بولتون: آمریکا در طرح ترور مادورو نقشی نداشت

بولتون: آمریکا در طرح ترور مادورو نقشی نداشت
يکشنبه 14 مرداد 1397 - 18:33

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز یکشنبه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره نقش آمریکا در طرح شکست خورده ترور رئیس‌جمهور ونزوئلا را رد کرد.

العالم _ آمریکا

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت واشنگتن در حادثه امنیتی‌ای که بامداد امروز (به وقت تهران) در جریان سخنرانی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا رخ داد، هیچ نقشی نداشته است.

بولتون که با ویژه برنامه یکشنبه‌های شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره ادعای طرح‌ریزی ترور مادورو توسط آمریکا، گفت: «ایالات متحده به هیچ وجه [در این حادثه] دخالتی نداشته است.»

وی افزود: «چند ساعت پیش با کاردارمان در کاراکاس صحبت کردم... او و کارکنان سفارت سخت مشغول این بودند که از امنیت تمام آمریکایی‌ها [در ونزوئلا] اطمینان یابیند. آن‌ها مشغول انجام این وظیفه اساسی بودند و اکنون مطمئنیم که از وضعیت تمام اتباع آمریکا [در ونزوئلا] اطلاع داریم.»

بامداد امروز وقوع انفجار در جریان سخنرانی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، مراسم حضور وی در جمع نظامیان این کشور در «کاراکاس» را نیمه‌کاره گذاشت. دولت ونزوئلا اعلام کرده دو پهپاد حامل مواد منفجره بر فراز جایگاه سخنرانی در حال پرواز بوده‌اند که هدف گلوله محافظان مادورو قرار گرفته‌اند.

کاراکاس می‌گوید این پهپادها قرار بوده مادورو را ترور کنند، اما این طرح ناکام مانده است. ساعتی بعد از این حادثه، گروهی به نام «سربازان فلانل» این حادثه را بر عهده گرفت.

سابقه آمریکا در ترور و کودتا در کشورهای مختلف و سیاست‌های ضدآمریکایی کاراکاس، موجب شد تا بلافاصله پس از این حادثه، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال دست داشتن آمریکا در این حادثه مطرح شود. در سال ۲۰۰۲ گروه‌های مورد حمایت آمریکا تلاش کردند «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور وقت ونزوئلا را در جریان یک کودتا برکنار کنند، اما در این کار شکست خوردند.

واشنگتن بارها مخالفت خود را با دولت کنونی ونزوئلا اعلام و ابراز امیدواری کرده است که مردم این کشور روزی «آزادی» خود را به دست آورند. واشنگتن مادورو را «دیکتاتور» توصیف و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه دولت او اعمال کرده است.

پربیننده ترین خبرها