سعد الحریری خواستار وساطت فرانسه نزد عربستان شد تا دولت لبنان تشکیل شود

سعد الحریری خواستار وساطت فرانسه نزد عربستان شد تا دولت لبنان تشکیل شود
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 12:32

رسانه‌های لبنانی اعلام کردند نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان به فرانسه رفت تا از این کشور و عربستان درخواست کند با مداخله، روند تشکیل دولت لبنان را تسهیل کنند.

العالم _ لبنان

سایت‌ها و رسانه‌های لبنان امروز (سه شنبه) بر مسأله رکود در تشکیل دولت جدید، بازگشت «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف از سفر فرانسه و گمانه‌زنی‌هایی درباره درخواست میانجی‌گری وی از فرانسه و عربستان متمرکز شدند.

روزنامه «الجمهوریه» در همین راستا به نقل از منابع سیاسی عالی‌رتبه نوشت، هدف از سفر سعد الحریری به فرانسه درخواست وی برای میانجی‌گری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور نزد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان است تا تشکیل دولت لبنان تسهیل شود.

در ادامه این گزارش آمده است، ماکرون مدتی است که بنا به درخواست الحریری با سعودی‌ها در این راستا صحبت می‌کند اما پاسخی از جانب ریاض نداشته است.

برخی اعضای حزب‌الله از جمله «شیخ علی دعموش» نائب‌رئیس شورای اجرایی این جنبش هفته جاری خواستار پایان سنگ‌اندازی‌های عربستان در روند تشکیل دولت لبنان شدند. 

الجمهوریه در ادامه به نقل از محافل نزدیک به «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان گزارش داد، وی همچنان منتظر پیشنهادات سعد الحریری است اما بر اصول فوق تأکید دارد: احترام به نتایج انتخابات پارلمانی و متناسب بودن سهمیه‌های وزارتی با نتایج انتخابات.

بنا به گفته نزدیکان سعد میشل عون، وی معتقد است در برابر سعد الحریری دو گزینه بیشتر وجود ندارد: تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس نتایج انتخابات و تشکیل دولت اکثریت که به دموکراسی نزدیکتر است.

میشل عون دیروز نیز طی اظهاراتی اعلام کرد تشکیل دولت اکثریت یک تصمیم نیست بلکه یک گزینه برای خارج شدن از بحران فعلی در تشکیل دولت است.

وی تأکید کرد دولت لبنان باید بیانگر واقعی نتایج انتخابات باشد نه اینکه یک گروه کنار گذاشته شود و یک گروه دست برتر داشته باشد.

انتخابات پارلمانی لبنان در 16 اردیبهشت 1397 برگزار و سعد الحریری در سوم خرداد مأمور به تشکیل کابینه شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها