جدیدترین تحولات توافق آتش‌بس در نوار غزه

جدیدترین تحولات توافق آتش‌بس در نوار غزه
يکشنبه 14 مرداد 1397 - 12:50

تلاش طرف‌های مختلف برای برقراری آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی وارد مرحله حساس‌تری شده و امروز، روز مهمی برای این پرونده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

دو هفته اخیر مصر و غزه شاهد تحرکات گسترده در پرونده آشتی داخلی فلسطینی و آتش‌بس در نوار غزه بود و چه بسا امروز (یکشنبه) بیشترین اهمیت را در روشن کردن وضعیت آتش‌بس طولانی ‌‌مدت میان حماس و رژیم صهیونیستی در نوار غزه داشته باشد.

گفته می‌شود این طرح آتش‌بس را مصر پیشنهاد داده و مورد حمایت سازمان ملل و برخی کشورهای عربی است.

بر اساس گزارش روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، کابینه رژیم صهیونیستی امروز موضع نهایی خود درباره این توافق آتش‌بس را مشخص می‌کند، رژیمی که توافق‌های آتش‌بس بسیاری را با گروه‌های فلسطینی نقض کرده است.

از سوی دیگر حماس عصر امروز نشستی را با دیگر گروه‌های فلسطینی در یکی از هتل‌های غزه برگزار خواهد کرد تا درباره توافق آتش‌بس، تصمیم نهایی گرفته شود.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد محتوای توافق دارای سه بُعد است؛ اول: آتش‌بس نظامی متقابل به نحوی که گروه‌های فلسطینی از پرتاب موشک، ارسال بادبادک و بالن‌های آتش‌زا و نیز راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه دست بردارند و در مقابل، «اسرائیل» به جنایت‌های خود علیه فلسطینی‌ها پایان دهد. دوم: کم کردن واقعی از (شدت) محاصره اسرائیلی-مصری علیه نوار غزه به همراه اجرای طرح‌های توسعه. سوم: (آغاز) مذاکرات مربوط به آزادی اسرای اسرائیلی در دست حماس.

هفته گذشته، خبرگزاری «قدس نت» به نقل از  «فایز ابوشماله» تحلیلگر فلسطینی نوشت، آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه شامل چهار مرحله فوق است: لغو محاصره غزه و بازگشایی تمامی گذرگاه‌ها از جمله گذرگاه رفح؛ پرداخت حقوق تمام کارمندان نوار غزه، چه کارمندان وابسته به تشکیلات خودگردان و چه حماس؛ جایگزین شدن بندر «پورسعید» مصر به جای بندر قبرس به نحوی که تمام کالاها و نیز سفرها از طریق بندر پورسعید به غزه و بالعکس انجام شود؛ بازسازی نوار غزه.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه «الحیاة» مدعی شدند حماس طرح پیشنهادی برای آتش‌بس 5 تا 7 ساله با رژیم صهیونیستی را پذیرفته است.

واکنش فتح و ساف

بر اساس گزارش خبرگزاری «صفا»، در همین راستا جنبش فتح درباره امضای توافق آتش‌بس با رژیم صهیونیستی در مقابل کمک‌های انسانی هشدار داد و آن را  خیانت و هدیه‌ای مجانی به «اسرائیل» توصیف کرد.

«اسامه القواسمی» سخنگوی فتح ادعا کرد: آمریکا و اسرائیل از خلال این آتش‌بس تلاش می‌کنند غزه را (از کرانه باختری) جدا و توطئه‌های سوم خود را تحت عنوان معامله قرن و تسویه آرمان فلسطین اجرایی کنند.

«احمد المجدلانی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» نیز گفت: صحبت از آتش‌بس پنج تا 10 ساله در نوار غزه برای رفع محاصره آن با حجم فداکاری‌ها و کشته‌ها (شهدا) و مجروحان متناسب نیست.

وی ادامه داد، لغو محاصره غزه و آتش‌بس می‌تواند از خلال تحقق وحدت ملی و پایان اختلافات نیز صورت بگیرد.

واکنش حماس به فتح

«سامی ابوزهری» از اعضای ارشد حماس در واکنش به اظهارات اعضای فتح در صفحه توئیتر خود نوشت، موضوع آتش‌بس در چارچوب ملی صورت می‌گیرد و بازارگرمی فتح مردود است.

وی ادامه داد، کسی که به زندگی زیر چکمه‌های نظامی رژیم اشغالگر افتخار می‌کند و با این رژیم هماهنگی امنیتی دارد حق حراج فداکاری‌های غزه را ندارد.

آخرین توافق آتش‌بسی که میان حماس و رژیم صهیونیستی بسته شد مربوط به سال 2014 یعنی جنگ 51 روزه است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها