لاریجانی: فرمان مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است

لاریجانی: فرمان مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است
يکشنبه 14 مرداد 1397 - 11:05

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: با فرمان مشروطیت دیکتاتوری قاجار مجبور به تشکیل عدالتخانه شد.

العالم - ایران

علی لاریجانی پیش از آغاز جلسه علنی امروز مجلس ضمن گرامیداشت ۱۴ مرداد سالروز فرمان مشروطیت،‌ بیان کرد: ۱۴ مرداد نقطه مهم و نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است. در زمان دیکتاتوری قاجار کشور بدون مرکزیت قانونگذاری بود و با فرمان مشروطیت مجبور شدند با دخالت‌های مراجع عظام تهران و نجف نسبت به تشکیل عدالتخانه که نام اولیه پارلمان بود اقدام کنند.

وی در ادامه گفت: البته در پنج دوره اول، مجلس پرتوان بود و نیروهای ملی در مجلس قوی بودند و کارهای مهمی را انجام دادند. در زمان دیکتاتوری رضاشاه عملا مجلس از فعالیت افتاد و به یک مجلس کاملا دولتی و دست نشانده تبدیل شد تا زمانی که در جنگ جهانی رضاشاه کنار رفت و فضای بازی ایجاد شد و مجددا چند دوره مجلس نفسی قوی پیدا کرد و نمایندگان مردم نظیر آیت‌الله کاشانی و مصدق در مجلس حضور پیدا کردند و شاهد ملی شدن صنعت نفت در این دوره بودیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اما مجددا مجلس دچار دیکتاتوری صغیر شد تا انقلاب اسلامی، مجلس دست نشانده ادامه پیدا کرد بنابراین تاریخ مجلس در این دوران متفاوت است و بعد از انقلاب با حضور مردم، نمایندگان واقعی مردم در مجلس حضور یافتند و در این ۱۰ دوره منشاء خدمات بودند، ما این روز را گرامی می‌داریم و در تاریخ ایران مهم می‌دانیم.

پربیننده ترین خبرها