اعزام نیروهای ارتش سوریه به شمال حماه

اعزام نیروهای ارتش سوریه به شمال حماه
پنج‌شنبه 18 مرداد 1397 - 15:27

در حالی ارتش سوریه شمار زیادی از نیروهای خود را به شمال استان حماه اعزام کرده است که گروههای تروریستی حاضر در ادلب بشدت نگران آغاز احتمالی عملیات ارتش در این استان هستند؛ بویژه اینکه بر خلاف تصور خود، چندان پایگاه مردمی در ادلب ندارند.

العالم-سوریه

منابع خبری معارض و دولتی سوریه از افزایش احتمالات مربوط به آغاز عملیات ارتش این کشور در استان ادلب خبر می‌دهند.

روزنامه الوطن سوریه گزارش داد که با نزدیک شدن زمان حملات احتمالی نظامی به مواضع گروه‌های مسلح در استان ادلب، برای ریشه‌کن کردن تروریسم در این استان، نگرانی گروه‌های تروریستی حاضر در این منطقه افزایش یافته و ظاهرا علی‌رغم تصوراتشان جایگاه مردمی در این استان ندارند.

روز گذشته ائتلاف تروریستی «هیئة تحریر الشام» که جبهه النصره رکن اصلی این ائتلاف است، درخواست ترکیه برای انحلال خود را رد کرد و درباره حمله به این گروه هشدار داد.

«مظهر لویس» سرکرده تحریر الشام در واکنش به درخواست ترکیه تأکید کرد، کسانی که خواستار انحلال تحریر الشام هستند باید «توهمات و وسواس‌ها را در ذهن بیمار خود منحل کنند».

لویس در عین حال اعلام کرد که در به روی هر گونه همکاری، هماهنگی یا حتی ادغام با سایر گروههای تروریستی باز است و نباید این مسئله از طریق دیکته‌ صورت گیرد.

شمار زیادی از ساکنان ادلب خواستار مصالحه با دولت سوریه بودند که با واکنش شدید جبهه النصره و ائتلاف تروریستی تازه تأسیس «الجبهه الوطنیه للتحریر» مواجه شدند.

این ائتلاف برای بازداشت کسانی که از آنان تحت عنوان «مروّجان مصالحه» یاد می‌کند، در دهها روستا و شهر در استان ادلب اعلام منع آمد و شد کرده است.

سخنگوی این ائتلاف تروریستی اعلام کرد که آخرین دور از قانون منع آمد و شد شامل روستاهایی در ریف شرقی «معره النعمان» از جمله «تحتایا، الرفله و الهلبه» و سایر روستاها اجرایی شده و قرار است «این عملیات امنیتی» گسترش یابد و شامل همه مناطق ادلب خواهد بود.

نهاد معارض موسوم به «مجلس الشوری» در «قلعه المضیق» نیز کسانی را که خواستار مصالحه بودند «مارقین و خائنان» نامید که «فقط نماینده خود و هسته‌های مزدور» هستند.

به گزارش روزنامه سوری الوطن، این اخبار در حالی منتشر شده است که گفته می‌شود ارتش سوریه شمار زیادی از نیروهای خود را به شمال حماه گسیل داشته است تا برای نبرد سرنوشت‌ساز ادلب آماده شود.

بنا بر این گزارش، این مسئله سبب شده است که دهها تن از تروریست‌ها به عمق ادلب و برخی دیگر از آنان به ترکیه فرار کنند.

در همین راستا، روزنامه سعودی «الحیاة» هم با اشاره به اینکه تحرکات اخیر ارتش سوریه برای فراهم ساختن مقدمات عملیات نظامی است که قرار است در غرب ادلب آغاز شود، اعلام کرد که آغاز عملیات در این منطقه به خاطر جنگ ارتش سوریه با داعش در استان سویداء واقع در جنوب این کشور به تعویق افتاده است.

الحیاة نیز با اشاره به اظهارات لویس به نقل از منابع معارض، ضمن کم اهمیت شمردن این اظهارات که از وی تحت عنوان «نظریه‌پرداز [گروه تروریستی] القاعده» در تحریر الشام می‌کند، اعلام کرد که «لویس نماینده جریان القاعده در تحریر الشام است که تعدادش به 700 فرد مسلح می‌رسد».

افزایش تحرکات تحریر الشام و الجبهه الوطنیه نیز سبب شد مرکز مصالحه روسیه در سوریه خطاب به سرکرده‌های گروههای مسلح اعلام کند که دست از اقدامات تنش‌زا دست بردارند و به سمت مسیر حل و فصل مسالمت آمیز این مسئله حرکت کنند.

«أبو ماریا القحطانی» سرکرده تحریر الشام هم در این زمینه مدعی شد که اجازه نخواهند داد آنچه در جنوب سوریه رخ داد در شمال این کشور رخ دهد.

هم اکنون ارتش سوریه در جنوب این کشور و در استان سویداء با عناصر داعش درگیر است و پس از آزادسازی درعا و قنیطره، در تلاش است که با آزادسازی سویداء به حضور تروریستها در جنوب پایان دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها