واکنش وزیر صهیونیست به ترور دانشمند موشکی سوریه

واکنش وزیر صهیونیست به ترور دانشمند موشکی سوریه
يکشنبه 14 مرداد 1397 - 23:03

یک عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که از طریق روزنامه‌ها از ترور یک دانشمند موشکی سوریه مطلع شده، گفت به نظرش او «فرد مثبتی نبود.»

العالم / سوریه

«یوال گالانت» وزیر ساخت و ساز رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به ترور یک دانشمند موشکی سوریه واکنش نشان داد و همانطور که انتظار می‌رفت مدعی شد که نمی‌داند چه کسی این ترور را انجام داده است.

شنبه‌ شب رسانه‌های سوری اعلام کردند که دکتر «عزیز اسبر»‌ مدیر مرکز پژوهش‌های علمی منطقه «مصیاف» در انفجاری که خودرو او را هدف گرفته، جان باخته است. 

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، گالانت که از فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی و از اعضای کنونی کابینه امنیتی این رژیم است، گفت: «در سوریه جنگی در جریان است و افراد زیادی در این جنگ دخیل هستند. تا الان ۶۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. گویا حالا یک نفر دیگر هم کشته شده است.»

وی درباره اسبر افزود: «من توصیف او را در روزنامه خواندم. به نظر نمی‌آید که آدم مثبتی بوده باشد.»

سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی سابقه‌ای طولانی در ترور مسئولان کشورهای مختلف دارد، اما همواره بعد از هر ترور سیاست ابهام را در پیش می‌گیرد و مسئولیت این اقدامات را نمی‌پذیرد. نشریه «دیلی میل» هفته پیش گزارش داد که موساد تنها در ۱۰ سال گذشته در جریان ۸۰۰ عملیات ترور، چند هزار نفر را کشته است.

پایگاه «عاجل» سوریه امروز در واکنش به ترور این دانشمند سوری نوشت: «عملیات تروریستی مذکور، نشانه‌های موساد صهیونیستی را با خود دارد. این نخستین بار نیست که رژیم صهیونیستی تلاش کرده عزیز اسبر را ترور کند. در بیست‌ودوم ماه جولای گذشته، اسرائیل با چند موشک مرکز پژوهش‌های علمی در مصیاف را هدف گرفت و به نظر می‌رسد هدفش دکتر اسبر بود اما در آن زمان، هیچ کشته‌ای در نتیجه حمله بر جا نماند.»

وبگاه شبکه اسرائیلی «آی۲۴» نیز با انتشار این خبر، به نقل از معارضان نوشت که «دکتر اسبر از شخصیت‌هایی بود که با توجه به مأموریت محوّله به او از جانب بشار اسد رئیس جمهور سوریه در حوزه صنعت موشک‌های میان‌برد و دوربُرد، زندگی محرمانه‌ای داشت».

تکرار مواضع ضدایرانی نتانیاهو

گالانت در بخش دیگری از مصاحبه، مانند «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ایران را به تلاش برای جای پا ایجاد کردن برای خود در سوریه متهم کرد و گفت منافع اسرائیل در این است که «از استقرار نظامی ایران در سوریه جلوگیری کند و اجازه ندهد که حزب‌الله ثانی در بلند‌ی‌های جولان ایجاد شود. ما اجازه نخواهیم داد اراضی سوریه به سکوی پرتابی برای تسلیحاتی بدل شود که می‌توانند معادله بازی را تغییر دهند.»

وی با ابراز تردید در توانایی روس‌ها در دور نگه داشتن ایران از مرز جولان اشغالی، گفت: «می‌دانیم که آن‌ها (ایرانی‌ها) چطور در اوایل دهه ۱۹۸۰ از طریق فرآیند مربیان، مشاوران و کمک‌های انسان‌دوستانه و غیره، لبنان را تسخیر کردند. روش آن‌ها مشابه است. بنابراین، ما اجازه چیز مشابهی را نخواهیم داد.»

او با بیان اینکه اکنون در سوریه دولتی مستقر است و میان طرفین توافق ۱۹۷۴ برای عدم درگیری در جولان برقرار است، گفت ایران نباید در سوریه حضور داشته باشد، اما اگر چنین حضوری وجود داشته باشد، «ما از دولت سوریه هم در این مورد پاسخ خواهیم خواست.»

فارس

پربیننده ترین خبرها