درخواست مجدد «اردوغان» از مردم ترکیه برای تبدیل دلار و یورو به لیره

درخواست مجدد «اردوغان» از مردم ترکیه برای تبدیل دلار و یورو به لیره
شنبه 20 مرداد 1397 - 19:42

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز یک بار دیگر از مردم این کشور خواست تا دلارها و یوروهایی که در اختیار دارند را به منظور حمایت از لیره، پول ملی ترکیه بفروشند.

العالم - ترکیه

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، اردوغان که شاهد کاهش مستمر ارزش پول ملی کشور خود در ماه‌های گذشته بوده، در جمع حامیان حزب توسعه و عدالت در شهر «اونیه»، یک بار دیگر از مردم ترکیه خواست که برای مقابله با این روند کاهشی، ارزهای خارجی خود را به شبکه بانکی ترکیه بفروشند. رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته نیز یک بار دیگر این درخواست را مطرح کرده بود و از مردم کشورش خواسته بود تا دلارها و یوروهایشان را به بازار بیاورند.

اردوغان تأکید کرد: «اگر زیر بالش‌هایتان دلار دارید، آنها را بیرون بیاورید. اگر یورو دارید، بیرون بیاورید... فورا این ارزها را به بانک‌ها بدهید و به لیره تبدیل کنید و با این کار، ما در این «نبرد استقلال» پیروز خواهیم شد. چرا که این زبانی است که آنها می‌فهمند».

ارزش پول ملی ترکیه در ماه‌های اخیر و پس از تغییر نظام حکومتی این کشور به نظام ریاستی، حدوداً ۷۰ درصد کاهش یافته است. مقامات ترکیه‌ای می‌گویند این کاهش ارزش پول ملی ترکیه در نتیجه سیاست‌های اقتصادی خصمانه دشمنان این کشور است.

اردوغان چندی پیش از مردم کشورش خواسته بود که برای مقابله با روند کاهشی ارز لیر ترکیه، ذخائر طلای خانگی خود را به بانک‌ها تحویل دهند؛ این کاری است که مردم کره جنوبی در سال ۱۹۹۸ و برای کمک به اقتصاد بحران‌زده کشورشان کردند و با فروش ۲.۲ میلیارد دلار طلای خانگی به شبکه بانکی، دولت را در ادامه سیاست‌های اقتصادی صادرات محور خود کمک کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا دیروز (جمعه) اعلام کرد تعرفه‌های گمرکی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرده است. با دستور ترامپ در ماه مارس، تعرفه گمرکی واردات فولاد به 25 درصد و تعرفه واردات آلومینیوم به 10 درصد افزایش یافته بود.

خبرگزاری «رویترز» پیشتر گزارش داده بود که بعد از تصمیم ترامپ برای آغاز جنگ اقتصادی با کشورهای مختلف، صادرات فولاد از ترکیه به آمریکا، طی 5 ماه ابتدایی سال 2018 به میزان نصف رسیده است و پس از اعلام تعرفه‌های جدید آمریکا، ارزش لیره به پایین ترین سطح سقوط کرد.

علاوه بر این،  واشنگتن اخیراً به دلیل محاکمه « اندرو برانسون» کشیش آمریکایی در ترکیه دو وزیر این کشور را نیز تحریم کرد. دولت ترکیه این کشیش آمریکایی را که ۲۰ سال در ترکیه مقیم بوده است، به حمایت از کودتای سال ۲۰۱۶ در این کشور و همچنین جاسوسی متهم کرده و اخیراً وی را پس از دو سال زندان به حبس خانگی درآورده است.

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در «اونیه» با اشاره به این تحریم‌های واشنگتن گفت: «واقعا تأسف‌بار است که دولت آمریکا، یک کشیش آمریکایی محکوم به اقدامات تروریستی را به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده است».

اردوغان تأکید کرد که این اشتباه آمریکا بوده که سعی کرده ترکیه را تهدید کند. وی گفت: «شما هرگز نمی‌تونید این ملت را با زبان تهدید با خود همراه سازید... من یک بار دیگر کسانی را که در آمریکا هستند خطاب قرار می‌دهم: مایه تأسف است که یک کشیش را به شریک استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده‌اید...شرم بر شما، شرم بر شما».

وی افزود: «اشتباه است که تصور کنید می‌توانید با تهدید درباره یک کشیش، ترکیه را به زانو درآورید». بنا بر گزارش رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواستار آزادی این کشیش شده بود.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه سخنرانی خود تأکید کرد: «اگر آمریکا به ما پشت می‌کند و یک کشیش را انتخاب می‌کند،... ما به مسیر خود با اقدامات قاطعانه ادامه می‌دهیم... این رفتار آمریکا با شریک استراتژیک خود ما را خشمگین و ناراحت کرده است».

تورم در ترکیه طی یک ماه گذشته افزایش یافته و تنها در ماه جولای ۱۵ درصد به ثبت رسیده است. در آخرین معاملات انجام‌شده ارزش لیر ترکیه به حدود ۵.۱۱ لیر در برابر یک دلار به ثبت رسیده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها