اوج گیری تنش بین ترکیه و یونان

اوج گیری تنش بین ترکیه و یونان
جمعه 19 مرداد 1397 - 20:57

تنش بین ترکیه و یونان بر سر دستگیری دو نظامی یونانی در مناطق مرزی ترکیه و خودداری یونان از استرداد نظامیان فراری کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) دوباره اوج گرفت.

العالم ـ ترکیه

پانوس کمنوس وزیر دفاع یونان اخیرا مدعی شده است که بازداشت دو سرباز این کشور در مرزهای یونان و ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه انجام شده است.
حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) در پاسخ به این اظهار نظر وزیر دفاع یونان گفت که "گفته های وزیر دفاع یونان آخرین نمونه رفتار غیرمسئولانه و عدم صداقت وی است."
وی افزود: یونان انتظارات عادلانه و حقوقی ترکیه درباره عاملان کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ترکیه را برآورده نمی کند و به همین دلیل در تلاش است تا توجه افکار عمومی را منحرف کند.
خبرگزاری آناتولی در گزارشی اعلام کرد که دولت یونان درخواست استرداد اعضای گروه های تروریستی را که از ترکیه به این کشور فرار کرده اند، در مدت 10 سال اخیر عملی و اجرا نکرده است.
بنا به این گزارش، وزارت دادگستری ترکیه طی 10 سال اخیر خواستار استرداد 66 نفر وابسته به گروه های تروریستی از جمله 20 عضو گروه گولن، چهار عضو گروه پ.ک.ک، 33 نفر از اعضای گروه های تروریستی غیرقانونی دیگر و 9 تن دیگر از اعضای گروه های چپ افراطی از مراجع قضایی یونان شده است.
بنا به اعلام این رسانه، یونان درخواست استرداد 39 نفر را رد کرده و درخواست استرداد 24 نفر نیز در حال رسیدگی است و پرونده سه نفر دیگر از آنها نیز به علت مرگ مختومه شده است.
به گزارش ایرنا، روابط میان دو کشور ترکیه و یونان بر سر مالکیت جزایر کارداک و همچنین خودداری یونان از استرداد هشت نظامی دخیل در کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه که به یونان پناهنده شده اند، از حدود دو سال پیش تیره تر شده است.
در روز 11 اسفندماه سال 1396، 2 سرباز ارتش یونان به علت ورود غیرقانونی به خاک ترکیه در اطراف رودخانه مریچ و در منطقه ای به نام کاراآغاج در مرز دو کشور توسط نیروهای ارتش ترکیه دستگیر شدند و دولت آنکارا درخواست استرداد این دو سرباز یونانی را در اقدامی متقابل رد کرد. 

پربیننده ترین خبرها