وزیر امور خارجه کره شمالی در تهران؛ مضمون و انگیزه های سفر

وزیر امور خارجه کره شمالی در تهران؛ مضمون و انگیزه های سفر
پنج‌شنبه 18 مرداد 1397 - 23:09

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از زمانی که ستارۀ بختش در برنامه های سرگرمی درخشید، معروف به دمدمی مزاج بود. ترامپ با همین خُلق و خوی که به آن حس دلالی را هم افزوده بود، به کاخ سفید راه یافت و به جای اینکه آمریکا را به ساحل نجات رهنمون کند، به کانون توفان می کشاند.

العالم - ایران 

ترامپ سیاست خروج از توافقنامه ها و آشوب خلاقانه را پس از راهیابی خود به کاخ سفید درپیش گرفت و در ابتدا از معاهدۀ آب و هوایی پاریس سپس از شورای حقوق بشر سازمان ملل و سرانجام از توافقنامۀ هسته ای ایران خارج شد که البته آخرین کارش از این نوع نخواهد بود.

بهانۀ ترامپ برای خروج از پیمان ها اینست که پیمان ها به نفع آمریکا نیست. ترامپ چنان رفتار می کند که گویا آمریکا تافتۀ جدا بافته است.

طبیعی است که سران کشورهای جهان به منافع کشورهای خود بیندیشند ولی نادیده گرفتن ساده ترین توافقنامه های بین المللی که به نفع همۀ کشورهای جهان است، پسندیده نیست. رفتارهای ناپسندیده ترامپ فقط به اینجا ختم نمی شود و به گفتۀ وزیر امور خارجه ایران "ترامپ به هر بهانه ای درپی اِعمال تحریم بر دیگر کشورها است. تحریم روسیه، چین، کشورهای اروپایی، ایران، کره شمالی بخشی از کشورهایی است که به آماج تحریم های ترامپ تبدیل شده اند.

اینجا می خواهیم که به شباهت های ایران و کره شمالی و انگیزه پیونگ یانگ از فرستادن وزیر امور خارجه خود به تهران و دیدارش با مقامات ارشد ایرانی بپردازیم.

اولین شباهت البته با وجود اختلافاتی، برنامۀ هسته ای است. کره شمالی در بخش انرژی هسته ای پیشرفت کرده است و طبق اطلاعات واصله، بمب هسته ای را نیز آزمایش کرده است. ولی فعالیت های هسته ای ایران طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی از مسیر صلح آمیز خارج نشده است. ترامپ می خواهد برنامۀ هسته ای نسبتاً کامل کره شمالی را یکسره کند و برچیند و ایران را از دستیابی به انرژی هسته ای بازدارد.

دومین شباهت تهدید و درشت گویی پیش از دعوت کردن به مذاکره است. در همین راستا، پایگاه خبری "بلومبرگ" نوشت: ترامپ پیش از دیدار با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی تهدید می کرد و کلمات زشت و ناپسندیده به زبان می آورد و دشمنی این دو نفر پس از دیدارشان از بین رفت. این امر درباره ایران هم صدق می کند به این نحو که ترامپ از مدتی پیش اظهارات ضد ایرانی به زبان می آورد ولی اظهارات آتشین اش فروکش کرده و هم اکنون روحانی را به مذاکره دعوت می کند.   

با توجه به این تفاصیل، زمان سفر وزیر امور خارجه کره شمالی به ایران مساله قابل توجهی است. کارشناسان معتقدند که کره شمالی می خواهد این پیام را به آمریکا برساند که پیونگ یانگ به توافقنامه های خود با واشنگتن خصوصاً در دوران ترامپ که ماه مه گذشته توافق هسته ای ایران را زیر پا گذاشت، اطمینان ندارد. دیدار وزیر خارجه کره شمالی با مقامات ارشد ایران نشان می دهد که این دو کشور با یک دشمن مشترک روبرو هستند دشمنی که می خواهد خواسته های خود را به آنها تحمیل کند ولی تاکنون شکست خورده و ناکام مانده است زیرا از اصول و مبانی سیاست و دیپلماسی فقط زورگویی را بلد است.  

چکیدۀ سخن ما همان گفتۀ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران است" هیچ کسی به جدیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره ایمان ندارد. ایران هرگز به پای میز مذاکره نرفت بلکه طرف مقابل به پای میز مذاکره آمد زیرا طرف مقابل دانست که با اِعمال فشارها و تحریم ها نمی تواند سیاست ایران را تغییر بدهد. " این قضیه درباره کره شمالی نیز صدق می کند.   

پربیننده ترین خبرها