«گرسنگی»؛ مرگ خاموش یمن

«گرسنگی»؛ مرگ خاموش یمن
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 00:37

هر روزی که می‌گذرد، اوضاع انسانی در یمن بدتر می‌شود و این کشور اکنون پس از گذشت سه سال و نیم از جنگ ائتلاف سعودی در آستانه قحطی کامل قرار دارد.

العالم-یمن

خطر مرگ در یمن دیگر منحصر به بمباران ائتلاف متجاوز سعودی نمی‌شود و به خطر وبا و قحطی رسیده است.

مردم یمن در حالی چهارمین سال جنگ را تجربه می‌کنند که بیش از ۹ میلیون نفر آنها اکنون نمی‌دانند وعده غذایی بعدی آنها چه است و از کجا می‌خواهد تامین شود.

گرسنگی در یمن به جایی رسیده است که بسیاری از والدین یمنی برای اینکه شاهد تلف شدن فرزندان خود به دلیل سوء تغذیه نباشند، اعضای بدن خود را می‌فروشند.

این مرگ خاموش و ساکت یمنی‌ها بویژه برای کودکان یمنی به یک «فاجعه شایع» تبدیل شده است؛ به طوری که بارها در یمن اتفاق افتاده که کودکان و نوزادان به دلیل گرسنگی در برابر چشمان والدین جان خود را از دست داده‌اند.

یمن این روزها بدترین کشور از لحاظ بحران انسانی است؛ بحرانی که پس از محاصره هوایی و دریایی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی با حمایت غربی‌ها، عملا به یک «فاجعه» تبدیل شده است و بیمارستان‌ها و کانال‌های آبی و زیر ساخت‌های این کشور افزون بر بمباران هر روزه منازل مسکونی، هدف قرار می‌گیرند.

در همین ارتباط، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور انسانی یمن فاش کرد که میلیون‌ها نفر از یمنی‌ها هر روز به دنبال یک وعده غذا هستند.

به گزارش پایگاه خبری العهد، خانم «لیز گراندی» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۸.۴ میلیون نفر از یمنی‌ها نمی‌‌دانند که غذای آنها از کجا خواهد آمد و وعده غذایی بعدی آنها چه خواهد بود و بسیاری از آنها در طول روز یک وعده غذا دارند.

مسئول سازمان ملل درباره تبعات حملات هوایی ائتلاف سعودی به منابع بهداشتی و آبی یمن هشدار داد و اعلام کرد که «بحران انسانی در یمن بزرگترین بحران جهان است

گزارش‌های سری سازمان ملل و گفت‌‌وگوهای رسانه‌ای مسئولان حقوق بشری نشان می‌دهد که ائتلاف سعودی روی بحرانی کردن اوضاع انسانی و فاجعه آمیز بودن آن تمرکز کرده و از راه دریایی و هوایی مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن به بهانه کمک‌های تسلیحاتی می‌شوند.

در این گزارش‌های سری آمده است که کشتی‌های ائتلاف سعودی یکی از کشتی‌های حامل کمک‌های انسان دوستانه و کالاهای تجاری را قبل از آنکه به بنادر یمنی برسند، بازگردانند؛ با وجود اینکه مهر تائید سازمان ملل را داشت و این نهاد بین المللی تائید کرده بود که کشتی خالی از هرگونه سلاحی است.

گزارش‌های سری حاکی از آن است که عربستان از ورود هفت کشتی حامل مواد غذایی و دارو به یمن به مدت سه ماه جلوگیری کرده بود، تا اینکه کمک‌های اولیه فاسد شدند.

در یکی دیگر از گزارش‌ها آمده است که ائتلاف سعودی همچنین مانع ورود چهار کشتی نفتی حامل ۷۱ تُن سوخت یعنی معادل ۱۰ درصد از نیازهای ماهانه یمن شد.

«اشواق محرم» پزشک یمنی ساکن شهر الحدیده درباره اوضاع بد یمن گفته که «وضعیت قطحی یمن اکنون شبیه وضعیت قحطی سومالی است که از تلویزیون شاهد آن بودم

پزشک یمنی تاکید کرد که «اگر حملات هوایی علیه یمن باعث تلفات نشود، بیماری و گرسنگی شدید باعث فوت می‌شود و این بدترین نوع آن است

پزشک یمنی که سال‌ها با آژانس امداد‌رسانی سازمان ملل در یمن کار می‌کند، اعلام کرد که «عربستان و ائتلاف آن مانع ورود رسانه‌های جهان و نهادهای حقوق بشری به یمن می‌شوند تا حقایق مخفی باقی بماند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها