ائتلاف سعودی حمله به اتوبوس کودکان یمنی را «مشروع» و «قانونی» خواند

ائتلاف سعودی حمله به اتوبوس کودکان یمنی را «مشروع» و «قانونی» خواند
پنج‌شنبه 18 مرداد 1397 - 21:22

‏ائتلاف سعودی از حمله به اتوبوس دانش آموزان یمنی که منجر به کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن شده، دفاع کرد و آن را یک «اقدام نظامی قانونی» خواند.

العالم-یمن

 ائتلاف تحت رهبری سعودی روز پنج‌شنبه در اقدامی که مورد تازه جنایات جنگی این ائتلاف توصیف شده، به یک بازار و اتوبوس حامل دانش‌آموزان قرآنی در یمن حمله کرد.

با وجود انتشار تصاویر کشته و زخمی شدن ده‌ها کودک در این حمله، همانطور که انتظار می‌رفت ائتلاف سعودی از این اقدام دفاع کرده و آن را قانونی خواند. سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی این ائتلاف پنجشنبه بعد از حملات جنگنده‌های سعودی به شمال یمن، گفت که این حمله «اقدامی نظامی و مشروع» بوده است.

به نوشته روزنامه سعودی «عکاظ»، المالکی همچنین گفت که حمله امروز ائتلاف سعودی به غیر نظامیان و دانش آموزان یمنی براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفت.

او مدعی شد که این حمله در واکنش به یک حمله موشکی به شهر «جیزان» واقع در عربستان سعودی بوده است. این در حالی است که بر اساس قوانین جنگی حمله به مناطق غیرنظامی تحت هر عنوان غیرقانونی است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت یمن، در حمله امروز جنگنده‌های ائتلاف سعودی به بازار شهر «ضحیان» واقع در استان شمالی «صعده» و اتوبوس دانش‌آموزان، ۵۰ نفر شهید و ۷۷ تن دیگر زخمی شدند. 

به گفته صلیب سرخ تاکنون دستکم ۳۰ کودک زیر ۱۵ سال مجروح به بیمارستان منتقل شده‌اند. تصاویر منتشر شده از محل حادثه هم از کشته شدن تعداد زیادی کودک حکایت دارد.


 

شبکه الجزیره قطر به نقل از یونیسف نوشت: «دیگر هیچ توجیهی برای ائتلاف سعودی بعد از کشتار شماری از کودکان در حمله به صعده یمن نمانده است».

به گفته «فؤاد ناجی» وزیر اوقاف یمن، ۷۷ دانش آموز سوار بر اتوبوس در حال بازگشت از آخرین دوره آموزشی قرآن خود در مسجد جامع شهر صعده بودند که هدف حملات جنگنده‌های سعودی قرار می‌گیرند.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به این اقدام سعودی‌ها، دو کشور آمریکا و انگلیس را «مسئول اصلی این جنایت» دانست، چراکه ائتلاف سعودی با سلاح، جنگنده و حمایت لجستیکی این دو کشور بیش از سه سال است که در حال بمباران مداوم یمن است.

فارس

پربیننده ترین خبرها