هفتاد و سومین سالگرد بمباران اتمی ناگازاکی با حضور گوترش

هفتاد و سومین سالگرد بمباران اتمی ناگازاکی با حضور گوترش
پنج‌شنبه 18 مرداد 1397 - 12:59

مراسم سالروز دومین بمباران اتمی جهان امروز (پنجشنبه) با حضور دبیرکل سازمان ملل و شهردار ناگازاکی با شعار درخواست از رهبران جهانی برای برداشتن گام‌هایی محکم در راستای خلع سلاح هسته‌ای جهان برگزار شد.

العالم- آمریکا 

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اولین رئیس این نهاد بین‌المللی است که به ناگازاکی می‌رود. او گفت نگرانی‌ها از وقوع جنگ هسته‌ای هم اکنون با گذشت ۷۳ سال از بمباران‌های هیروشیما و ناگازاکی وجود دارد اما چنین کشتارهایی دیگر نباید رخ دهد. او همچنین درباره روند کند خلع سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کرد و گفت کشورهای هسته‌ای موجود در حال مدرن‌سازی زرادخانه‌های خودشان هستند.

گوترش در پارک صلح ناگازاکی به حاضران گفت: روندهای خلع سلاح کند شده است و گاها به حالت تعلیق درآمده است. من اینجا در ناگازاکی از تمامی کشورها می‌خواهم تا به خلع سلاح هسته‌ای متعهد باشند و پیشرفت ملموسی را در این مساله اضطراری انجام دهند. بیایید متعهد شویم تا ناگازاکی آخرین مکانی در جهان باشد که ویرانی هسته‌ای را متحمل شد.

جنبش "صلح و خلع سلاح هسته‌ای" که از سوی بازماندگان این بمباران‌های اتمی آغاز به کار کرد در سراسر جهان توسعه یافته اما نارضایتی از روند کند خلع سلاح هسته‌ای موجب شد تا سال گذشته معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای به تصویب برسد.

به رغم آنکه ژاپن تنها کشوری در جهان است که هدف حمله هسته‌ای قرار گرفت اما آنها این معاهده را امضا نکردند و علت آن موضع حساس این کشور به عنوان متحد آمریکا است که توسط چتر هسته‌ای آمریکا هدف حفاظت قرار می‌گیرد.

شهردار ناگازاکی همچنین از دولت ژاپن درخواست کرد تا تلاش‌های بیشتری برای خلع سلاح هسته‌ای خصوصا در این منطقه انجام دهد تا شبه جزیره کره عاری از تسلیحات هسته‌ای به دست آید. او گفت شهروندان شهرهایی که هدف حمله اتمی قرار گرفتند امید دارند تا شاهد خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی شوند.

او ابراز امیدواری کرد که دولت ژاپن این فرصت را برای تحقق "شمال شرق آسیایی عاری از اتم" از جمله در ژاپن و شبه جزیره کره محقق کند. او از توکیو خواست تا معاهده مذکور را امضا کند و زیر بار مسئولیت اخلاقی برود تا جهان به سمت خلع سلاح هسته‌ای حرکت کند. به گفته او بیش از ۳۰۰ انجمن محلی خواستار امضا و تصویب این معاهده از سوی ژاپن شده‌اند.

بمباران ناگازاکی در نهم اوت ۱۹۴۵ دومین حمله اتمی آمریکا به ژاپن بود که جان ۷۰ هزار تن را گرفت. سه روز پیش از آن هم یک بمب اتمی دیگر در هیروشیما شلیک شد که ۱۴۰ هزار تن را کشت. در پی آن ژاپن تسلیم شد و جنگ جهانی دوم به پایان رسید.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها