وزیر امور خارجه قزاقستان:

خواهان استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خزر نیستیم

خواهان استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خزر نیستیم
شنبه 20 مرداد 1397 - 16:16

وزیر امور خارجه قزاقستان گفت: «آستانه» خواستار استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خزر نیست و این موضوع کاملاً مشخص است.

العالم _ آسیا

«غیرت عبدالرحمان اف» وزیر امور خارجه قزاقستان گفت: «آستانه» خواستار استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در دریای خزر نیست.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان رسانه های گروهی روسیه و محافل کارشناسی در مورد وضعیت واقعی اوضاع مبنی بر ترانزیت کالاهای غیرنظامی آمریکا از طریق قلمرو قزاقستان اطلاعات کافی در دست ندارند.

عبدالرحمان اف ادامه داد: حرف بر سر ترانزیت تجاری ریلی کالاهای غیرکشنده از طریق قلمرو قزاقستان برای ادامه عملیات جامعه بین المللی برای حمایت از دولت افغانستان می‌باشد.

وی افزود: معلوم است که برای ترانزیت نه تنها قلمرو قزاقستان بلکه کشورهای دیگر مستقر در مسیر انتقال از آمریکا تا افغانستان قرار دارند و این موضوع نشانه‌ای از حضور نظامی آمریکا در دریای خزر و همچنین ایجاد پایگاه در این منطقه نیست.

وزیر خارجه قزاقستان عنوان کرد: ترانزیت مشابه قبلا توسط روسیه صورت گرفته شده است، از سال 2010 تا 2015 میلادی ترانزیت این کالاها از قلمرو روسیه، قزاقستان و ازبکستان انجام گرفته است. قرارداد قزاقستان و آمریکا امضا شده در سال 2010 میلادی همین شرایط را که قرارداد روسیه و آمریکا داشت، دارد. فقط قزاقستان فهرست محل گذرگاه ها را با بنادر «آکتائو» و «کوریک» تکمیل کرد.

عبدالرحمان اف خاطرنشان کرد: همه موارد مشابه در نظر گرفته در قرارداد بین روسیه و آمریکا همچنان باقی مانده است. حرف بر سر استقرار پایگاه های نظامی آمریکا و یا پایگاه های نظامی دیگر کشورها در خزر نیست.

وی ادامه داد: اصل عدم حضور نیروهای مسلح خارجی در دریایی خزر در توافقنامه کشورهای خزر که برنامه ریزی می شود در روز 12 آگوست در «آکتائو» امضا شود، مندرج شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها