مزدورانی از آمریکایی جنوبی و آفریقا، و نیز بیش از 100 هزار دلار برای موارد متفرقه پرداخت می‌کند، سوالی که ذهن ریاض و همپیمانانش را مشغول کرده، این است که چگونه می‌توان برای حفظ آبرو در برابر ایران، از باتلاق یمن خارج شد.

این روزنامه عبری‌زبان متذکر شد که عربستان سعودی تاکنون حملاتی علیه پایگاه‌های گروه «القاعده» در جنوب یمن انجام نداده است، بلکه به گزارش منابعی از یمن، عربستان سعودی و امارات در واقع از عناصر القاعده برای حمایت از گروه‌های قبیله‌ای استفاده می‌کنند که با پشتیبانی ریاض، با حوثی‌ها می‌جنگند.

کیت واس، نماینده پارلمان بریتانیا گفت : همان طوری که در "گزارش کارشناسی سازمان ملل" گفته شده "احتمالا" برخی از اقدامات عربستان سعودی جنایت جنگی شمرده می شوند که این غیر قابل پذیرش است.


به گفته واس، بریتانیا باید از نفوذ دیپلوماتیک خود استفاده کند و اطمینان حاصل نماید که سعودی ها بحران را خاتمه می دهند. واس می گوید: «اگر دریچه گفتگو با عربستان را بسته کنیم، چنین کاری دشوار خواهد بود».

به گزارش تارنمای روزنامه فرانسوی «لوموند»، ائتلاف بین المللی 62 سازمان غیر دولتی حقوق بشر در نامه ای به نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، درباره کشتار غیرنظامیان در حمله نیروهای عربستان به یمن و نیز گسترش بیماری "وبا" و قحطی ناشی از این حملات هشدار دادند.

این ائتلاف، حمله به مدارس، بیمارستان ها، بازارها و خانه ها در صنعا پایتخت یمن را «جنایت جنگی» رژیم عربستان خوانده و آن را محکوم کردند. 

زهره فارسی

پربیننده ترین خبرها