کدخدایی در نشست خبری:

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تایید شورای نگهبان رسید/نظر نهایی شورا درباره منع بکارگیری بازنشستگان در مهلت قانونی اعلام می‌شود

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تایید شورای نگهبان رسید/نظر نهایی شورا درباره منع بکارگیری بازنشستگان در مهلت قانونی اعلام می‌شود
شنبه 20 مرداد 1397 - 13:53

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظر نهایی شورای نگهبان درباره منع بکارگیری بازنشستگان در مهلت قانونی اعلام می‌شود.

العالم -ایران

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز(شنبه 20 مرداد) خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهدای رسانه گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

وی تصریح کرد: همچنین طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس هم به رغم آنکه یک بار دیگر به مجلس به دلیل ایرادات اعاده شده بود اکنون هم بعد از بررسی‌ها دارای سه ایراد شناخته شد، دو ایراد آن ناظر به اختیارات مجلس و تصویب اعتبارنامه‌های نمایندگان در ابتدای کار مجلس و ایراد دیگر مربوط به یک جا رأی گیری شدن در خانه ملت است که دارای ابهام شناخته شد.

اظهار نظر شورای نگهبان درباره طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مهلت قانونی

کدخدایی ادامه داد: اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد،‌ همچنین هفت مورد نامه‌های دیوان عدالت اداری در شورا مورد بررسی قرار گرفت که مواردی از آن خلاف شرع و قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد:‌ طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان هم یک جلسه در شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خلاف آنچه برخی رسانه‌ها طی هفته گذشته اعلام کردند که بررسی آن نهایی شده هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده است و شورای نگهبان تا پایان وقت اداری و مهلت قانونی خود درباره این مصوبه اعلام نظر خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بر اساس مصوبه مجلس درباره ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان آیا افرادی مانند افشانی شهردار تهران باید از سمت‌های خود کناره‌گیری کنند، گفت: شورای نگهبان درباره مصادیق اعلام نظر نمی‌کند،‌ مصوبه مجلس شاید مصادیق زیادی را دربرمی‌گیرد در صورت عدم تصویب این مصوبه به مجلس شورای اسلامی اعاده خواهد شد.

کدخدایی خطاب به رسانه‌ها و خبرنگاران گفت:‌ ما از خبرنگاران و رسانه‌ها چیزی جز صداقت و امانت ندیدیم و شهادت می‌دهم دوستانه رسانه‌ای ما همیشه برای انتقال اخبار درست به مردم و از مردم به مسئولان تلاش داشته‌اند و تمام رسانه‌ها این تعهد را دارند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعریف مصادیق رجل سیاسی و قانون انتخابات هم تصریح کرد: تعریف مصادیق رجل سیاسی بر اساس سیاست‌های کل ابلاغی مقام معظم رهبری توسط شورای نگهبان انجام شد و ما گزارش آن را پیش از این به رسانه‌ها اعلام کردیم، اکنون مجلس شورای اسلامی باید در جزئیات وارد شود و اکنون کمیسیون شوراها در حال انجام این کار است.

شورای نگهبان "دستگاه شایسته سنجی" نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهم شورای نگهبان در ارتقای کیفیتی نهادهایی مانند مجلس و ریاست جمهوری تا چه میزان است و برای جلوگیری از برخی بی‌کیفیتی‌ها در این نهادها چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، گفت: شورای نگهبان دستگاه شایسته سنجی نیست و چنین دستگاه و اختیاراتی برای سنجش میزان شایستگی نداریم.

کدخدایی افزود: شورای نگهبان اختیاراتی در چارچوب قانون انتخابات و در حوزه مجلس شورای اسلامی دارد و شرایط حداقلی را در این مورد در نظر گرفته است که سوابق افراد بررسی می‌شود اما برای بررسی کیفی و دقیق‌تر شورا اختیاری ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد:‌ بسیاری از عدم احراز صلاحیت‌ها در مرحله انتخابات زمانی که مدارکی ارائه می‌شود بررسی شده و بار دیگر نظر شورا اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی شورای نگهبان را مسئول گرفتاری داخلی کشور می‌دانند، گفت: به دلیل برخی اقدامات مسئولان در مجلس برخی این اظهارنظر را مطرح می‌کنند اما واقعیت آن است که ما ابزار لازم را نداریم و قانون انتخابات بسیار حداقلی بوده و متعلق به دهه 60 است.

