ترامپ دنبال توافق اقتصادی و نه جنگ با ایران است

ترامپ دنبال توافق اقتصادی و نه جنگ با ایران است
دوشنبه 15 مرداد 1397 - 07:34

یک تحلیلگر کرد عراقی در تحلیل تنشها بین ایران و آمریکا تاکید کرد آمریکا بیشتر از آنچه در پی جنگ با ایران باشد دنبال توافقات دو جانبه اقتصادی با این کشور است.

العالم ـ آمریکا

«رامان قوامی» تحلیل گر رسانه های کردستان عراق در تحلیلی با عنوان آیا آمریکا خواهان سرنگونی نظام ایران است با اشاره به انتخاب «جیمز متیس» به عنوان وزیر دفاع آمریکا نوشت: ژنرال ماتیس یکی از ژنرالهای آمریکایی بود که در خصوص جنگ با عراق براین باور بود چون آمریکاییها اصول آمریکایی را در این جنگ زیرپاگذاشته اند شکست خواهند خورد، حالا او وزیردفاع ترامپ شده است، این بدین معناست که ترامپ به هیچ عنوان اشتباهات جورج دبلیو بوش را در حمله به عراق تکرار نخواهد کرد و جنگی دیگر را با ایران راه نخواهند انداخت.
رامان قوامی تصریح کرد که رفتارهای ترامپ نشان می دهد که آمریکاییها از سه اصل تامین منافع اقتصادی حتی به قیمت آزرده خاطرساختن متحدین خود، نباید هیچ سرباز آمریکایی کشته شود و استراتژی ایوانجلیکو در داخل پیروی می کنند و براین اساس است که باید فشارها علیه ایران را تحلیل کرد.
وی افزود: صحبت کردن در خصوص تشکیل ناتوی عربی و عقب نشینی از سوریه نشان می دهد که ترامپ برخلاف کسانی که مدعی هستند وی آمریکا را گرفتار جنگ دیگری خواهد کرد باید گفت او خواهان جنگ با ایران نیست چرا که جز ویرانی و به هدر دادن سرمایه های انسانی آمریکا نتیجه ای ندارد.
این تحلیلگر کرد عراقی در ادامه در خصوص اولویتهای دولت ترامپ در منطقه نوشت: برای دولت ترامپ امنیت اسرائیل (بدلیل حمایتی که لابی اسرائیلی ها از وی در انتخابات به عمل آورد) و سرمایه گذاری شرکتهای آمریکایی در منطقه دو اولویت بسیار مهم می باشند.
وی در ادامه تحلیل خود چنین نتیجه گیری کرد که ترامپ به فشارهای خود بر علیه ایران ادامه خواهد داد تا رفتار ایران را تغییر دهد چرا که به خوبی می داند تغییرنظام سیاسی ایران بی ثباتی را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.
به گفته وی، همچنین شخصیت تجارت مسلک ترامپ نشان می دهد که وی قبل از اینکه در پی عقد قراردادهای چندجانبه با ایران باشد خواهان قرارداد دو طرف با ایران است، از این رو در صورت عدم رضایت ایران به توافق، بیشترین فشارها بر این کشور تحمیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در پی ژست رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با مقام‌های ایرانی نوشت: «ایران و آمریکا دو سال گفتگو کردند. ما با اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی، روسیه و چین موفق به ایجاد یک توافق چندجانبه -موسوم به برجام- شدیم. این توافق، کارساز بوده است. آمریکا تنها می‌تواند خودش را بابت خروج از این توافق و ترک میز [مذاکره] مقصر بداند. تهدید، تحریم و شیرین‌کاری‌های تبلیغاتی کارگر نخواهند افتاد. احترام به ایران و به تعهدات بین‌المللی را بیازمایید.» 

پربیننده ترین خبرها