کودک کشی سعودی دریمن؛ اشک تمساح ترامپ در سوریه

کودک کشی سعودی دریمن؛ اشک تمساح ترامپ در سوریه
جمعه 19 مرداد 1397 - 16:29

پخش تصاویر جنایت تازه عربستان سعودی با بمباران اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی درحالی افکار عمومی را جریحه دار کرده که آمریکا از این اقدام ائتلاف ریاض حمایت و از محکومیت آن خودداری کرده است.

العالم ـ گزارش

واکنش منفعلانه سخنگوی کاخ سفید در برابر جنایت عربستان سعودی و بمباران اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی در صعده که به کشته و زخمی شدن بیش از یکصد نفر منجر شد، درحالی است که دولت دونالد ترامپ درآغاز سال جاری شمسی به دنبال انتشار تصاویر مشکوک از سوی گروه  کلاه سفیدها در خصوص حمله شیمیایی به دوما، بلادرنگ سوریه را به بهانه حمایت از حقوق بشر آماج حملات موشکی و بمباران هوایی قرارداد.

بیش از 3 سال است که ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان سعودی و با حمایت آمریکا، استان های مختلف این کشور را آماج حملات زمینی و هوایی جنگنده های خود قرار داده و به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن، روزانه ده‌ها شهروند غیرنظامی را شهید و یا زخمی می کند.

ائتلاف سعودی همچنین یمن را از زمین و آسمان و دریا تحت محاصره شدید اقتصادی قرارداده و هر چه سازمان های بین المللی درخصوص فجایع کشتار غیرنظامیان، گسترش وبا و بیماری های واگیر ناشی از کمبود دارو به خاطر محاصره این کشور و لزوم توقف جنگ و بمباران مناطق مسکونی و ارایه کمک های غذایی و بهداشتی فریاد می زنند، گوش شنوایی پیدا نمی شود.

ائتلاف سعودی در تازه ترین فجایع خود در یمن روز پنجشنبه ( 18 مرداد ماه 1397) با بمباران یک بازار و اتوبوس حامل دانش‌آموزان قرآنی در استان صعده، 50 نفر را به خاک و خون کشید و 77 نفر دیگر را زخمی کرد.

اگر چه پخش تصاویر صحنه های ناراحت کننده کشته ها و زخمی های حمله به اتوبوس دانش آموزان یمنی دررسانه ها واکنش های سازمان ملل و گروه های حقوق بشری را در پی داشت، عربستان سعودی به دفاع از این جنایت پرداخته و حمله به اتوبوس کودکان یمنی را " مشروع" و " قانونی" عنوان کرده است.

بمباران دانش آموزان یمنی اقدامی قائونی!

سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، روز پنجشنبه بعد از حملات جنگنده‌های سعودی به استان صعده در شمال یمن، گفت که این حمله «اقدامی نظامی و مشروع» بوده است.

به نوشته روزنامه سعودی «عکاظ»، المالکی همچنین خاطرنشان کرد که حمله ائتلاف سعودی به غیر نظامیان و دانش آموزان یمنی براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفته است.

او مدعی شد که این حمله در واکنش به حمله موشکی به شهر «جیزان» واقع در عربستان سعودی بوده است. این در حالی است که بر اساس قوانین جنگی حمله به مناطق غیرنظامی ممنوع است.

درهمین حال شبکه الجزیره قطر به نقل از یونیسف نوشت: «دیگر هیچ توجیهی برای ائتلاف سعودی بعد از کشتار شماری از کودکان در حمله به صعده یمن نمانده است».

به گفته «فؤاد ناجی» وزیر اوقاف یمن، ۷۷ دانش آموز سوار بر اتوبوس در حال بازگشت از آخرین دوره آموزشی قرآن در مسجد جامع شهر صعده بودند که هدف حملات جنگنده‌های سعودی قرار گرفتند.

به رغم جنایت آشکار عربستان سعودی درحمله به غیر نظامیان یمنی به ویژه حمله اخیر به دانش آموزان، آمریکا به حمایت از آن پرداخته و از محکوم کردن کشتار دانش آموزان یمنی ممانعت کرده است.

دفاع آمریکا از جنایت عربستان در یمن

هیثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنجشنبه (روز بمباران اتوبوس دانش آموزان یمنی) در پاسخ به خبرنگار آسوشیتدپرس که خواستار حمایت واشنگتن از تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره حمله ائتلاف عربستان به اتوبوس حامل کودکان یمن و محکوم کردن این حمله شد، عربستان را "شریک راهبردی مهم" کشورش توصیف کرد و بجای محکوم کردن جنایت عربستان، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفت و در بخشی از سخنانش حتی از این حمله دفاع کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در حالی که بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سازمان ملل این حمله را تأیید و آن را محکوم کرده‌اند، گفت: «ما هنوز جزئیات کامل آنچه در آنجا اتفاق افتاده را نداریم. مطمئنا گزارش‌ها را درباره آنچه که می‌گویند اتفاق افتاده دیده‌ایم، خب؟ نمی‌توانم جزئیات را تأیید کنم، چون ما در آنجا در صحنه میدانی نیستیم.»