کدخدایی اظهار کرد: ما با رقابت‌های بالای سیاسی مواجه هستیم که نیازمند ابزارهای خود است و برای سنجش شایستگی افراد باید به سراغ تشکل‌های سیاسی که در جامعه ثبت واقعی شده‌‌اند مانند احزاب برویم و احزاب باید در کشور پاسخگوی شایستگی افراد و هم حزبی‌های خود باشند همان طور که اخیرا یکی از مسئولان در یکی از کشورها اظهارنظری را مطرح کرده که اکنون باید حزبش درباره وی پاسخگو باشد.

شورا به هیچ نماینده‌ای چک سفید امضا نداده است

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: افراد و نمایندگانی که مورد تأیید شورای نگهبان قرار می‌گیرند در حقیقت نسبت به همان دوره تأیید شده‌اند و شورای نگهبان چک سفید امضا برای همیشه نسبت به این افراد برای دوره‌های بعد نمی‌دهد و صلاحیت آنها در دوره‌های بعد هم باید بررسی شود، مسلما صلاحیت برخی نمایندگان کنونی مجلس برای دوره بعد تأیید نمی‌شوند.

وی ادامه داد: باید مکانیزم دیگری در کنار بررسی صلاحیت‌ها باشد تا این نیازها را تأمین کند، البته قانون نظارت بر نمایندگان به صورت حداقلی وجود دارد که نمایندگان باید گزارشی از وضعیتی که تاکنون در این هیئت بوده را اعلام کنند تا حتی رسانه‌ها هم مطلع شوند، لذا باید مکانیزم‌های دیگری برای نظارت وجود داشته باشد.

کدخدایی همچنین درباره تنقیح قوانین در کشور هم گفت: معاونت قوانین اکنون در حال بررسی قوانین متزاحم است اما مهم آن است که نباید وظیفه مجلس را منحصر به قانونگذاری بدانیم بلکه مجلس باید بیشتر کار نظارت را انجام دهد و به همان قوانین حداقلی اکتفا کرده و قانونگذاری را در کنار نظارت داشته باشد.

منعی برای حضور خبرنگاران در جلسات شورای نگهبان وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به درخواست برخی خبرنگاران برای حضور در برخی جلسات بررسی مصوبات در شورای نگهبان هم تصریح کرد: منع خاصی نسبت به این موضوع وجود ندارد، رسانه‌ها می‌توانند در برخی جلسات شورا حضور داشته باشند اما انتشار اسامی و نام افراد ذکر شده در جلسه به گونه‌ای نباشد که بازخورد بدی داشته باشد؛ لذا تلاش می‌کنیم تا رسانه‌ها در جلسات شورای نگهبان حضور داشته باشند.

رایزنی‌ها با وزارت کشور درباره الکترونیکی شدن انتخابات در حال انجام است

وی همچنین درباره سوالی مبنی بر اینکه الکترونیکی شدن انتخابات اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد،‌ بیان کرد:‌ تحول خاصی نسبت به گذشته صورت نگرفته است، ‌اقدامات کارشناسی در جریان بوده و رایزنی‌ها با وزارت کشور درباره الکترونیکی شدن انتخابات در حال انجام است.

کدخدایی در واکنش به اظهارات یکی از رسانه‌ها درباره مسائل مطرح شده در روز استیضاح وزیر کار در مجلس و همچنین موضوع مبارزه با فساد در کشور، اظهار کرد: ما با اقشار مختلف جامعه در مشکلات اقتصادی و معیشتی همدرد هستیم و امیدواریم مسئولان اجرایی تلاش کنند تا مشکلات رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مردم خوب، آگاه و ایثارگری داریم که مسئولان باید قدر آنها را دانسته و ما مسئولان در هر جایگاهی که هستیم هر کاری که از دستمان برمی‌آید را برای حل مشکلات مردم انجام دهیم.

وی تأکید کرد: ما در شورای نگهبان می‌توانیم از طریق بررسی قوانین به موضوع مبارزه با فساد کمک کنیم لذا قوانین ارسالی از سوی مجلس را بررسی کرده و همیشه اگر قانونی به ضرر مردم بوده آن را خلاف موازین شرعی و قانونی دانسته و رد کرده‌ایم.

کدخدایی گفت: ما در حوزه شایستگی‌ها براساس قوانین و مقررات حرکت می‌کنیم و توانمندی‌ها و شایستگی‌های افراد در جاهای دیگر باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: برای مثال اگر ما 10 نفر را در یک حوزه انتخابیه تأئید صلاحیت کنیم، توانمندی‌هایشان متفاوت است و شورای نگهبان نمی‌تواند کار دیگری در این زمینه انجام دهد جز آنکه براساس قوانین و مقررات مربوط به این موضوع عمل کند.

وی تصریح کرد: همچنین اینکه افراد براساس نیت‌های شخصی خود رأی دهند، قابل ارزیابی نیست و افراد با نیت‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند و دستگاهی برای ارزیابی نیت افراد در رأی‌گیری‌هایشان نداریم.

کدخدایی با بیان اینکه معمولا بحث صلاحیت جسمی و روحی افراد برای انتخابات مجلس مطرح می‌شود اما در دیگر بخش ها مدنظر قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از انعکاس بیرونی نهادها به چگونگی این انعکاس بر می‌گرد.

باید امانتداری و صحت اخبار را رعایت کنیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: معمولا کسانی که ریاست ارگان‌ها و اداره‌ها را دارند، ذیل مصوبات را امضاء می‌کنند اما این موضوع به معنای موافقت یا مخالفت آنان با مصوبات نیست و دبیر شورای نگهبان هم همینطور است، اما دیدیم که عکسی از ایشان منتشر شد که حاکی از موافقت و مخالفت ایشان نبود و ما باید امانتداری و صحت اخبار را رعایت کنیم.

وی درباره انتخاب مجدد آیت‌الله جنتی برای دبیری شورای نگهبان و نقش فاکتور تجربه در این موضوع، بیان کرد: در شورای نگهبان ما یک هیئت رئیسه متشکل از دبیر، قائم مقام دبیر و سخنگو داریم که این سه تن براساس رأی اعضای شورای نگهبان انتخاب می‌شوند و دبیر شورای نگهبان اداره اغلب جلسات را برعهده دارد و در صورتی که حضور نداشته باشد، قائم مقام دبیر اداره جلسات را برعهده دارد.

کدخدایی تأکید کرد: معمولا در حوزه‌های تخصصی و مشورتی کمتر شرایط سنی لحاظ می‌شود و قانون هم منعی در این باره نگذاشته است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تقویت بعد نظارتی مجلس در حوزه‌هایی چون استیضاح و سوال از رئیس جمهور، گفت: همه اصول قانون اساسی محترم است و باید رعایت شود و نباید از رعایت اصول قانون اساسی چون اصل 59 و 88 نگران بود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی مبتنی بر آراء مردم است، اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) بحث انتخابات و تصویب قانون اساسی را پیگیری کردند و از این نظر هیچ‌گونه نگرانی از آراء مردمی و حضور ملت پای صندوق‌های رأی نداشته، نداریم و نخواهیم داشت و آن را مانع تقویت نظام جمهوری اسلامی و انسجام رابطه بین مردم و مسئولان می‌دانیم.

رئیس جمهور و وزرا نباید نگران پاسخگویی به مجلس باشند

کدخدایی با تأکید بر اینکه بحث نظارت مجلس هم از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: جای نگرانی نباید وجود داشته باشد که رئیس جمهور و وزرا برای پاسخگویی به مردم و نمایندگان در مجلس حضور یابند و این مسئله موجب اعتماد بیشتر مردم است، مشروط بر آنکه در چارچوب قوانین باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره حساسیت شورای نگهبان در اخلاق سیاسی مسئولان، گفت: این مسئله بسیار مهم است به ویژه در کشور ما که طبق آموزه‌های دینی مکلف شده‌ایم که در چارچوب اخلاق اسلامی رفتار کنیم.

فشار افکار عمومی باعث نمی‌شود که در شورای نگهبان حقی را ناحق کنیم

وی با بیان اینکه ما این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهیم و دقت لازم را داریم، گفت: اخیرا یکی از وزرا به دلیل ادعاهای کذب نمایندگان نامه‌ای به ما ارسال کرد و دوستان ما در اداره انتخابات آن نماینده را فراخواندند و گفتند این اظهارات شما ممکن است در تأئید صلاحیت‌تان در دوره‌های بعدی لحاظ شود اما ما ضرورتی نمی‌بینیم که این مسائل را رسانه‌ای کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تأئید صلاحیت افراد در انتخابات‌ها ممکن است براساس فشار افکار عمومی باشد خاطرنشان کرد: خیر، فشار افکار عمومی باعث نمی‌شود که در شورای نگهبان حقی را ناحق کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها