تحلیل روز/

کودکان یمن قربانی وحشی‌گری محمد سعودی و محمد اماراتی!

کودکان یمن قربانی وحشی‌گری محمد سعودی و محمد اماراتی!
شنبه 20 مرداد 1397 - 12:41

جهانیان صبح روز پنجشنبه خبر جنایتی بسیار وحشیانه را شنیدند زیرا عربستان سعودی با حملۀ هوایی به اتوبوس حامل کودکان یمنی در بازار ضحیان در استان صعده در شمال یمن حدود 100 کودک را شهید و زخمی کرد.

العالم - یمن 

با وجود اینکه تعداد از کشورها و سازمان های بین المللی جنایت فجیع عربستان را محکوم کردند اما عربستان با نادیده انگاشتن جنایت خود که اکثر قربانیانش کودک بودند، بار دیگر بی توجهی خود به جان انسان ها را ثابت کرد و سخنگوی ائتلاف سعودی با تمام بی شرمی گفت که حمله به اتوبوس حامل کودکان یمنی یک عملیات نظامی قانونی بود.

آنچه آزادیخواهان جهان را عصبانی تر کرده ، اینست که "ترکی المالکی" سخنگوی ائتلاف سعودی گفت که حمله به اتوبوس حامل ده ها دانش آموز یمنی در بازاری عمومی در ضحیان مطابق با اصول "قانون حقوق جنگ (قانون مخاصمات مسلحانه)" است.  رئیس دفتر صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در یمن نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی ائتلاف سعودی گفت : آیا قانون حقوق جنگ کشتار دهها کودک را مجاز دانسته است؟!

سکوت جهان خصوصاً جهان غرب در قبال جنایات فجیع و مستمر ائتلاف سعودی در حق کودکان یمنی باعث افسارگسیختگی عربستان و امارات شده است و کار به جایی رسیده است که این دو کشور همدست ادعا  می کنند که کشتار دهها کودک یمنی اقدامی قانونی است و معتقدند که با پول هایی که هزینه خواهند کرد، می توانند لکۀ ننگ "کودک کُشی" را از کارنامۀ سیاه حقوق بشر خود پاک کنند.

شاید جنایت عربستان در حق کودکان ضحیان که فجیع ترین جنایت نامیده شده است، اولین و آخرین جنایت آل سعود نباشد. مرکز حقوق بشر و توسعه یمن با انتشار آماری اعلام کرد که بیش از 6 هزار و 669 کودک یمنی در حملات هوایی ائتلاف سعودی به استان های مختلف یمن شهید و زخمی شده اند.

وزیر بهداشت و درمان یمن روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که با احتساب شهدای جنایت ضحیان تعداد شهدای کودک به 3 هزار شهید افزایش یافت.

استان های صعده و صنعاء به ترتیب بالاترین شهدا و زخمی های کودک را دارند به این نحو که 2 هزار و 71 کودک در صعده و 891 کودک در صنعاء شهید و زخمی شدند.

کشتار وحشیانۀ کودکان صعده باعث بیداری جهانیان شده و جنجال زیادی در رسانه ها به راه انداخته است و علت این امر فقط بزرگی جنایت یا تعداد زیاد قربانیان نیست بلکه شهادت کودکانی است که عمرشان به 15 سال نمی رسد. شورای امنیت سازمان ملل به درخواست هلند، سوئد و پرو جلسه ای ویژه را برای بررسی این جنایت برگزار و در بیانیه ای آن را محکوم کرد. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای جنایت جدید عربستان را محکوم کرد. اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که جنایت ضحیان نشان می دهد که راه حل نظامی هیچ کارآیی در یمن ندارد. جنایت ضحیان بار دیگر نشان داد که در جنگ 4 سالۀ فراموش شدۀ یمن اتفاقات بزرگی می افتد و جهان غرب و شرق باید بی درنگ برای پایان دادن به این جنگ و نجات دادن شهروندان یمنی از جهنمی که عربستان برای آنها ساخته است، تلاش کند .  

جهانیان امروز بیش از هر زمان دیگری باید برای پایان دادن به جنایات فجیعی که عربستان و متحدانش در حق ملت یمن خصوصاً کودکان مرتکب می شوند، تلاش کنند و کشورهای عضو ائتلاف سعودی را برای پایان دادن به جنگ زیر فشار بگذارند تا آلام و مصیبت های چند سالۀ کودکان یمنی پایان یابد و از بحران هایی که دامنگیر زن و کودک و پیر شده است، فیصله یابد.

عبدالله الشريف

پربیننده ترین خبرها