سازمان ملل: از برجام به عنوان دستاورد دیپلماتیک حمایت می‌کنیم

سازمان ملل: از برجام به عنوان دستاورد دیپلماتیک حمایت می‌کنیم
چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 04:10

دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر بر حمایت از توافق هسته‌ای برجام تأکید کرد.

العالم-آمریکا

«فرحان حق»، سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد گفته دبیر کل همواره حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران ابراز می‌کند. 

به نوشته خبرگزاری رسمی کوبا، «پرسنا لاتینا»، سخنگوی گوترش در پاسخ به سوال خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک تصریح کرد دبیر کل سازمان ملل بر اهمیت برجام به عنوان یکی از دستاوردهای دیپلماتیک کلیدی در سال‌های اخیر تأکید کرده است. 

وی اضافه کرد: «بنابراین، من معتقدم اجرای این توافق نیازمند تداوم حمایت طرف‌های آن و همچنین سازمان ملل است.»

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جایگاه دیده‌بان هسته‌ای این سازمان به نقش خود برای راستی‌آزمایی توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

برجام تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.  

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها