تحلیل روز/

ابراز تاسف؛ تنها واکنش دولت های غربی به جنایت سعودی ها در یمن!

ابراز تاسف؛ تنها واکنش دولت های غربی به جنایت سعودی ها در یمن!
شنبه 20 مرداد 1397 - 13:54

دولت های غربی تنها با محکوم کردن و ابراز تاسف به جنایت سعودی ها در یمن واکنش نشان دادند.

العالم _ گزارش

نمایش دولت های غربی در واکنش به جنایت سعودی ها حمله متجاوران سعودی به یک اتوبوس حامل کودکان یمنی و کشته شدن بیش از 50 کودک یمنی و زخمی شدن 77 کودک ، مقامات سازمان ملل و برخی حامیان غربی آل سعود را وادار به واکنش کرد.

اکثر این کودکان سنشان زیر 13 سال بوده است . فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به این جنایت، اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان خواستار انجام تحقیقات فوری و شفاف درباره جنایت جدید سعودیها شده است .

وی ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل متحد حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان در صعده را که در آن منطقه‌ای تجاری هدف قرار گرفت و اتوبوس حامل کودکان منفجر شد، به شدت محکوم می‌کند. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد، حمله به اتوبوس حامل کودکان در یمن نقطه‌ای شرم‌آور است که باید به آن به عنوان عاملی برای به خود آمدن و پایان دادن به مناقشه در این کشور استفاده شود.

دولت های آمریکایی و اروپایی حامیان اصلی عربستان سعودی در تجاوز به یمن مجبور به واکنش به جدیدترین جنایت فجیع سعودی ها در این کشور شدند. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بدون محکوم کردن جنایت سعودیها در کشتار کودکان در بیانیه ای اعلام کرد: «همه طرف‌های درگیر در این جنگ باید تعهدشان را در حفاظت از جان انسان‌ها نشان دهند آنطور که قوانین بین‌المللی ایجاب می‌کند.»

 «برنی سندرز» سناتور آمریکایی در صفحه توئیتر خود نوشت: با حمایت از جنگ‌افروزی ائتلاف سعودی در یمن از طریق ارائه تسلیحات، سوخت هواپیما و اطلاعات اهداف، ایالات متحده هم در این جنایت سهیم است.

این نامزد انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا افزود: هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که حمایت از این جنگ، کمکی به امنیت ما کرده است. 

مقامات اروپایی از جمله ، انگلیس ، فرانسه و آلمان به یک اظهار تاسف بسنده کرده و خواستار تحقیقات در این زمینه شدند. این کشورها در کنار آمریکا تامین کنندگان تسلیحات عربستان در تجاوز به یمن و کشتار دهها هزار نفر از مردم یمن در بیش از سه سال گذشته هستند. در بیش از سه سال گذشته دهها هزار نفر زن و مرد و کودک یمنی کشته ، مجروح و آواره شدند. یمن در فهرست فقیرترین کشورهای جهان است . با تجاوز عربستان به یمن به بهانه حمایت  از دولت سابق این کشور میلیونها یمنی در معرض بیماری فقر و گرسنگی قرار دارند. ترس و نگرانی از بمباران های عربستان با جنگنده های آمریکایی و بمب های انگلیسی نیز در سه سال گدشته همراه مردم یمن بوده است.  

اگر به غیر از عربستان کشور دیگری مرتکب این همه جنایت می شد در سطح بین المللی با انتقادات و قطعنامه های محکومیت سازمان ملل مواجه شده بود اما روابط عربستان و دول غربی روابط ویژه وخاص است و دولتهای غربی با وجود فاصله زیاد میان حکومت و سیاست های عربستان با ارزشهای لیبرال دموکراسی غربی حاضر به نادیده گرفتن تمام این ارزش ها هستند.

ارزش های انسانی و حقوق بشری در سیاست خارجی دولت های غربی به عربستان که می رسد دیگر در الویت سیاست خارجی آنها نیست. یک نمونه آشکار آن روابط پر تنش دولت کانادا با عربستان در  پی انتقاد از بازداشت یک فعال حقوق و آزادی های مدنی بوده است. واکنش شدید پادشاهی آل سعود به انتقاد دولت کانادا موجب عقب نشینی سریع دولت کانادا شد.

دولت جاستین ترودو هم اکنون به دنبال میانجی و جلب رضایت حکام آل سعود است. دولت کانادا به بازداشت یک فعال حقوق مدنی که دارای تابعیت مضاعف آمریکایی و عربستان بود واکنش نشان داد. اما کشتار بیش از 50 کودک یمنی و زخمی شدن 77 کودک برای دولت بشر دوست کانادا هیچ اهمیتی ندارد.  واکنش برخی مقامات آمریکایی و اروپایی به کشتار کودکان یمنی تنها یک ژست انسان دوستانه و نمایشی برای حفظ چهره صلح طلبانه اشان است. چهره ای که در نزد افکار عمومی شناخته شده است و قابل ترمیم نیست.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها