کارشناس روس:

ترکیه، دلّال روابط غرب با جمهوری آذربایجان

ترکیه، دلّال روابط غرب با جمهوری آذربایجان
پنج‌شنبه 23 شهريور 1391 - 13:55

کارشناس سياسي روس با "غيرمعقول" توصيف کردن مواضع دولت آنکارا در قبال تحولات منطقه، اظهار داشت: ترکيه در صدد است در وقايع کنوني خاورميانه و در رابط? غرب با ايران و سوريه، نقش "نيروي ضربت" را ايفا کند. ترکيه اکنون پايگاه اصلي عمليات بر ضد سوريه است و دولتمردان آنکارا در ادامه نيز منتظر دخالت غرب بر ضد ايران خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، میخاییل الکساندروف، کارشناس انستیتوی "کشورهای مشترک المنافع"، درگفت وگو با شبکۀ "روسیا الیوم"تصریح کرد: به عقیدۀ من اکنون ترکیه بار دیگر در روابط غرب و جمهوری آذربایجان، نقش واسطه را ایفا می کند و می خواهد آذربایجان را هم در اقدامات غرب برضد ایران سهیم کند. آذربایجان از آن جهت برای غرب مهم است که پل ارتباط با استان های آذری نشین شمال ایران به شمار می آید و می تواند در ایجاد گرایش های قومیتی در این منطقه مؤثر باشد. البته دولت باکو هنوز در پذیرش خواسته های ترکیه تردید دارد و می داند که این کار، ورود به یک "بازی خطرناک" و دارای "عواقب نامعلوم" است، اما به نظر می رسد ترکیه در حال تلاش برای قانع کردن آذربایجان است.

وی در ادامه با انتقاد از مواضع و اقدامات دولت اردوغان گفت: سیاست کنونی دولت آنکارا، نامعقول و غیرمنطقی به نظر می رسد. ترکیه خود را "نیروی ضربت" پیمان ناتو برای ایجاد تغییر در وضع کنونی خاورمیانه می داند و در مقابل توقع دارد به عناوین مختلف، سرزمین های جدیدی را به خاک خود ضمیمه کند یا تحت الحمایه خود نماید. این به معنای تلاش برای احیای امپراطوری عثمانی است. اما در واقع این اقدام، یک ماجراجویی خطرناک خواهد بود، زیرا از یک سو معارضین کُرد ترکیه در برابر دولت این کشور قرار دارند و از سوی دیگر ادامه این سیاست ها می تواند ترکیه را در معرض "ضربۀ ویرانگر" از سوی ایران قرار دهد. اگر هم ضرورت ایجاب کند و روسیه وارد عمل شود، دیگر اثری از ترکیه باقی نمی ماند. دولت ترکیه با آتش بازی می کند.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها