اتحادیه اروپا هم از بازداشت فعالان حقوق بشر در عربستان انتقاد کرد

اتحادیه اروپا هم از بازداشت فعالان حقوق بشر در عربستان انتقاد کرد
يکشنبه 21 مرداد 1397 - 08:18

پس از انتقادهای کانادا از وضعیت حقوق بشر در عربستان که خشم ریاض را برانگیخت تا جایی که سفیر این کشور را اخراج کرد، حالا اتحادیه اروپا از بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده و خواستار توضیح مقام‌های سعودی در مورد این ماجرا شده است.

العالم ـ عربستان سعودی

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا با انتقاد از بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی خواستار توضیح مقامات ریاض در این باره شده است.

سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مسئولان این اتحادیه در تماس با مقامات سعودی خواستار توضیح آنان درباره بازداشت فعالان زن حقوق بشر شده اند.

به دنبال انتشار بیانیه ای از سوی کانادا که از دستگیری فعالان مدنی در عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنها شده بود، عربستان این بیانیه را «دخالت آشکار در امور داخلی» خودش توصیف و سفیر این کشور را عنصر نامطلوب اعلام و از خاک خود اخراج کرد.

تنش در روابط دو کشور تا جایی پیش رفته که عربستان تعاملات اقتصادی و تجاری خود با کانادا را به حال تعلیق در آورده است. همچنینخطوط هوایی عربستان پروازهایش به تورنتوی کانادا را متوقف کرده است.

اتحادیه اروپا از حکومت سعودی خواسته‌ در مورد بازداشت فعالان حقوق زنان در آن کشور، اطلاعاتی ارائه کند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد این اتحادیه «با مقام‌های سعودی برای دریافت توضیحاتی در مورد رخدادهای مربوط به بازداشت زنان مدافع حقوق بشر در عربستان، به‌شکل سازنده‌ای وارد تعامل و گفت‌وگو شده‌است».

در این بیانیه آمده است «ما بر اهمیت رابطه‌ای که بین مدافعان حقوق بشر و جامعه مدنی، در جریان اصلاحات فعلی در عربستان سعودی، وجود دارد و نیز لزوم احترام به قانون در مورد تمامی بازداشت‌های مشابه تاکید کرده‌ایم».

مقام‌های سعودی هنوز واکنش به این بیانیه و اظهارات مطرح‌شده نشان نداده‌اند.

پربیننده ترین خبرها