چه کسی نخست وزیر عراق می شود؟

چه کسی نخست وزیر عراق می شود؟
جمعه 19 مرداد 1397 - 19:20

ائتلاف مقتدی صدر پس از شمارش دستی آراء به دستور دادگاه عالی عراق و به دلیل احتمال تقلب در انتخابات بر اساس اعلام کمیساریای عالی انتخابات ، با به دست آوردن 54 کرسی ،در نتایج انتخابات قانون گذاری توانست در صدر بنشیند.

العالم- عراق

تنها تغییر پس از شمارش دستی آراء، مربوط به فهرست الفتح متشکل از رهبران  نیروهای الحشد الشعبی است که با گره تروریستی داعش مبارزه کرده و عراق را از تروریسم پاکسازی کرد.

فهرست الفتح با یک کرسی اضافه رتبه دوم را به دست آورد  بنابراین بر اساس اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق متشکل از 9 قاضی، فهرست الفتح نیز با 48 کرسی به جای 47 در رتبه دوم قرار گرفت.

فهرست العبادی نخست وزیر عراق نیز با 42 کرسی در رتبه سوم قرار گرفت و پس از آن نیز فهرست ایاد علاوی با 21 کرسی و فهرست الحکمه به رهبری عمار الحکیم با 19 کرسی قرار دارند.

انتظار می رود کمیساریا نتایج شمارش دستی آراء را برای تصویب نهایی به دادگاه عالی ارسال کند.

عراقی ها منتظر برگزاری مجلس جدید و پس از آن دولت آتی هستند.

این در حالی است که مردم برای بهبود خدمات و مبارزه با فساد و بیکاری دست به اعتراض هایی زدند.

گفتنی است انتخابات پارلمانی عراق، 12 می برگزار شد کمیساریا چند روز پس از آن نتایج شمارش الکتریکی آرا را اعلام کرد این در حالی است که پارلمانی که 6 ژوئن موعدش به پایان رسیده، تصمیم گرفت پس از اعلام تخلفات و تقلب توسط  تشکل های سیاسی و دولت  بازشماری دستی آرا را انجام دهد.

برجسته ترین نامزدهای نخست وزیری عراق

انتظار می رود رقابت تنگاتنگی بین گروه های سیاسی عراق برای نخست وزیری، میان چندین شخصیت برجسته شکل بگیرد، که در ادامه به اختصار به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

حیدر العبادی

وی نخست وزیر کنونی عراق است که سال 2014 به جای نوری المالکی نشست و ناظران معتقدند وی برای کسب این منصب برای دومین بار متوالی شانس زیادی دارد.

نوری المالکی

نخست وزیر پیشین برای دو دوره پی در پی بین سال های 2006 و 2014 بوده و هم اکنون نیز معاون رئیس جمهور و  نیز دبیر کل حزب اسلامی الدعوه است.

المالکی سال 1950 در شهرستان طویریج در استان کربلا  متولد شد و لیسانس خود را از دانشگاه اصول دین بغداد دریافت کرد و فوق لیسانس زبان عربی را از دانشگاه صلاح الدین اربیل در شمال عراق دریافت کرد و سال 1970 به حزب الدعوه پیوست .

المالکی سال 1979 پس از صدور حکم اعدام در حقش عراق را ترک کرد و پس از آن تا سال 2003 پیش از سقوط رژیم سابق عراق، میان عراق و سوریه در تردد بود.

المالکی به نمایندگی از ائتلاف دولت قانون در این انتخابات شرکت می کند وی می گوید سیستم تقسیم قدرت میان گروههای مختلف طی سالیان گذشته ناکارآمدی خود را ثابت کرده است.

مالکی می گوید در صورت انتخاب مجدد به عنوان نخست وزیری برای اولین بار دولتی با اکثریت سیاسی تشکیل خواهد داد.

به نظر می رسد المالکی هنوز شانس برنده شدن در این انتخابات را دارد اگر چه با توجه به مخالفت برخی از شخصیت ها با بازگشت وی به قدرت ، موانع زیادی فرا روی خود دارد

هادي العامري

وی رئیس سازمان بدر و از برجسته ترین رهبران گروه های الحشد الشعبی است که در کنار نیروهای عراق بر ضد گروه تروریستی تکفیری داعش مبارزه کرد و در دوره نوری المالکی نیز وزارت راه و ترابری را برعهده داشت.

وی سال 1954 در استان دیاله متولد شده است و سال 1974 نیز لیسانس مدیریت  و اقتصاد را از دانشگاه بغداد دریافت کرد.

وی با باقر الحکیم در تاسیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق مشارکت داشت.

باقر الحکیم 29 اگوست 2003 در انفجار نجف ترور شد.

العامری پس از سقوط رژیم صدام به عراق بازگشت و پس از انتخابات 2006 وارد پارلمان شد و ریاست کمیسیون امنیت و دفاع را بر عهده داشت؛ وی  سپس در دوره دوم نخست وزیری مالکی در سال 2010 وزیر راه و ترابری شد و بی درنگ در انتخابات سال 2014 پس  از جدایی از مجلس اعلای انقلاب اسلامی به ائتلاف دولت قانون به رهبری المالکی پیوست.

العامری و ائتلاف او الفتح، به اعتقاد بسیاری ناجی عراق از داعش بوده است و  شانس زیادی برای دست یافتن بر نخست وزیری دارد و در محافل عراقی به ویژه در مرکز و جنوب عراق نیز پایگاه محکمی دارد.

سایر گزینه های مطرح شده برای تصدی نخست وزیری عراق

فالح الفیاض (رئیس هیات الحشد الشعبی و رئیس و بنیانگذار جنبش عطا و مشاور شورای امنیت ملی در دولت کنونی )

علی داوی لازم استاندار میسان

علی علاوی 

صالح الحسناوی که سال 2007 وزیر بهداشت بود

عادل عبدالمهدی ( معاون ریاست جمهوری عراق در سال 2005 و سال 2014 نیز حیدر العبادی وی را به عنوان وزیر نفت تعیین کرد )

ایاد علاوی ( تا سال 2015 معاون رئیس جمهوری بود که جرج بوش  رئیس جمهوری امریکا سال 2004 وی را به عنوان نخست وزیر دولت موقت انتخاب کرد )

طارق نجم  مدیر دفتر نوری المالکی در سال 2006

قصی السهیل عضو ائتلاف دولت قانون

محمد شیاع السودانی وزیر کار و امور اجتماعی دولت العبادی

ضیاء الاسدی نماینده بصره و رئیس فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق

محمد حسن قوچانی 

پربیننده ترین خبرها