جالب است که به رغم پخش تصاویر جنایت عربستان در حمله به اتوبوس دانش آموزان یمنی و دفاع سخنگوی ائتلاف سعودی از چنین اقدامی، نوئرت ضمن شبهه افکنی در باره صحت این جنایت با کمال تعجب خواستاز تحقیق در این خصوص از سوی عامل این جنایت یعنی عربستان شده است.

خبرنگار آسوشیتدپرس، در پاسخ به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خواستار تحقیق خود عربستان درباره جنایت‌هایش شده بود، گفت: "ائتلاف عربستان همین حالا هم می‌گوید که مطابق با قوانین بین‌المللی عمل می‌کند. ولی اگر شما نگاهی به عکس‌ها و ویدئوهایی که از آن صحنه‌ها بیرون می‌آیند بیندازید، به نظر نمی‌رسد این پاسخ معتبری باشد. شما مشکلی با اینکه ائتلاف خودش تحقیق بکند ندارید، یا اینکه مایل هستید که این تحقیقات وجهه بین‌المللی هم داشته باشند؟" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "فکر می‌کنیم همین حالا به این سئوال پاسخ دادم؛ ما از حکومت سعودی می‌خواهیم که تحقیقات کامل و جامعی در این باره انجام دهد."

نوئرت در ادامه به سئوال خبرنگار آسوشیتدپرس که از او پرسید آیا آمریکا نیازی برای تحقیقات مستقل از اقدامات ائتلاف سعودی نمی‌بیند، پاسخی بی‌ربط داده و خاطرنشان کرد، "این اتفاق تازه‌ای است و همین حالا رخ داده؛ بنابراین من نمی‌خواهم درباره نوع تحقیقی که ممکن است اتفاق بیفتد، پیشاپیش اظهارنظر کنم."

نوئرت حتی از حمله عربستان به اتوبوس حامل کودکان یمن دفاع کرد و گفت: "آنها (اعضای انصارالله) همچنان تلاش می‌کنند به زیرساخت‌های عربستان حمله کنند و بخشی از دلایلی که این اقدامات (حملات عربستان) انجام می‌شوند، همین است."

دفاع آمریکا از جنایت ائتلاف عربستان در یمن درحالی است که دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این جنایت، آن را محکوم کرد.

دبیرکل سازمان ملل جنایت عربستان را محکوم کرد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد جمعه (19 مرداد ماه 1397) در واکنش به حمله هوایی عربستان سعودی به اتوبوس حامل کودکان در استان صعده که بیش از 100 کشته یا زخمی برجا گذاشت، خواستار تحقیق فوری و مستقل درباره این جنایت شد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، "فرحان حق" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: گوترش حمله هوایی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در یمن را که منجر به کشته شدن ده ها نفر شد، محکوم کرده است.

دراین بیانیه آمده است: دبیرکل تاکید کرده است طرف های درگیر بایستی برای حفظ جان غیرنظامیان و جلوگیری از هدف قرارگرفتن آن ها اقدام کنند.

حمله عربستان سعودی به یمن، فقیر ترین کشور عربی، که از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا صورت گرفته، در حالی تاکنون به کشته شدن بیش از 14 هزار و 700 یمنی بی گناه و ویرانی این کشور منجر شده که آمریکا بر خلاف واکنش های به ظاهر انسان دوستانه در سوریه و حملات هوایی به این کشور با استناد به تصاویر ساختگی حمله شیمیایی از سوی کلاه سبزها، در خصوص جنایات عربستان و ائتلاف عربی در یمن سیاست مدارا و همراهی را در پیش گرفته است.

افراد مسلح در دوما هفتم آوریل با انتشار فیلمی مدعی شدند دولت مرکزی سوریه به این شهر حمله شیمیایی کرده است، ادعایی که بهانه برای ائتلاف آمریکا، فرانسه و انگلیس برای تجاوز به سوریه شد، هرچند این ادعای واهی هرگز ثابت نشد و متجاوزان صرفا با استناد به فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی که از سوی گروه کلاه سفیدها تهیه شده بود، تدارک این حمله موشکی را دیدند.

به بهانه حمله شیمیایی سوریه درشهر دوما، آمریکا با همراهی انگلیس و فرانسه روز شنبه ( 25 فروردین ماه 1397 ) سوریه را آماج حملات موشکی و بمباران جنگنده های خود قرار دادند. این حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بود. گفته می شود در این حمله دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شد.

این حمله در شرایطی صورت گرفت که سوریه تحت نظر سازمان ملل سلاح های شیمیایی خود را امحا کرده و تصاویر منتشرشده درخصوص حمله شیمیایی دردوما مطابق اعلام کارشناسان تصاویری ساختگی بوده وحاکی ازحمله شیمیایی نبوده است.

اما بالاخره خورشید برای همیشه زیر ابر پنهان نماند و پس از پایان یافتن ماموریت عناصر گروه کلاه سفیدها، فاش شد که رژیم صهیونیستی با هماهنگی غرب، در یک عملیات محرمانه و شبانه حدود 800 عضو این گروه و خانواده های آن ها را از جنوب غرب سوریه به داخل سرزمین های اشغالی فلسطین و از آنجا به اردن منتقل کرد و بدین ترتیب شک و ذن ها درخصوص فعالیت مخرب این گروه تروریستی که حوزه فعالیت آنها در مناطق تحت کنترل گروه های تروریستی در سوریه بود، و کشورهای حامی آنها به یقین مبدل شد و حامیان آنها رسوا شدند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها